Inlägg från: Anonym (f d medberoende) |Visa alla inlägg
  • Anonym (f d medberoende)

Solskenshistorier - ni som överlevt missbruk i relationen!!!! Snälla berätta hur ni gjorde och hur det är nu!

Mitt svar är egentligen delvis OT...
    ...men jag tog mig igenom relationen med en missbrukare (alkoholist), och det är en solskenshistoria eftersom jag blev fri både från relationen och medberoendet, och har idag inga kvarvarande men av detta. Lärde mig dock ett och annat. Det viktigaste var att jag som partner hade kunnat gjort vad som helst och brutit halvt ihjäl mig i mina ansträngningar att få missbruket att upphöra, men det hade inte hjälpt. Det är enbart missbrukaren själv som kan fatta beslutet att bryta eller fortsätta sitt beroende.

Min ex-partner periodsuper fortfarande.

• Anonym (f d medberoende)
    Kexsmula skrev 2019-10-07 22:43:22 följande:

Vill jättegärna påpeka att även missbrukare har olika personligheter, många tror dessvärre att alla är likadana och följer en sorts mall - men så är det ju inte. Precis som att alla diabetiker eller alla med ADHD inte är likadana.

Självklart är alla missbrukare egna personligheter! Missbruket däremot följer allt som oftast samma klyschiga mönster, så även medberoendet.
    Det är också detta, att alla missbruk fungerar på liknande sätt som gör att det går att få hjälp för både missbruk och medberoende, men naturligtvis är det personen själv som måste inse att hen behöver hjälp och söka hjälpen.
Svar på tråden Solskenshistorier - ni som överlevt missbruk i relationen!!!! Snälla berätta hur ni gjorde och hur det är nu!