• Megamartina

    Slut på mammaledighet-sjuk ångest!

    Min flicka kom 1/11, alltså snart ett år sedan och jag ska tillbaka till jobbet nu i november

    Ni som har varit föräldralediga, hur ställer ni om i huvudet att ni inte ska vara hemma längre? (Det är pappans tur att vara hemma nu)

    Känns på riktigt som mitt liv är slut ?!

    Det är inte så att jag inte trivs på mitt jobb, absolut inte, men att inte leka med henne hela dagarna, ha andra tider att passa, ligga på soffan och mysa mitt på dagen

    Vill vara hemma tills hon tröttnar på mig ! Minst !

    BLÄ grym ångest, tips mottages tacksamt :(

  • Svar på tråden Slut på mammaledighet-sjuk ångest!
  • Orkide

    Jag har känt likadant med alla mina barn. Jag har inget tips förutom att försöka njuta av nuet och inte tänka framåt. När du väl börjat jobba så tar det några dagar sen är du inne i det.

    Jag ska börja jobba i dec igen och detta är mitt sista barn så det är sista föräldraledigheten förutom en dag här eller där. Jag har lovat mig själv att försöka vara här och nu. Annars skulle jag bara gråta varje dag och det gynnar ingen. Jag skulle bara förlora tid med min barn och mina barn skulle få en superdeppig mamma. Nej lev i nuet (försök )

  • Nonym

    Kan inte relatera alls, längtade tillbaka till jobbet när dottern var fyra månader, började jobba när hon var åtta månader.

    Hatade att vara mammaledig och inte få vara mig själv utan bara finnas till för någon annan hela tiden

  • LoveRain

    Tror du behöver tänka påser som en ny fas helt enkelt. Tillåt dig att känna dig sorgsen över att bebistiden är över snart och att din dotter blir ett litet barn istället. Du kommer att jobba, det är en ny fas i ett gemensamma liv som du kan forma på bästa möjliga sätt. Fundera på vilka mysiga rutiner ni kan ha före och efter jobbet. Tex kanske du är den som ger henne frukost på morgonen eller att ni har en härlig mysstund då. Kanske har ni planerat in att alltid gå till en extra rolig lekplats efter jobbet varje onsdag eller nåt annat i den stilen. Skapa rutiner som ni kan se fram emot och som är härliga även i den här nya fasen.

  • Anotherone

    Tror också på att tänka i faser, och att allt har sin tid.

    Jag har varit tillbaka i drygt 2 mån nu

    Var hemma 100% ett år och sen jobbade jag deltid ett år så vi har haft lång tid tillsammans hemma och det känns. Även om inskolningen varit tuff och det är knepigt att komma in i nya rutiner så finns ju inte så .många alternativ. Jag jobbar i och för sig inte heltid vilket är skönt. Utan jag kan komma hem från jobbet vid 15 och då har jag hela dagen sett fram emot att få umgås med min son. Så vi klär på oss och går ut i skogen eller till nån park, perfekt att få rensa hjärnan lite efter en arbetsdag och bara vara. Ger mig lite känsla av "mammaledighet" också att försöka ta vara på alla stunder man får.

Svar på tråden Slut på mammaledighet-sjuk ångest!