• Anonym (Anonym)

    Min mammas kille röker på nonstop

    Jag vill flytta hemifrån för att jag känner att jag inte klarar av detta mer. Min mammas kille (H, kallar vi honom) röker hash varje dag kanske 3-4ggr per dag. H och min mamma har en dotter som nu är 1 år och några månader, men han har ändå aldrig tagit ansvar för henne. När min mamma jobbar på helgerna stannar jag hemma och tar hand om henne och mån-tis vaknar jag tidigt för att ta henne till dagis då min mamma jobbar då oxå.

    Hemma måste jag hjälpa till med städningen och hundarna för H gör inget annat än att röka på, äta och sova. Det han säger är att eftersom han jobbar med bygg så blir han trött och därför har han rätten till att vila. Jag känner mig som pappa till min lillasyster. Dessutom har jag en lillebror som har autism och språkstörningar vilket gör att min mamma måste fokusera på honom oxå.

    Min skolgång har drabbats pga detta, jag fick gå om ett år och just nu känner jag helt ärligt att jag unte bryr mig om gymnasiet och inget alls. Det känns som att jag kommer bli drogberoende igen vilket jag inte vill, men det är inte enkelt när man alltid har tillgången till hash hemma.

    Jag tänkte på att ringa soc men jag vet inte vad som kommer hända med lucia då. Vill verkligen flytta, vad birde jag göra?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-10-05 16:47
    Juste, min mamma är medveten om att han röker på men hon tror inte att jag vet

  • Svar på tråden Min mammas kille röker på nonstop
  • Anonym (Mamma)

    Du ska först och främst prata med din mamma och säga att hon ska ta tag i saken.

    Det är inte meningen att du som dotter och barn ska vara den ansvariga.

    Säg till din mamma att ta sitt ansvar och se till sina barns bästa eftersom pappan i fråga inte är kapabel

  • LoveRain

    Prata med din mamma först. Det är allvarligt att du inte orkar med skolan och att dina yngre syskon (och du) är runt droger och troligen andas in röken varje dag.

    Om hon inte vill söka hjälp (hon är troligen medberoende) så sök hjälp utifrån. Prata med skolkurator, lärare du litar på, en präst eller någon annan stabil person. Börja där. Ja, anmälan till soc kan du behöva göra om din mamma vägrar eller inte kan göra något åt situationen.

    Du är en fantastiskt person och enormt viktigt för dina syskon! Glöm inte det!

  • Anonym (mvh)

    Du behöver inte prata med din mamma, hon vet ju om problematiken redan. Gå till skolkuratorn eller skolsköterskan och berätta om din situation så kommer de att göra en anmälan till socialtjänsten. Du kan, om du vill, informera din mamma om att du tänker gå till skolkuratorn och berätta. Din lillasyster är inte ditt ansvar.

  • Anonym (A)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-10-05 16:51:23 följande:
    Du ska först och främst prata med din mamma och säga att hon ska ta tag i saken.

    Det är inte meningen att du som dotter och barn ska vara den ansvariga.

    Säg till din mamma att ta sitt ansvar och se till sina barns bästa eftersom pappan i fråga inte är kapabel
    Håller med
  • Anonym (Been there)

    Min mamma var också tillsammans med en idiot när jag var barn. Hon gjorde inga förändringar till det bättre. Jag lärde mig att vill man ha en förändring så får man ta itu med det själv. Du ska inte prata med din mamma om det här. Hon kommer inte göra något för att förändra situationen. Hon är handlingsförlamad rent ut sagt. Hon låter sina tre barn bo med en drogpåverkad man och hon låter sitt äldsta barn ta hand om sina yngre syskon. Du ska inte behöva ta hand om ettåringen så mycket som du gör. Förjävligt också att ni bor i den haschröken.

    Ta kontakt med skolkuratorn genast.

  • Anonym (d)

    Du  kan göra en orosanmälan till sociala myndigheter
    Om han förvarar narkotika hemma, tipsa polisen

  • Anonym (Anonym)

    Men om hon inte gör något åt saken och säger typ att aa jag ska säga till honom men ändå så händer det inget? Vad borde jag göra då? Jag vet att min mamma älskar sina barn jätte mycket men det känns som att hon har blivit hjärntvättad av hennes kille. Hon har aldrig varit en sån oansvarig mamma, hon har alltid tagit bra hand om mig och min bror sen vi var 5-6 år gamla


    Anonym (Mamma) skrev 2019-10-05 16:51:23 följande:

    Du ska först och främst prata med din mamma och säga att hon ska ta tag i saken.

