Inlägg från: Utvandraren |Visa alla inlägg
  • Utvandraren

Hindra krf att ta allt arv?

wanttobelikeyou skrev 2019-10-10 18:42:42 följande:

Nu har jag en fråga. Kommer säkert få påhopp med det tar jag.

Min mor, har sedan 30år skulder hos kronofogden. Eller snarare inkasso. Nu har hennes far dött som satt på väldigt mycket pengar.

Hon är godtrogen och har ringt alla inkassoföretag för att gladeligen berätta att nu vill jag betala för att jag ska få ett arv.

Vilket har lett till att ALLA inkassobolag kastat in fordringar till kronofogden och hon har Gått från löpande bevakning från div inkassoföretag och en skuld på 50.000 hos kronofogden nu fått in en skuld på 700.000 på två veckor.

Hur kan vi göra?

Kan hon avsäga sig arvet? Nackdelen är att två till av hennes barn kommer få en del av arvet. Har tänkt begära att dom kanske avsäga sig sin del då dom inte haft kontakt på 20år och är några jävla häxor.

Dom har stulit saker från morfars lägenhet etc när han gick bort så kontaktade dom ej min mor från EFTER begravningen och dom var testamenterade en del av morfars arv och hade nyckel till honom.. Ja en lång historia...

Min korkade mor har dessutom skrivit på och skickat in delgivning till kronofogden...

Jag vill gärna ha lite hjälp om ni förstår min text.

Jag vill bara poängtera att min baktanke INTE är att jag ska få pengar, min vilja ligger i att min mor som är pensionär och har lägsta pensionen ska få de så bra som möjligt sina sista år och inte betala 650.000 i räntor när hon är 70 år gammal.

Hmm... Kanske bestrida räkningarna? 

Kontakta en advokat skulle jag föreslå. Fast ifall pappan redan är död så kan det kanske vara för sent?
  • Utvandraren
    mammatill6 skrev 2019-10-11 20:20:33 följande:
    Absolut men det va ju inte så du formulerade.. om hon inte betalar skulderna får skattebetalarna stå för notan. Om du då syftar på löner får ju skattebetalarna betala dessa oavsett om hon betalar på skulden eller inte.

Ansöker hon om skuldsanering får ju personal lön oavsett om de kommer fram till att hon kambriska eller inte.
    Nej så är det inte. Staten betalar inte skrupellösa inkasso bolag. Företaget som hade fordran från början har dragit av skulden som förlust och därav inte skattat för den.

Oavsett om TS mamma betalar det som ligger hos fogden eller inte så återgår  inte de pengarna till statskassan. Inkassobolag har egentligen inget existensberättigande i dagens samhälle, de är inget annat än blodsugande skrupulösa individer som tar ut ocker för en skuld som inte ens var till dem.

Alla inkassobolag borde avskaffas och förbjudas. Det räcker med kronofogden, de har åtminstone moral och en känsla för rätt och fel.

• Utvandraren
    mammatill6 skrev 2019-10-11 22:44:42 följande:
    Precis vad jag skrev. Jag skrev ju vad Kajsa skrivit och sen svarade på det.
    Oj sorry. Borde gå och lägga mig
  • Utvandraren
    wanttobelikeyou skrev 2019-10-10 19:38:36 följande:

Jag ska till henne imorgon och faktiskt kontakta alla inkassobolag och se vad jag kan göra. Dom borde ju kunna förhandla speciellt eftersom det är gamla skulder. Hon är inte så kvick i huvudet längre så vet inte vad hon själv sagt till dom tidigare när hon ringt.

Kom bara ihåg att kräva fakturaunderlag. Har de inte kvar fakturaunderlaget så ska du kräva att de avskriver skulden. När skulder bollas mellan olika inkassobolag så försvinner väldigt ofta fakturaunderlaget och då har de inte rätt till pengarna längre. Många av dem försöker däremot lura en att betala dem ändå men det ska ni inte.
  • Utvandraren
    Anonym (Kajsa) skrev 2019-10-12 11:46:58 följande:
    För det första så kostar all administration kring skuldsanering och utmätning massor av skattepengar. Sedan har folk även skatteskulder, alltså minska statens inkomster om folk inte betalar sina skatteskulder.
    Många som har skuldsanering eller bara massor av skulder är egenföretagare som struntat i att betala skatter och moms. 

Så visst kostar det oss skattebetalare att folk skiter i att göra rätt för sig. 
    Du är felinformerad. Staten SPARAR pengar på att hjälpa folk ut ur ekonomisk misär. Skulder skapar psykisk ohälsa som kostar samhället massor. Många, vars skulder är så stora att det känns oöverstigligt ser ingen vits med att jobba, vare sig  övertid, heltid eller deltid. De har inte heller några pengar att spendera och därför så blir det mindre inkomster av moms och skatter på varor. Det finns säkert massa andra saker som jag har missat att ta med. Skatteskulder avskrivs dessutom efter fem år så efter 20 år som i ts mammas fall så är de redan förverkade.

De ända som förlorar på det är skrupulösa inkassoföretag, som dessutom inte förlorar mycket då de köper upp skulderna väldigt billigt redan från början.
  • Utvandraren
    Anonym (Kajsa) skrev 2019-10-12 21:37:10 följande:
    Det är inte lönsamt för samhället att folk skuldsätter sig så mycket att de inte kan betala sina skulder. Hur får du ihop det? 

Att det är lönsamt att hjälpa folk är inte samma sak som att det är lönsamt för samhället att folk skuldsätter sig och struntar i att betala.
    Det skrev jag inte heller. Jag skrev att det är en mindre kostnad för samhället att hjälpa folk ur ekonomisk misär genom en skuldsanering än vad kostnaden blir ifall man inte hjälper dem med skuldsanering.

Är du en sådan som bestämt sig för att envisas med att säga emot av envishet eller jobbar du måhända för ett av de oetiska inkassobolagen själv?
  • Utvandraren
    Anonym (12345) skrev 2019-10-13 11:20:45 följande:
    Hur menar du att det är ocker och varför skulle de förbjudas, är det fel att driva in skulder?
    Det är många oseriösa inkassobolag som lägger på en helt orimlig ränta, betydligt värre än fogden. Det finns massa inkassobolag som skickar ut fakturor stup i kvarten och på varje lägger de till en administrationsavgift a 100:- som därefter läggs på skulden. Märk väl att du som skuldsatt aldrig har ingått ett avtal med inkassobolaget utan de har köpt upp skulder från företag för en spotskuver för att sedan kräva dig på ocker. Nej, avskaffa alla inkassoföretag förutom Fogden.

Jag har en vän som blev skuldsatt när hon drabbades av psykisk ohälsa så det är därför jag vet hur de beter sig många av dem. Det är synd att gemene man inte vet vilka maffiafasoner många inkasso bolag använder sig av. Hade det kommit upp till ytan så att fler visste så kanske vi hade kunnat få stopp på det. Men de som har skulder skäms för mycket för att gå ut och tala öppet om det.
Svar på tråden Hindra krf att ta allt arv?