• wanttobelikeyou

    Hindra krf att ta allt arv?

    Nu har jag en fråga. Kommer säkert få påhopp med det tar jag.

    Min mor, har sedan 30år skulder hos kronofogden. Eller snarare inkasso. Nu har hennes far dött som satt på väldigt mycket pengar.

    Hon är godtrogen och har ringt alla inkassoföretag för att gladeligen berätta att nu vill jag betala för att jag ska få ett arv.

    Vilket har lett till att ALLA inkassobolag kastat in fordringar till kronofogden och hon har Gått från löpande bevakning från div inkassoföretag och en skuld på 50.000 hos kronofogden nu fått in en skuld på 700.000 på två veckor.

    Hur kan vi göra?

    Kan hon avsäga sig arvet? Nackdelen är att två till av hennes barn kommer få en del av arvet. Har tänkt begära att dom kanske avsäga sig sin del då dom inte haft kontakt på 20år och är några jävla häxor.

    Dom har stulit saker från morfars lägenhet etc när han gick bort så kontaktade dom ej min mor från EFTER begravningen och dom var testamenterade en del av morfars arv och hade nyckel till honom.. Ja en lång historia...

    Min korkade mor har dessutom skrivit på och skickat in delgivning till kronofogden...

    Jag vill gärna ha lite hjälp om ni förstår min text.

    Jag vill bara poängtera att min baktanke INTE är att jag ska få pengar, min vilja ligger i att min mor som är pensionär och har lägsta pensionen ska få de så bra som möjligt sina sista år och inte betala 650.000 i räntor när hon är 70 år gammal.

  • Svar på tråden Hindra krf att ta allt arv?
  • Anonym (nöjd 45 åring.)

    Om hon har haft sina skulder i 30 år är det kanske det bästa för din mor att betala sina skulder och sedan leva ett liv utan skulder.

  • wanttobelikeyou

    Fast hon kommer fortsätta ha skulder och antagligen leva fattigt tills hon dör. Eftersom hon ej kan betala hela beloppet på en gång utan en del och kommer sen dra varje månad i flera flera år

  • Anonym (Skuldsanering)

    Har din mamma ansökt om skuldsanering?

  • mammatill6
    wanttobelikeyou skrev 2019-10-10 19:01:37 följande:

    Hon är pensionär med lägsta inkomsten och kan ej få sannering.


    Varför kan hon ej få sanering? Hon låter ju som praktexempel på det.
  • Anonym (Villan)

    Har din mamma några syskon? Annars är väl 50% av arvet hennes oavsett vad din morfar skrivit i testamentet. Är ni säkra på att några av din mammas barn ens är med där?

    Om han satt med väldigt mycket pengar, är det ett par miljoner vi pratar om? För då kan ju din mamma lätt lösa alla skulder på 700 000 kr.

  • wanttobelikeyou
    Anonym (Villan) skrev 2019-10-10 19:26:46 följande:

    Har din mamma några syskon? Annars är väl 50% av arvet hennes oavsett vad din morfar skrivit i testamentet. Är ni säkra på att några av din mammas barn ens är med där?

    Om han satt med väldigt mycket pengar, är det ett par miljoner vi pratar om? För då kan ju din mamma lätt lösa alla skulder på 700 000 kr.


    Jag har läst testamentet och varit med hos advokaten så ja. Mina två äldre systrar är med i testamentet.

    Lösöre från lägenheten på 200.000kr har försvunnit ca.

    Nej hon kan inte "lätt lösa". Nej inte ett par miljoner.
  • LoveRain

    Hon kan försöka att avsäga sig arvet till förmån till sina barn MEN detta kommer med största sannolikhet klassas som en gåva och den kan Kronofogden begära att den ska bli återkallad. Syftet är att man inte ska kunna undgå att betala sina skulder genom att ge bort sina tillgångar.

    Hade ni tänkt på detta mer att ni inte vill att er mammas arv ska gå till hennes skulder hade hon kunnat avstå sin arvslott till er barn. Detta hade behövt ske genom testamente innan hennes fars död.

    Tror att det blir svårt att slippa använda pengarna till skulderna. Det bästa ni kan göra är väl att ringa inkassobolagen och göra upp med dem. Låt oss säga att din mor över 350.000 men har skulder på 700.000. Hon är äldre och har låga inkomster i övrigt. Vore mer fördelaktigt att förhandla med inkassobolagen och erbjuda att de får tillbaka 50% av de pengar fin mot är skyldig mot att de drar tillbaka från KF samt avskriver resten av skulden. Tryck på att din mor är fattig och gammal och på detta sätt får de tillbaks mer pengar och direkt än om de fortsätter kräva hela beloppet.

  • wanttobelikeyou

    Jag ska till henne imorgon och faktiskt kontakta alla inkassobolag och se vad jag kan göra. Dom borde ju kunna förhandla speciellt eftersom det är gamla skulder. Hon är inte så kvick i huvudet längre så vet inte vad hon själv sagt till dom tidigare när hon ringt.

Svar på tråden Hindra krf att ta allt arv?