• Steeph

    Bästa tipsen inför bebisverkstad

    Hej, är 27 år och ska äntligen snart börja försöka skaffa vårat första barn med min sambo som är 29 år. Ge mig dom bästa tipsen ni har inför bebisverkstad. Ägglossningstest eller inte? Kosttillskott? Tips på vad som mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Bästa tipsen inför bebisverkstad
  • Anonym (Bakning babies)

    Ha sex ofta. Ät vitaminer för kvinnor, finns tom sådana som är sammansatta för när man försöker bli gravid- med folsyra för att minska risken för ryggmärgsbråck.

  • Anonym (myself)

    Folsyra eller vitaminer för kvinnor och inte klocka nånting - ha sex när ni vill och inte bara för att ÄL-sticka säger så (många blir uppstressade helt i onödan med att kissa på ÄL- och grav-stickor varje dag).

  • nnnnnnnn

    Folsyra 3 månader före ni börjar försöka + fyll gärna på förråden = ät nyttigt, skippa tobak och alkohol (båda föräldrarna) och det är inte fel att testa multivitaminer för fertila kvinnor och för män ett tag före man försöker bli förälder.

  • Anonym (B)

    Den cykeln jag blev gravid hade vi sex tre gånger på en månad, det råkade av en slump vara varannan dag och jag visste inte när jag hade ägglossning. Jag testa rosenrot och membrasin månaderna innan men den månaden det tog sig åt jag inget tillskott alls och drack mycket kaffe och alkohol mitt i semestern. Asså inte alkis-mycket men en lunch-öl varje dag och något glas vin på kvällarna osv. Hade innan levt väldigt strikt med kaffe och alkohol för att försöka bli gravid :p Ironiskt att det tog sig när jag slarvade :)

  • Jag är bara jag

    Ät folsyra för att minska risken för fosterskador, ha samlag runt äl. Då blir 85% gravida inom ett år. Undvik sånt som kan försämra chanserna. Ipren och andra NSAID-mediciner, rök inte, var inte överviktig, drick inga mängder kaffe, din sambo/make bör inte röka heller, inte dricka alltför mycket alkohol, inte heller vara överviktig och helst inte bada bastu eller heta bad. Övriga myter kan du strunta i.

  • Anonym (Br)

    Mitt tips är att aldrig någonsin igen använda ordet "bebisverkstad" det är ett riktigt obehagligt ord.

  • Anonym (Haha)

    Hahaha, tänkte exakt samma faktiskt. I övrigt är knepet att ha sex i samband med ÄL, testa det!


    Anonym (Br) skrev 2019-10-04 16:54:31 följande:

    Mitt tips är att aldrig någonsin igen använda ordet "bebisverkstad" det är ett riktigt obehagligt ord.


  • Anonym (!ha kul)

    Ha kul, ta inte så seriöst på det hela.

    Ni är unga och troligen blir ni gravida inom ett år utan stickor och tillskott.

    Folsyra är ju bra.

  • Anonym (Lilla)
    Anonym (Br) skrev 2019-10-04 16:54:31 följande:

    Mitt tips är att aldrig någonsin igen använda ordet "bebisverkstad" det är ett riktigt obehagligt ord.


    Amen! Mycket obehagligt ord, får rysningar av det.

    Mitt tips är att ta det lugnt, prova utan ägglossningstester och liknande stressfaktorer. Man kan ta hjälp av sådant när det har gått ett tag, men testa utan först. Sex ska vara lustfyllt, inte en beställningsvara. Lev som vanligt, njut av att slippa tänka på preventivmedel :)
  • Steeph
    Anonym (Br) skrev 2019-10-04 16:54:31 följande:

    Mitt tips är att aldrig någonsin igen använda ordet "bebisverkstad" det är ett riktigt obehagligt ord.


    Jag ber om ursäkt för ordvalet. Ska inte upprepas! :)
  • Lillfia989

    Hej! Jag fyller 27 jag den här månaden och min sambo är 32. Vi har avslutat preventivmedel vi också. Dock för 4 månader sen och plusset är långt med sin närvaro. vad kul med någon till som ska försöka jag har en barn sen tidigare med en annan. Sonen är 4,5 år och tog 8 månader med aktivt/febrilt försök att få till honom så antar de kommer ta lite tid detta med. Men lite tips är iaf att ladda ner app med menscykeln där ser du din ägglossning. Och äta lite vitaminer hoppas vi snart är gravida ???? jag längtar så mycket efter att få bära en knodd i magen igen. Den fantastiska och underbara känslan! Och Ryser med tanken av att ha det med sambon som jag tänker är den underbaraste bonuspappan man kan tänka sig.

  • HejsanJenny

    Jag försökte i ett helt år med att tajma ägglossningen med hjälp av ägglossningstest och även fast vi prickade in sexet och var extra aktiva dagarna runt den glada gubben på clearblues äl-test så blev det aldrig något. Åt alla tillskott och folsyra som min barnmorska rekommenderade. Den tolfte månaden var jag så less och trött på negativa graviditetstest och att kissa på stickor att jag slutade klocka och tajma och räkna dagar. Är i vecka 10 nu : -)

  • Anonym (H)

    Vi försökte bli gravida i ett år. Använde oss av ägglossningstest, men det gav aldrig någonsin utslag.. Ångrar att jag lade ner så mycket pengar, tid och oro för test som aldrig funkade. Gav upp och började kolla på mina flytningar istället och räknade ut min ägglossning genom mina menscykler. Och vips så blev vi gravida!

  • Anonym (Bakning babies)
    HejsanJenny skrev 2019-10-07 17:29:28 följande:

    Jag försökte i ett helt år med att tajma ägglossningen med hjälp av ägglossningstest och även fast vi prickade in sexet och var extra aktiva dagarna runt den glada gubben på clearblues äl-test så blev det aldrig något. Åt alla tillskott och folsyra som min barnmorska rekommenderade. Den tolfte månaden var jag så less och trött på negativa graviditetstest och att kissa på stickor att jag slutade klocka och tajma och räkna dagar. Är i vecka 10 nu : -)


    Anonym (H) skrev 2019-10-07 17:59:33 följande:

    Vi försökte bli gravida i ett år. Använde oss av ägglossningstest, men det gav aldrig någonsin utslag.. Ångrar att jag lade ner så mycket pengar, tid och oro för test som aldrig funkade. Gav upp och började kolla på mina flytningar istället och räknade ut min ägglossning genom mina menscykler. Och vips så blev vi gravida!


    Haha! Kul att höra era erfarenheter! Jag försöker också bli gravid- med barn nr3. Och köpte för första gången äl-test. Men jag tyckte på en gång att det kändes stressigt och fel att hålla på och kissa på en sticka varje dag. Och ju mer jag läste på om det så verkar det ändå inte pålitligt och det bästa resultatet för graviditet verkar likväl vara om man har sex minst varannan dag hela månaden!

    Så kör naturellt nu. Funkade ju med de andra barnen. :)
  • Anonym (Oktober)

    Planerar också, slutade med p-piller i slutet av juli ????

Svar på tråden Bästa tipsen inför bebisverkstad