• klyban

Dricka för att slippa ångest?

Anonym (Går det?) skrev 2019-10-01 12:12:18 följande:
    Jag dricker för att slippa vara konstant nervös och slippa ångest. Går det i längden?

Nej, då alkohol och benzo ökar ångesten med tiden, och blir outhärdlig i andra änden.
    Självmedicinera inte med alkohol/benzo, för det kommer bara bli värre med ångesten för dig.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Anonym (Går det?) skrev 2019-10-01 17:13:41 följande:
    Ne jag har ingen möjlighet till det, lider av fobisk personlighetsstörning som inte går att bota.
    Alkohol och benzo ökar ångesten, ett MYCKET dåligt val att dricka alkohol för detta.
  • klyban
    Anonym (hm) skrev 2019-10-02 19:43:10 följande:
    Det stämmer inte. 
    Många kan dricka kopiöst i många år utan att bli alkoholister.

Du ska vara uppe på en rätt så mycket högre konsumtion än en liter vin om dagen, för att du tex ska få abstinens. 

Alkoholen är ute ur kroppen på ett par dagar. Alkoholismen sitter i psyket, inte i kroppen. 

Men hälsosamt är det inte och även om alkoholen hjälper i början, kan den förstärka ångest och depression. 

Dock är alkohol fysiskt beroendeframkallande(kemisktberoende).
    Jag tror inte det är många som slutar med alkohol kommer säga det var enkelt, och som hade problem med alkohol.
    Här med ångest är riskerna mångfalt större.
    Men normalt är det svårare att bli beroende och missbrukare för oss "normala".

• klyban
    Anonym (hm) skrev 2019-10-02 19:56:14 följande:
    Blanda inte ihop alkohol med andra droger. Det kemiska beroendet av alkohol är inte så stort som vissa behandlingsorganisationer vill göra det till.

Därmed inte sagt att det är enkelt att sluta. När alkoholintaget slutar, poppar de underliggande problemen upp som ett korkflöte och vill ha uppmärksamhet.
    Vi ser på alkoholismen att det är ett stort problem för många.
Svar på tråden Dricka för att slippa ångest?