• Anonym (Irma)

Frågor om basalcellscancer

Jag måste tydligen tillbaka för att operera bort mer hud där en leverfläck skrapades bort för några månader sen. Basalcellscancer stod det i brevet. Jag vet att det inte ska vara "så farligt" men kan någon berätta lite mer?

Man får tydligen inte duscha på några dagar efter operationen. (Panik!!!) Inte heller lyfta tungt.

Kommer dom att titta på hela kroppen nu när dom har hittat en basalcellscancer?
    Jag har två "finnar" på näsan som inte går bort det kommer dom väl att titta närmare på nu?

Vet inte vad mer jag ska fråga just nu men blir jätteglad om ni med erfarenhet svarar något om hur det var för er eller om ni jobbar med ämnet.

• Svar på tråden Frågor om basalcellscancer
  • Anonym (H)
    Kramklubba skrev 2019-10-01 17:15:05 följande:

Basalcellscancer är i princip ofarligt.  Det har inte dött någon individ av basalcellscancer i Sverige de senaste 100 åren.

Sprider den sig aldrig alltså?
  • Tiina87
    Anonym (H) skrev 2019-10-01 17:07:24 följande:

Det va skivepitelcancer jag tänkte på.

Inte heller farligast och de flesta blir bra efter behandling.
    Anonym (H) skrev 2019-10-01 17:35:17 följande:

Sprider den sig aldrig alltså?

Jo, basalcellcancer kan sprida sig men det är ovanligt. Och den är den cancerformer som i Sverige har lägst dödlighet.
    Kramklubba skrev 2019-10-01 17:15:05 följande:

Basalcellscancer är i princip ofarligt.  Det har inte dött någon individ av basalcellscancer i Sverige de senaste 100 åren.

Jo, det finns ett fåtal som har dött av basacellscancer i Sverige de senaste årtionden.
  • Tiina87
    Anonym (H) skrev 2019-10-01 17:07:35 följande:

Det va skivepitelcancer jag tänkte på.

Också låg risk för spridning, ca 2-5 procent. Lite större risk med tumörer vid öron och läppar.
  • Anonym (H)
    Tiina87 skrev 2019-10-01 17:46:39 följande:

Inte heller farligast och de flesta blir bra efter behandling.Jo, basalcellcancer kan sprida sig men det är ovanligt. Och den är den cancerformer som i Sverige har lägst dödlighet.Jo, det finns ett fåtal som har dött av basacellscancer i Sverige de senaste årtionden.

Vad jag kan läsa mig till så är skivepidelcancer en aggressiv cancersort som kräver omedelbar behandling.
  • Tiina87
    Anonym (H) skrev 2019-10-01 17:49:31 följande:

Vad jag kan läsa mig till så är skivepidelcancer en aggressiv cancersort som kräver omedelbar behandling.

Ja, den vara aggressiv och kräver behandling med en gång men fortfarande har den en god prognos för tillfrisknande. Så det är inte heller någon "fattigdom av hudcancer.
  • Anonym (H)
    Tiina87 skrev 2019-10-01 17:51:19 följande:

Ja, den vara aggressiv och kräver behandling med en gång men fortfarande har den en god prognos för tillfrisknande. Så det är inte heller någon "fattigdom av hudcancer.

Alltså är den farlig om man inte får snabb behandling.
  • Tiina87
    Anonym (H) skrev 2019-10-01 17:52:34 följande:

Alltså är den farlig om man inte får snabb behandling.

Inte farlig att den är dödlig. Prognosen är god vid behandling.
  • Tiina87
    Tiina87 skrev 2019-10-01 17:51:19 följande:

"Farlig" form av hudcancer. Inte fattigdom av hudcancer
  • Anonym (H)
    Tiina87 skrev 2019-10-01 18:06:00 följande:

Inte farlig att den är dödlig. Prognosen är god vid behandling.

Vid behandling ja! Men den kan upptäckas sent bland annat. Den räknas som en farlig form av cancer eftersom den även är dödlig.
  • Tiina87
    Anonym (H) skrev 2019-10-01 18:12:38 följande:

Vid behandling ja! Men den kan upptäckas sent bland annat. Den räknas som en farlig form av cancer eftersom den även är dödlig.

Ca 95 procent av alla botas med behandling och det är låg dödlighet jämfört med andra cancer former. Så nej, den räknas inte som speciellt farlig. Det är inte samma som malignt melanom som är den allvarligaste formen av hudcancer.

Men nu är det ju inte det ts har eller finns misstanke om att ts har.
  • Tiina87
    Anonym (H) skrev 2019-10-01 18:12:38 följande:

Dessutom är det ovanligt med återfall av skivepidelcancer.
  • Anonym (Irma)

Så många bra svar. Vet ni om det är vanligt att om man har en basalcellscancer så har eller kommer man att ha fler?

Den på näsan är bra konstig för det är som en finne som jag råkade riva i i söndags och nu varje gång handduken kommer åt efter duschen så börjar den blöda. Jag får trycka hårt och länge för att få det att sluta. Hudläkaren har inte tid att titta på den förrän i december. Det är ingen finne men liknar en fast den är väldigt röd. Jag har alltid haft solskydd i ansiktet så kan det verkligen vara någon form av cancer?

Hur länge kan man skjuta på att ta bort basalcellscancern tror ni? Eftersom att den inte är farlig så är det väl ingen fara om det tar några månader efter diagnos?

• Tiina87
    Anonym (Irma) skrev 2019-10-02 23:45:28 följande:

Så många bra svar. Vet ni om det är vanligt att om man har en basalcellscancer så har eller kommer man att ha fler?

Den på näsan är bra konstig för det är som en finne som jag råkade riva i i söndags och nu varje gång handduken kommer åt efter duschen så börjar den blöda. Jag får trycka hårt och länge för att få det att sluta. Hudläkaren har inte tid att titta på den förrän i december. Det är ingen finne men liknar en fast den är väldigt röd. Jag har alltid haft solskydd i ansiktet så kan det verkligen vara någon form av cancer?

Hur länge kan man skjuta på att ta bort basalcellscancern tror ni? Eftersom att den inte är farlig så är det väl ingen fara om det tar några månader efter diagnos?

Risken för återfall av basalcellcancer är från ett par procent upp til ca tio procent, med andra ord väldigt liten risk.

Hurvida det är vanligt att man har basalcellcancer på flera ställen vet jag faktiskt inte men du kan be din läkare eller boka tid på vc för att ta en titt på din näsa. Eftersom det sällan sprids så är det troligen ingen fara att uppstart av behandling dröjer.
Svar på tråden Frågor om basalcellscancer