• Alexi

Har era 8-åringar egen mobil?

Mins barn har fått mobil när de fyllt åtta (senhösten i tvåan). Om de har med mobilerna i skolan så samlas de in på morgonen och återlämnas när de går hem. Men sonen i trean har inte med mobilen regelmässigt men dottern i femman har haft senaste året.

Så om skolan tillåter mobil på rasterna bör ni ju driva att det förbjuds. Det är ju på väg ett nationellt förbud mot mobiler i skolan, jätteskönt!

• Alexi

Jag för mig väldigt på de familjer där barnen som nu går i trean inte har mobiler. För jag är väldigt trött på att vi förälder måste ringa barnets föräldrar när sonen vill leka. Folk har ju inte hemtelefon längre så då blir det att man ringer och stör en förälder som är på jobbet för att man inte vet att den jobbar och så ska man ringa nästa förälder osv. Oerhört mycket skönare när barnen har egna mobiler och kan bestämma lek utan inblandning.

• Alexi
    LFF skrev 2019-10-14 09:58:23 följande:

Nu är visserligen inte mina barn lika gamla som din (mina är 6 år) men jag ringer sällan barnens kompisars föräldrar utan messar istället. Då stör man inte på samma vis och föräldern kan svara i mån av tid. 

Jo fast om det handlar om lek nu eller inte alls, dvs att få svar om två timmar sabbar hela grejen, då blir det ibland att man ringer.
  • Alexi
    Mrs Moneybags skrev 2019-10-14 13:44:30 följande:

Fast föräldrarna kanske vill vara inblandade... Man kanske har andra planer, eller helt enkelt inte tycker att det passar att leka just den dagen. 

Jo men då får man väl lära barnet att stämma av med föräldern innan man svarar ja eller nej. Jag tycker det är jobbigt att ringa okända eller halvokända vuxna och inte veta om jag stör.
  • Alexi
    Anonym (...) skrev 2019-10-15 06:59:21 följande:
    Har inga problem med att barn i den åldern har mobil, men jag förstår inte varför föräldrar köper iPhones och andra smartphones till sina barn? Snacka om att slänga in sina barn i ett mobilberoende med alla social medier som finns, appar och spel. Grattis.

Men varför är det ett problem just att de har en smartphone? En äldre modell av iphone (mina barn har 6 eller 6 s) kostar 1000-2000 kr att köpa begagnat och det funkar väldigt smidigt då vi har samma Apple-ID/konto, enkelt att använda osv.

Min yngsta som är snart nio år använder inget på mobilen som han inte använder på en Ipad så jag ser inte vad problemet med just en smartphone är.

Svar på tråden Har era 8-åringar egen mobil?