• Anonym (Irma)

Frågor om basalcellscancer

Jag måste tydligen tillbaka för att operera bort mer hud där en leverfläck skrapades bort för några månader sen. Basalcellscancer stod det i brevet. Jag vet att det inte ska vara "så farligt" men kan någon berätta lite mer?

Man får tydligen inte duscha på några dagar efter operationen. (Panik!!!) Inte heller lyfta tungt.

Kommer dom att titta på hela kroppen nu när dom har hittat en basalcellscancer?
    Jag har två "finnar" på näsan som inte går bort det kommer dom väl att titta närmare på nu?

Vet inte vad mer jag ska fråga just nu men blir jätteglad om ni med erfarenhet svarar något om hur det var för er eller om ni jobbar med ämnet.

• Svar på tråden Frågor om basalcellscancer
  • Anonym (H)

Är inte basalcellscancer den farligaste formen av cancer?

• uska81

Den ska inte vara farlig för den sprider sig inte. Precis läst om den sorten pga en patient hade det.

• FtS70

Ungefär 30% av alla vita människor får det någon gång i livet. Från medicinsk synpunkt är det oftast banalt då det inte sprider sig, utan bara kan skrapas/skäras bort. Skall inte förväxlas med malignt melanom.

• Anonym (H)

Förr eller senare sprider den väl sig? dock långsamt, kan ta flera år. Eller kallas den godartad?

• Anonym (Solen)

Min kusin har basaliom. Hon bor i ett soligt land och har tagit bort flera fläckar och får nya titt som tätt. Ingen som uttalat att detta skulle vara fara på färde för henne.

• Anonym (UnderbaraKlara)

Jag har haft det (basaliom). Det är godartad hudförändring.
    Det behöver tas bort eftersom det annars växer och blir större (jag hade mitt i flera år innan det var så stort som en gammal 50-öring och då jag gick och fick det undersökt). Men vad jag fick höra så var det inte farligt alls, det satt endast på huden och sprider sig inte.

Det togs bort med kniv och sedan "svetsade" de ihop blodkärlen med någon slags brännare. Fick bedövningsspruta först. Blev liksom en liten brännskada och jag fick hålla det täckt tills det var helt läkt. I synnerhet eftersom jag hade det i ansiktet så fick det inte komma sol på det.
    Var också tillsagd att inte använda krämer/smink eller annat på det. Och absolut inte sådana där antiinflammatoriska salvor som ex Voltaren och Ipren på.

Fick komma tillbaka efter tre månader för uppföljning. Då undersökte de det endast med stark lampa.

• Tiina87
    Anonym (H) skrev 2019-10-01 15:41:36 följande:

Är inte basalcellscancer den farligaste formen av cancer?

Nej, verkligen inte. "Farligaste" (om man nu öht kan bedöma cancer utifrån farligaste) är nog isåfall bla bukspotkörtelcancer då den oftast hunnit sprida sig i kroppen när den upptäcks och att man då aldrig blir av med den. Men det är ovanligt att få det.

Men basalcellcancer/basaliom är den vanligaste formen av hudcancer, sprider sig sällan (kan hända men är ovanligt) och den har en god prognos, dvs de allra flesta blir frisk med behandling. Risken för åter fall är liten.
  • Anonym (H)
    Tiina87 skrev 2019-10-01 17:06:25 följande:

Nej, verkligen inte. "Farligaste" (om man nu öht kan bedöma cancer utifrån farligaste) är nog isåfall bla bukspotkörtelcancer då den oftast hunnit sprida sig i kroppen när den upptäcks och att man då aldrig blir av med den. Men det är ovanligt att få det.

Men basalcellcancer/basaliom är den vanligaste formen av hudcancer, sprider sig sällan (kan hända men är ovanligt) och den har en god prognos, dvs de allra flesta blir frisk med behandling. Risken för åter fall är liten.

Det va skivepitelcancer jag tänkte på.
  • Anonym (H)
    Tiina87 skrev 2019-10-01 17:06:25 följande:

Det va skivepitelcancer jag tänkte på.
  • Kramklubba

Basalcellscancer är i princip ofarligt.  Det har inte dött någon individ av basalcellscancer i Sverige de senaste 100 åren.

Svar på tråden Frågor om basalcellscancer