• Zinken

Omvårdnadsbidrag autism nivå 1

Finns det en habliteringen i närheten där du bor? De kan i alla fall hjälpa dig att skriva en ansökan.

Lista allt extra du gör pga diagnosen, du kanske inte tänker på det ens.

Jag tyckte inte heller vi gjorde särskilt mycket men ju mer jag jämfört med lillasyster och andra barn har jag insett att vi föräldrar anpassar rätt mycket efter sonen, gör/köper annorlunda/egen mat och hygienprodukter, förbereder honom mycket inför minsta förändringar, extra läxläsning pga svårigheter, social träning, anpassar vid sociala tillställningar, anpassade kläder/skor, går på möten, kurser och föreläsningar, är med i autismföreningen, extra möten och kontakt med skolan etc etc

Börja lista upp du, det är nog mer än du tänker på ni gör, alla anpassningar och förändringar som ni gjort/gör hemma som ni inte skulle gjort om barnet inte hade diagnos kan räknas in. Även om ni har hittat en vardag som fungerar så betyder det inte att det fungerar utan anpassningar, de är dessa anpassningar du får bidrag för, den extra kostnaden och tiden ni måste lägga ner för att det ska fungera så bra som det gör.

Svar på tråden Omvårdnadsbidrag autism nivå 1