• Anonym (Tjej)

    Kan inte få relation pga familj?

    Hej,

    Tänkte berätta lite om de problem som tynger mig, tacksam för råd och synpunkter.

    Jag har i korthet svårt att få ett eget liv och relation pga olika omständigheter. Ett av dem är att jag har en psykisk diagnos, den andra är att min familj tycks begränsa mig. Jag är från en invandrarfamilj som är muslimsk...även om ingen sagt rakt ut att jag måste välja en viss partner så insinuerar min familj att endast äktenskap är ok, alt ett muslimskt "okeyat" samtycke hos en imam på något sätt...

    Själv förstår jag inte hur jag ska finna en man med dessa premisser i bakgrunden. INGEN kommer gå med på att gifta sig efter ett par dejter liksom, det vore ju toppen iofs men det kan jag inte kräva av en man. Istället väntar jag, och funderar på hur framtiden kommer se ut...jag är redan 30+ och ser sorgset på min ensamhet. Det som ytterliggare förvärrar min självständighet är att jag mår lite dåligt och behöver familjen. Jag kan inte bara bryta upp. Detta äter upp mig inifrån. Familjen säger på ett sätt att jag kan välja vem jag vill, men samtidigt finns en premiss... som en kod ungefär...

    Jag vill helst finna någon att gifta mig med, och allt som har med intimitet att göra vill jag också helst ska vara inom ett äktenskap... men jag vet samtidigt att många tycker detta är gammeldags.

    Jag är uppvuxen här och kan inte tänka mig någon som inte förstår kulturen vi lever i, och givetvis blir allt detta ett dilemma. Mina chanser att få en relation med någon jag passar med är redan små pga olika orsaker, men detta med familjens önskemål drar ned chanserna rejält...

    Helst vill jag ha en svensk man, men det lär ej hända. Eller någon som förstår vad jag går igenom på något plan, och vet hur svårt det är. Det är med tyngd i hjärtat jag skriver allt det här...

    Tack för att ni läste detta...

  • Svar på tråden Kan inte få relation pga familj?
  • Anonym (Stackare)

    Vad skulle hända om du började dejta någon du tycker om? Ifall det blir seriöst och du skulle berätta för familjen? Hur illa kan det bli? Vad skulle eventuellt kunna hända?

  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Stackare) skrev 2019-10-05 21:33:05 följande:

    Vad skulle hända om du började dejta någon du tycker om? Ifall det blir seriöst och du skulle berätta för familjen? Hur illa kan det bli? Vad skulle eventuellt kunna hända?


    De skulle nog pressa på något sätt att det hela ska "gå igenom som muslimskt" alt bli besvikna. De skulle tycka jag gör fel och att mannen i fråga kan lämna när han känner för det i princip ( som om han inte kan det även med ett äktenskap i bagaget). Dessutom ger ett sådant resonemang inte bättre självförtroende eller framtidssyn...
  • Anonym (A)
    Anonym (Stackare) skrev 2019-10-05 21:33:05 följande:
    Vad skulle hända om du började dejta någon du tycker om? Ifall det blir seriöst och du skulle berätta för familjen? Hur illa kan det bli? Vad skulle eventuellt kunna hända?
    +1
  • Anonym (Svensk kvinna)

    Först, dina föräldrar älskar dig och tror att en man med liknande bakgrund är det bästa för dig.

    Jag är storasyster 45år med föräldrar ( från svenska bondesamhället) som givetvis gifte sig innan de flyttade till egen lägenhet. Min mamma har inte sagt något negativt om våra val av partner men som unga lindade de ofta in sina sunda värderingar i samtalen.

    Min bror är gift med en mycket uppskattad kvinna från ett sk muslimsk land.

    Om du inte flyttat hemifrån tror jag det är första steget mot kärleken.

    Hittar du en svensk man måste du släpa hem honom till föräldrarna och bli godkänd,

    Dina psykiska svårigheter får du ta tag i.

