• 19malin96

    Gravidförsäkring?

    hejhej!

    Väntar min första till våren och har fått ge mig in i en sorts djungel utav allt man ska veta. Men vad är detta med gravid försäkring? Vilken ska man ta? Vad har ni tagit? Är det verkligen värt att betala 1200 i månaden? Hur har ni råd? ????


    Gravid, försäkring
  • Svar på tråden Gravidförsäkring?
  • Anonym (??)

    Men inte kostar det väl 1200 i månaden? Var har du hittat det? Och jo, en gravidförsäkring är guld värd om du blir inneliggande eller får komplikationer. Skulle aldrig rekommendera någon att avstå.

  • LoveRain

    Kostar väl inte 1200kr/mån? Dyraste jag hittade med snabb googling kostade 1500 kr totalt (det är en engångssumma man betalar)

    Googla jämför gravidförsäkring så kan du läsa om vilka det finns och själv avgöra vilken du tycker är bäst.

  • Ruter

    Skulle säga att ta gravidförsäkringen i det bolag du sen tänker försäkra barnet i. Brukar vara smidigast och för att de ska täcka saker som barnet kan födas med brukar det finns att du ska haft en gravidförsäkrimg i samma bolag. Annars finns risken att de blir undantagna när du skaffar en försäkring efter att barnet fötts.

  • Sasu

    det är inte 1200kr i månaden. utan det är en engångsumma då du aldrig vet när bebisen kommer :) Jag tog Icas försäkring, tror det var den näst bästa försäkringen, men tecknade inte barnförsäkringen där. Om du vill ha en billigare barnförsäkring första året så ska du teckna gravidförsäkringen i det försäkringsbolaget som du ska ha barnförsäkringen i, de erbjuder då oftast 50% rabatt på första året :)


     


    Denna hemsidan använde jag mig av!
    www.konsumenternas.se/forsakring/person/om-gravidforsakringar/jamfor-gravidforsakringar

  • Ebo88
    19malin96 skrev 2019-09-29 22:53:43 följande:

    hejhej!

    Väntar min första till våren och har fått ge mig in i en sorts djungel utav allt man ska veta. Men vad är detta med gravid försäkring? Vilken ska man ta? Vad har ni tagit? Är det verkligen värt att betala 1200 i månaden? Hur har ni råd? ????


    Du betalar en engångssumma. Jag har haft Folksam och Trygg-Hansa och jag tycker personligen att dom är bra. Vi har haft komplikationer och har fått bra hjälp och stöd.
  • Millagrstrom

    Jag skulle teckna gravid extra på trygghansa om jag var du. Då betalar du en engångs summa om 1200kr om jag minns rätt.

    Jag var för snål.så jag tog bara deras gratis försäkring. Ångrar mig än i dag.

    Då jag åkte på 3:e och 4:e gradens sprickning.

    Jag fick inte ut ett skit..

    Hade jag tecknat betal försäkringen hade jag fått minst 50.000kr i ersättning enligt dom.


    Mammatilltvå
  • fjanten

    Vi kör alltid på folksams betalvariant (det är en engångskostnad). Detta då vi har exakt allt annat försäkrat hos folksam - barnen, villa-hem, bilarna, liv, skada, sjukdom o.s.v.

  • Anonym (K)
    Millagrstrom skrev 2019-09-30 08:16:30 följande:

    Jag skulle teckna gravid extra på trygghansa om jag var du. Då betalar du en engångs summa om 1200kr om jag minns rätt.

    Jag var för snål.så jag tog bara deras gratis försäkring. Ångrar mig än i dag.

    Då jag åkte på 3:e och 4:e gradens sprickning.

    Jag fick inte ut ett skit..

    Hade jag tecknat betal försäkringen hade jag fått minst 50.000kr i ersättning enligt dom.


    Då kan jag ändå "glädja" dig med att du inte hade fått ut några 50000 kr i ersättning! Jag hade betalförsäkringen hos Trygg Hansa och fick en total sfinkterruptur grad 4. Jag fick 5000 kr i ersättning plus några hundralappar för en extra dag på sjukhuset och lite smärtstillande medicin. Så det är inga fantasisummor direkt men jag skulle absolut rekommendera en betalförsäkring ändå. Jag har även haft Lärarförsäkringar och de ger ersättning för foglossning under graviditeten vilket inte många gravidförsäkringar gör. Eftersom jag fick foglossning tidigt med andra barnet (när jag hade Trygg Hansa) valde jag Lärarförsäkringar när jag väntade tredje barnet men de ger lägre ersättning för stora bristningar än vad Trygg Hansa gör. Iaf var det så då. Sen kanske man måste vara lärare för att teckna försäkrung hos Lärarförsäkringar...

    Ts, gå in på länken som någon annan skrev där du kan jämföra olika försäkringsbolag och så får du helt enkelt välja vad som är viktigast för dig. Lycka till!
  • Anonym (H)

    Jag var också skeptisk men valde till slut att teckna en i trygg hansa eftersom jag ändå hade tänkt att ta barnförsäkringen där sen. Har man gravidförsäkring hos dem får man de 1250 man betalat för gravidförsäkringen (för det är en engångssumma, inte per månad) i rabatt på eventuella barnförsäkringen sen. Med andra ord kunde det som sämst pengamässigt gå +/- 0. Jag fick dock ut 3000 kr för en komplikation under förlossningen och har därmed gått 3000 + på den.

  • Mageric

    Jag tog Folksam betalvariant, jag har min egen personförsäkring där redan. Kostade 1500kr i engångsbelopp och börjar gälla för kvinnan lite tidigare jämfört med andra försäkringar.

Svar på tråden Gravidförsäkring?