Solskenshistorier - ni som överlevt missbruk i relationen!!!! Snälla berätta hur ni gjorde och hur det är nu!
Jag har varit missbrukare (alkohol) förut. Jag hade lätt blivit frisk från missbruket om min sambo hade stöttat mig. Att göra slut och separera var förödande och gjorde mitt missbruk tusen gånger värre.
Efter ett par år hade han kämpat länge för att få tillbaka mig och lyckades. Den gången stöttade han mig istället och vi hade några fina år utan missbruk innan vi separerade av andra orsaker.
Idag ses vi ibland och äter ihop, går på matcher m.m. Jag har ett normalt förhållande till alkohol idag så även jag och exet har druckit vin ihop utan problem.
Jag anser att det värsta man kan göra när man lever med en missbrukare är att göra slut/separera och tänka att bara hen når botten och går ner sig totalt så så kommer denne sluta. Det fungerar inte så!
Vidare så tror jag inte på "en gång alkoholist alltid alkoholist" heller. Jag tror en del inte klarar av att dricka en droppe till, men väldigt många kan med rätt hjälp återgå till ett sunt alkoholintag. De flesta har diagnoser och därav börjar missbruka som självmedicinering. Jag fick hjälp och blev fri från min diagnos därav frisk från missbruket.
Men jag var riktigt nersupen ett tag, hemskt var det. Aldrig mer.