  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Svensk kvinna) skrev 2019-10-05 21:45:15 följande:

    Först, dina föräldrar älskar dig och tror att en man med liknande bakgrund är det bästa för dig.

    Jag är storasyster 45år med föräldrar ( från svenska bondesamhället) som givetvis gifte sig innan de flyttade till egen lägenhet. Min mamma har inte sagt något negativt om våra val av partner men som unga lindade de ofta in sina sunda värderingar i samtalen.

    Min bror är gift med en mycket uppskattad kvinna från ett sk muslimsk land.

    Om du inte flyttat hemifrån tror jag det är första steget mot kärleken.

    Hittar du en svensk man måste du släpa hem honom till föräldrarna och bli godkänd,

    Dina psykiska svårigheter får du ta tag i.


    Tack för din feedback.

    Jag tror inte jag skulle tveka om jag hittade en man som förstår mina svårigheter, och han skulle inte behöva bli godkänd - det är bara att de helst av allt vill att det ska vara äktenskap...ibland känns det inte alls som om de älskar mig, för det finns inte många med dessa värderingar kvar...de gör det svårt för mig pga sina dogmer. Är detta kärlek?

    Jag har behandling för min psykiska del.//
  • Anonym (Stackare)
    Anonym (Tjej) skrev 2019-10-05 21:42:31 följande:

    De skulle nog pressa på något sätt att det hela ska "gå igenom som muslimskt" alt bli besvikna. De skulle tycka jag gör fel och att mannen i fråga kan lämna när han känner för det i princip ( som om han inte kan det även med ett äktenskap i bagaget). Dessutom ger ett sådant resonemang inte bättre självförtroende eller framtidssyn...


    Ok jag förstår men det verkar ju ändå som att de inte hade brutit kontakten med dig eller gjort dig illa. I så fall tycker jag att du ska försöka slappna av lite, börja dejta och ta det därifrån. När du väl hittat nån att vara tillsammans med så tar du det då med familjen. Tänk inte på det nu. Det är Oro över något som ännu inte hänt. Det ger sig. Jag vet inte vad du har för psykisk diagnos men skulle du kanske kunna börja med att bo själv? Flytta hemifrån som någon ovan nämnde? Är det något du klarar? Lättare att dejta då tror jag
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Stackare) skrev 2019-10-05 21:58:59 följande:

    Ok jag förstår men det verkar ju ändå som att de inte hade brutit kontakten med dig eller gjort dig illa. I så fall tycker jag att du ska försöka slappna av lite, börja dejta och ta det därifrån. När du väl hittat nån att vara tillsammans med så tar du det då med familjen. Tänk inte på det nu. Det är Oro över något som ännu inte hänt. Det ger sig. Jag vet inte vad du har för psykisk diagnos men skulle du kanske kunna börja med att bo själv? Flytta hemifrån som någon ovan nämnde? Är det något du klarar? Lättare att dejta då tror jag


    Jag är i processen att leta eget boende...

    Nej de skulle absolut inte göra mig illa tack o lov. Det är mer som en kod man inte bryter. I värsta fall blir jag lite utfryst. Tack för ditt svar.
  • Anonym (Stackare)
    Anonym (Tjej) skrev 2019-10-05 22:03:00 följande:

    Jag är i processen att leta eget boende...

    Nej de skulle absolut inte göra mig illa tack o lov. Det är mer som en kod man inte bryter. I värsta fall blir jag lite utfryst. Tack för ditt svar.


    Skönt att du ska bo ensam. Kommer bli lite space för dig. Oroa dig inte det kommer lösa sig naturligt när du väl är i situationen.
  • deski

    Ja du är ju invandrare o talar ett främmande språk hemma - ha ha

  • Jordfelsbrytaren

    Flytta hemifrån tror jag är direkt nödvändigt för dig.

    Sen ta resten därifrån. Ett steg i taget!

Svar på tråden Kan inte få relation pga familj?