Hindra krf att ta allt arv?
Be din mamma bestrida fakturor från krf , hon kan skriva vad hon vill , allt från att hon har betalt till att hon bestrider., kronofogden tar inga tvister, utan ärendet skickas vidare till tingsrätt, är beloppet under ett halvtbasbelopp har inte fodringsägaren rätt till juridiska kostnader,.. beloppet gäller per fodringsägare, inte alla i ett.
När tingsrätten skickar ut svars blanketter behöver hon inte svara på dom, just nu har krf och tingsrätt ca 80 arbetsdagar för varje ärende , vilket motsvarar drygt 3 månader och mycket mer. det här har tingsrätten ansökt om hos regeringen men får inte stöd att korta ner tiderna.
Hon kan med andra ord hålla borta skulden ännu ett till två år på att inte svara, delgivningsmännen har helt enkelt fult upp nu. så tiden har ni på eran sida.
Fråga gärna mig om detaljer så guidar jag vägen..
jag är själv drivande i ett kronofogdsärende, det började 2018 06 och är inte ens nära tills vi har tingsrätt, pratat med både kfr dom har inte tid och tar inte tvister, tingsrätten lovade domare vi har kortare tider, men var ett tomt prat, nu säger dom att vi är glada om du får ditt ärende upp i år.
Så kort och gott svara inte på utskick, dom måste delges personligt, där efter får man 10 dagar på sig att lösa skulden, efter att man blivit delgiven, av delgivningsman, inte breven dom skickar ut, dom gäller inte som delgivning om man inte svarar på dom.
som sagt minst 3 månader på delgivnings man från krf, plus tio dagar när man väl blir delgiven. bestrid ärendet går till tingsrätt, då har man samma tid igen minst 3 månader men oftast längre innan delgivningsman, samt 10 dagar efter delgivning, där efter väntan på förhandling , 5-7 månader, från förhandling till tingsrätt och domslut för mig ännu okänt datum, men jag ligger på 1,5 år som sökande/kärande och har ännu inte någon tid innan tingsrätt, kund har ingen betalningsanmärkning ännu, enkel anledning har har inte blivit dömd ännu.
Så använd systemet, då får ni tiden gratis! svara inte på något utan personlig delgivning, tiderna är enorma just nu. man får ingen extra bestraffning för att man inte svarar, alla har rätt till delgivning förklara domaren för mig. vänta till delgivningsman kommer, han är en trevlig filur som bara ger dig ett brev,då först startar dom 10 dagarna,