• JohannaSaGo

    Kommer jag öka i vikt i denna fart tiden ut?

    Hej!! Jag hade ett normalt BMI innan min graviditet. 


    Fram till vecka 21 som gravid stod vågen still, åt som vanligt och magen växte. Men mådde rätt dåligt första veckorna. Då var jag istället lite nojjig över om bebisen mådde bra eftersom jag inte lagt på mig något. 


     


    Sen från vecka 21 till nu idag 26 har jag ökat 6kg, nästan 7kg. 


    Egentligen tänker jag att det är RÄTT normalt fördelat på alla veckor, men det som oroar mig är gått upp så mycket på så kort tid. Är det en viss period man brukar öka mest för att sedan stanna av lite, eller kommer det öka i denna fart nu haha

    har märkt dock att jag är hungrigare oftare nu, sugen på liksom mera mellanmål även fast jag äter mig mätt. Sitter ofta på jobbet och slänger i mig frukter/yoghurt oftare dock =) 

  • Svar på tråden Kommer jag öka i vikt i denna fart tiden ut?
  • Bubbel85

    Det låter helt normalt. Jag hade gått upp 7kg i v.26. Slutade på +11kg totalt. Började gå upp i v.17 ungefär.

  • Sasu

    Min vikt stod still tills jag var i v.30 ungefär, sen så började jag gå upp. först 8kg, sen 3kg i vätska som satte sig från knäna och ner. tappade all vikt på 4 veckor efter förlossningen :)

  • Anonym (19 kg)

    Alla graviditeter är så olika och så länge du äter rimligt och varierat så behöver du inte bry dig om de exakta siffrorna!

    Jag hade BMI 21 innan min graviditet och haft hela mitt vuxna liv. Åt och tränade "som vanligt" men gick upp 19 kg, det mesta mellan v20 och v35. Hälften försvann redan på förlossningen och nu (4 mån senare) ligger jag på +2 kg, varav jag tror det mesta är bröstvävnad och mjölk.

    Jag påpekande också för min barnmorska hur "orimligt" mycket jag gått upp men hon sa bara att det kan vara så för vissa. Försök släppa tanken på vikten och fokusera på att få i dig bra och näringsrik mat!

  • Anonym (Oroa dig inte)

    Jag har fött 4st barn mitt bli har legat runt 21-22 vid början av alla mina graviditeter.. Jag har också börjat gå upp i vikt väldigt olika. Jag har ätit skapligt nyttig och även rört på mig under mina graviditeter. Av någon anledning fick jag någon bra gen som tycker om att gå upp i vikt under graviditeten. Haha

    Nr1...v.41+0=19kg

    Nr2...v.40+3=22kg

    Nr3...v.37+5=33kg

    Nr4...v.38+0=29kg

Svar på tråden Kommer jag öka i vikt i denna fart tiden ut?