• Fri 11 Oct 2019 15:57
    1908 visningar
    4 svar
    4
    1908

    Ostbågar farligt?

    Hej!

    Jag undrar om någon vet ifall det finns akrymalid i ostbågar. Det farliga ämnet som finns i chips. Har letat runt men inte funnit något svar.

    Potatis tillsammans med socker under processen gör att akrymalid tillverkas, kortfattat. Ostbågar tillverkas av majsmjöl och ostmassa och då borde det inte finnas där, MEN samtidigt finns akrymalid i linschips som då heller inte är av potatis utan av linser.

    Så vet någon snälla svara!

  • Svar på tråden Ostbågar farligt?
  • Mascar­aklump­ar
    Fri 11 Oct 2019 16:54
    #1

    Tror inte det. I studien där mycket höga värden uppmättes i chips hade ämnet bildats genom en reaktion mellan stärkelse och asparagin (I närvaro av glukos/fruktos). Asparagin finns visserligen i ost, men ostpulvret i ostbågar tillsätts i slutet av tillverkningsprocessen.

    bifogar en rapport från slv, ifall du inte sett den. Jag har inte läst den själv så jag vet inte om den är till någon hjälp.

    www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/rapporter/2017/riskhanteringsrapport-akrylamid-och-andra-varmeinducerade-amnen-livsmedelsverkets-rapport-nr-11-2017-del-1.pdf

  • Fri 11 Oct 2019 17:04
    #2

    Det är inte farligt med akrylamid om man inte får i sig väldigt höga halter under lång tid. Om man äter en varierad kost är det ingen fara.

    Ämnet finns i lite allt möjligt. Typ bröd, kakor, kaffe...

    tror inte i ostbågar just men kolla på livsmedelsverkets hemsida...

    www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/akrylamid/

  • Fri 11 Oct 2019 18:40
    #3

    Tack alla för svar.

    Har man cancer så är allt viktigt att tänka på.

  • Fri 11 Oct 2019 23:49
    #4

    Ostbågar är ju knappast friskmat.

Svar på tråden Ostbågar farligt?