    Det är inte meningen att du som dotter och barn ska vara den ansvariga.

    Säg till din mamma att ta sitt ansvar och se till sina barns bästa eftersom pappan i fråga inte är kapabel


  • Anonym (Anonym)

    Men vad kommer hända med mina andra syskon? Min lillebror är 16 och lucia är ju bara ett litet barn. Vad kommer de göra med min mammas kille? Det är sånt här som har fått mig att inte säga något


    Anonym (mvh) skrev 2019-10-05 17:26:12 följande:

    Du behöver inte prata med din mamma, hon vet ju om problematiken redan. Gå till skolkuratorn eller skolsköterskan och berätta om din situation så kommer de att göra en anmälan till socialtjänsten. Du kan, om du vill, informera din mamma om att du tänker gå till skolkuratorn och berätta. Din lillasyster är inte ditt ansvar.


  • Anonym (Anonym)

    Vad gjorde du för nått om din mamma inte gjorde något åt saken?


    Anonym (Been there) skrev 2019-10-05 20:25:48 följande:

    Min mamma var också tillsammans med en idiot när jag var barn. Hon gjorde inga förändringar till det bättre. Jag lärde mig att vill man ha en förändring så får man ta itu med det själv. Du ska inte prata med din mamma om det här. Hon kommer inte göra något för att förändra situationen. Hon är handlingsförlamad rent ut sagt. Hon låter sina tre barn bo med en drogpåverkad man och hon låter sitt äldsta barn ta hand om sina yngre syskon. Du ska inte behöva ta hand om ettåringen så mycket som du gör. Förjävligt också att ni bor i den haschröken.

    Ta kontakt med skolkuratorn genast.


  • Anonym (Anonym)

    Ja han har det hemma, vad kommer polisen att göra? Kommer inte han få böter? Vad är straffet för det?


    Anonym (d) skrev 2019-10-05 23:29:36 följande:

    Du  kan göra en orosanmälan till sociala myndigheter

    Om han förvarar narkotika hemma, tipsa polisen


  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-10-06 12:36:11 följande:

    Men om hon inte gör något åt saken och säger typ att aa jag ska säga till honom men ändå så händer det inget? Vad borde jag göra då? Jag vet att min mamma älskar sina barn jätte mycket men det känns som att hon har blivit hjärntvättad av hennes kille. Hon har aldrig varit en sån oansvarig mamma, hon har alltid tagit bra hand om mig och min bror sen vi var 5-6 år gamla


    Om din mamma inte gör något åt situationen efter du har pratat med henne så kan du prata med exempelvis skolkuratorn och be om hjälp utifrån.

    Din mamma, precis som du säger, är nog hjärntvättad. Det kan finnas en chans att hon vaknar till om du berättar hur illa du far av detta och hur illa ni barn påverkad. Förhoppningsvis vaknar hon till och tar sitt ansvar men om hon fortsätter leva i förnekelse så säger du helt enkelt till henne att du kommer be om hjälp utifrån för detta är inte en miljö något barn ska växa upp i. Jag är så ledsen för din skull och dina syskons skull.

    Ni ska inte behöva uppleva detta.

    Prata med din mamma och lätta ditt hjärta och hjäper inte det så be om hjälp utifrån. Och skulle din mamma bli arg/ledsen så låt henne bli det!! Även om det är svårt så är det rätt för dig och dina syskon
  • Anonym (- -)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-10-06 12:42:38 följande:

    Ja han har det hemma, vad kommer polisen att göra? Kommer inte han få böter? Vad är straffet för det?


    Om han förvarar narkotika hemma så kommer han bli tagen för narkotika innehav och ringa narkotikabrott, antagligen kommer han hamna i fängelse, vilket är för det bättre i erat fall.
  • klyban
    Anonym (- -) skrev 2019-10-06 13:18:27 följande:
    Om han förvarar narkotika hemma så kommer han bli tagen för narkotika innehav och ringa narkotikabrott, antagligen kommer han hamna i fängelse, vilket är för det bättre i erat fall.
    Man kan hamna i fängelse på ringa, men mycket lite risk för det.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Min mammas kille röker på nonstop