• MeAndBaby

Har era 8-åringar egen mobil?

Mitt barn menar på att nästan alla i klassen (åk 2) har egen mobiltelefon att använda på raster och fritids. Jag tycker det låter befängt att ge ett så ungt barn en egen mobil med fri tillgång till Youtube och spel, även på fritiden. Skrämmande. Hur vanligt är detta? Mitt barn har alltså inte detta och är nu avundsjuk på de andra. Mest verkar det handla om att kunna spela på något eget och att ha det som "alla andra har". Hen får spela hemma efter läxorna, men inte heller då obegränsat, och jag vet att vi föräldrar gör vårt barn en står tjänst genom att ha en gräns. Men tänker inte föräldrar såhär idag när det är så uppenbart med forskning på skärmarnas påverkan på vår hjärna och kropp?

Jag kan förstå att det kan vara bra att ha för att meddela/ringa om man går hem själv, går till kompis eller av annan anledning behöver komma i kontakt direkt med förälder.

• Svar på tråden Har era 8-åringar egen mobil?
  • Brumma

Vi är hyffsat fria när det gäller spelande - inte med VAD som spelas, men hur mkt man får spela

. Men egen mobil har vår nioåring bara när han är borta hos kompisar och vi behöver kunna nå honom. Han får spela på den hemma men inte när han är iväg, han får inte ha den till skolan och inte använda youtube utan kontroll (då han råkat hamna på grejer han INTE ska se, trots "skyddat läge".)

Men ja, ganska många i hans klass började med mobiler på rasterna i tvåan/trean.. tyvärr..

• Rebecca1987

Våra barn får inte använda telefoner i Skolan. Utan dom som har telefoner får lämna dom i ett skåp som låses och hämtas när dagen är slut. Så är det fram tills dess dom börjar 7:an. Min 8 åring har en telefon som ligger hemma som hon använder sig av för att ringa mig om jag inte hunnit hem när hon kommer hem

• MeAndBaby
    Rebecca1987 skrev 2019-10-08 20:25:37 följande:

Våra barn får inte använda telefoner i Skolan. Utan dom som har telefoner får lämna dom i ett skåp som låses och hämtas när dagen är slut. Så är det fram tills dess dom börjar 7:an. Min 8 åring har en telefon som ligger hemma som hon använder sig av för att ringa mig om jag inte hunnit hem när hon kommer hem

Ja såhär förstår jag syftet med att ge en telefon till ett barn, att just kunna ringa. Mitt barn har en klocka som vi kan kommunicera med via röstmeddelanden (klocka - app) när hen är hos kompis eller går hem själv. Funkar jättebra. Så jag förstår inte behöver av egen mobiltelefon. Hur hinner andra barn med läxor, aktiviteter, kompisar? Blir det inte ett evigt tittande på mobilskärmen i och med spel, Youtube mm?
  • Limajo

Nej min åttaåring har ingen mobil. Inte heller får de använda mobiler på raster eller fritids. Han kommer förmodligen få en när han fyller nio främst för att han då kommer att börja gå hem själv lite oftare och då vill vi kunna nå honom.

• Utvandraren

Våra fick varsin mobil när de var 5 respektive 6 år när deras platta gick sönder.

De får däremot inte ta med den till skolan (de är 6 och 7 år nu). I skolan ska de lära sig saker på lektionerna och leka med kompisarna på rasterna.

• Utvandraren
    Brumma skrev 2019-10-08 20:21:58 följande:

Vi är hyffsat fria när det gäller spelande - inte med VAD som spelas, men hur mkt man får spela

. Men egen mobil har vår nioåring bara när han är borta hos kompisar och vi behöver kunna nå honom. Han får spela på den hemma men inte när han är iväg, han får inte ha den till skolan och inte använda youtube utan kontroll (då han råkat hamna på grejer han INTE ska se, trots "skyddat läge".)

Men ja, ganska många i hans klass började med mobiler på rasterna i tvåan/trean.. tyvärr..

Ifall du kopplar youtube till ditt gmail konto så kan du se exakt vad barnen tittar på på youtube. Bara ett tips
  • Rebecca1987
    MeAndBaby skrev 2019-10-08 20:36:12 följande:

Ja såhär förstår jag syftet med att ge en telefon till ett barn, att just kunna ringa. Mitt barn har en klocka som vi kan kommunicera med via röstmeddelanden (klocka - app) när hen är hos kompis eller går hem själv. Funkar jättebra. Så jag förstår inte behöver av egen mobiltelefon. Hur hinner andra barn med läxor, aktiviteter, kompisar? Blir det inte ett evigt tittande på mobilskärmen i och med spel, Youtube mm?

Min dotter har några spel på telefon. Nät får hon låna via min wi-fi när jag är i närheten när läxor och annat viktigare är färdigt.

Dessutom har hon sportefy med låtar som jag hjälpt ladda ner som går att lyssna på utan nät

Men allt sker hemma
  • Brumma
    Utvandraren skrev 2019-10-08 20:47:24 följande:

Ifall du kopplar youtube till ditt gmail konto så kan du se exakt vad barnen tittar på på youtube. Bara ett tips

Det har jag redan - men det hindrar inte att de klickar sig vidare innan man hinner kolla kontot ;)
  • Utvandraren
    Brumma skrev 2019-10-08 21:03:18 följande:
    Det har jag redan - men det hindrar inte att de klickar sig vidare innan man hinner kolla kontot ;)
    Vad är det de kommer in på då? Våra har som värst kommit in på en film på när rainbow på Liseberg kraschade och en tik som födde sina valpar. Youtube brukar ju vara bra på det sättet att man inte får hemska förslag när det är uppenbart att det är ett barn som tittar...
  • cosinus

Mina har fått en egen telefon när de börjar årskurs 4 och då har de med extremt god marginal varit sist i sina klasser med det. De allra flesta har haft i årskurs två.

Yngsta går i årskurs tre och där har vi gjort ett undantag så hon får ha telefonen med sig till/från skolan p g a hon är väldigt varierad i när hon åker från fritids. Ibland direkt de slutar, ibland stannar hon till 16:30 så hon får ringa och säga när hon börjar cykla hem. Hon har dessutom en cykelväg hem som är ganska ödslig en bit så ramlar hon kan de ta en bra stund innan hon får hjälp, så då känns det befogat med telefon. Men hon använder den inte övrig tid. Den ligger i ryggsäcken.

Hemma har barnen dock tillgång till paddor, men de är ganska hårt tidsbegränsade.

Svar på tråden Har era 8-åringar egen mobil?