Vill du att en sanningskommission ska utreda Estoniakatastrofen?
Två intressanta artiklar.
www.svd.se/sverige-maste-soka-sanningen-om-estonia
svenska.yle.fi/artikel/2019/09/27/trycket-for-att-fa-i-gang-en-ny-estonia-undersokning-okar-i-estland-forst-nu
Där står det:
"Juhanson säger att han såg att rampen till bildäcket på Estonia fortfarande var på plats när han räddade sig från fartyget.
Det går stick i stäv mot det den officiella rapporten säger. Enligt den slets bilrampen av när bogvisiret lossnade. Det var därför vatten började välla in på bildäcket och fartyget sjönk så snabbt."
Rampen sitter fortfarande kvar på havets botten, men den slets ur där dem satt fast på översta decket (längst uppe alltså), medans den fortfarande satt kvar längst ner. Så därför öppnades den och släppte in vatten. Och den stängdes igen av vattentryck när båten sjönk.
Här från utredningen:
"8.5.4 Skador på rampen
Lastrampen vid bogen påträffades något öppen, med ungefär en meters öppning upptill. Rampen inspekterades främst från undersidan på grund av ovansidans begränsade åtkomlighet. Babords två gångjärn vid rampens nedersta del var isärslitna (figur 8.11). Båda de hydrauliska manövercylindrarna för rampen hade brustit i kolvstångsändarnas hål, dvs. vid fästpunkterna på estonia ? slutrapport 125 .
Figur 8.13 Brusten bottenlåsanordning. ? Föröver Bult Kolvstång Figur 8.14 Brustna öron för bottenlåsanordningen, styrbords och i mitten. Öron rampen. Manövercylindrarna befann sig i delvis utdragen position, som när rampen är delvis öppen. Vajrarna, som skall hindra rampen från att falla ned på förpiksdäcket, hade lossnat från öronen på rampens båda sidor. Olika djupa intryckningar påträffades på balkarna på undersidan av rampen, särskilt mot den nedre änden (figur 8.12)."