• gunbran

40+ och gravid - här samlas vi :)

Sån molvärk idag! Det spänner och drar i hela magen, känns ömsom som träningsvärk, ömsom som mensvärk. Växlar mellan att vara livrädd och en känsla av trygghet att livmodern ändå tycks jobba.

Vet att saker och ting kan ändras snabbt, men tillåter mig att njuta lite av vårt lilla mirakel idag.

• gunbran
    RiaraMaria skrev 2020-06-22 11:53:00 följande:

Samma som sist. Pyttelite vatten vid rumpan. Hinnorna för övrigt slickade kring barnet. Om hålet i hinnan kommit först o gav mig gbs streptokocker eller om jag hade det först som gjorde hål på hinnan kan de inte avgöra. Hål kan läka men prognosen är urusel. Infektionsrisken för mig är skyhög men så länge jag är frisk o barnet lever förstår han jag inte vill avbryta. Det sågs ju en urinblåsa på kub ul men den journalen kommer han inte åt. Finns som sagt risk för o utvecklade lungor o svaga muskler men musklerna kan rättas till. Men barnet rör sig lite. Det här med vila sa han :risk för blodpropp o du kan inte ligga i 20 veckor. Men jag tänker iallafall sola o ligga osv så mycket jag kan för att ge barnet chans till lite mer vatten o träna lungorna. Klarar det sig till v 23 så kan det ju komma ut o min infektionsrisk är borta.

Åh, jag hade hoppats att det skulle se bättre ut idag. Men så länge barnet lever finns det förstås fortfarande hopp. Håller tummarna och hoppas på det bästa för er!
  • gunbran
    RiaraMaria skrev 2020-06-23 15:58:41 följande:

Läcker mindre o mindre. Idag verkligen pyttelite. Tycker mig känna bebis ibland. Osäker. Men det är ju inte mycket rosa längre ens i det lilla som kommer och jag har absolut ingen värk eller sammandragningar. Så det är bara att vänta o hoppas. Kontroll på fre igen o sen nästa fre är det rutinultraljud på östra. Hoppas de kan se någorlunda då o kolla organ o mäta. Hinnorna kan läka om man har tur. Tar några dar upp till två veckor. Bara att hoppas på det.

Jag hoppas så att ni får några bra besked på fredag. Det finns ju verkligen en chans att det går bra. Håller mina tummar!!
  • gunbran

Det här med att vara ny-gravid, orolig och trött, med sommalovslediga ungdomar hemma, är ingen lek.

Det blir sena kvällar och allt vore frid och fröjd om jag kunde sova på morgonen, men det kan jag inte. Vaknar alltid för tidigt och kan inte somna om. Ofta molar det i magen och drar/hugger i ljumskarna och ut mot sidorna (?). Inte sällan får jag halsbränna också. Sen denna oro...

Idag har jag sovit middag och varit ute en del, men jag känner mig sååå trött och tjurig och kommer inte bli mother of the year i år (heller) ;). Tur jag är ledig jag också!

Nästa vecka får jag vila då barnen är hos sin pappa. Det kommer behövas!

• gunbran
    RiaraMaria skrev 2020-06-24 11:59:54 följande:

Just nu snurrar tankarna mest kring nybildandet av vatten... Igår kom drt bara två mindre blöta, rosa fläckar i trosskyddet på kvällen. Torrt hela dagen o natten. Likaså torrt idag hittills. Bra eller dåligt snurrar då... Läcker det inte för att det inte nybildas alls... Eller börjar det läka? Dagarna går långsamt till på fre... Jag tyckte ju det var mer vatten i måndags än vad jag mindes av det jag såg på ul före det. Syntes ju en tydlig pöl under rumpan. Sist var det nog minimalt någon mm runt bara typ men kan ju bero på hur bra vinkel de fick med. Men kändes då som att de inte heller brydde sig så mycket utan bara tänkte missfall med stora bokstäver. Överläkaren var mycket mildare sist iallafall. Om det nu fyllts på, på fredag så är det jäkligt synd han sa han inte är där på fredag. Du slipper mig sa han.... Han förstod nog han framstod som hård o kall....

Förstår att tankarna snurrar. Måste kännas oerhört jobbigt med ovissheten.

Jag skulle se det som positivt att inte längre läcka. Du får försöka klamra dig fast vid den tanken, att det är bra.

Jag vill också bara att dagarna ska gå, fast av en helt annan anledning. Hoppas du får positiva besked på fredag!!
  • gunbran
    Vicky80 skrev 2020-06-24 07:04:30 följande:

Hej. Hoppas allt löser sig för er med bebisarna och att ni får fina resultat och svar på olika undersökningar ni gör och kan njuta av sommaren även om oro finns.

Själv är jag i v33+0 idag och har fått en extra tid hos bm idag om blodtrycket pga att jag fick mycket ont i huvudet igår och mådde illa hela dagen. Tog en Alvedon och det kanske blev pyttelite bättre men har vaknat nu och är trött och tung i huvudet igen, annars skulle jag ringa till förlossningen.

Vill inte vara i solen och den värsta värmen. Måste se till att dricka mer vätska.

Får se vad dom säger när jag kommer dit, bebis har börjat fixera sig och ligger nu diagonalt. Känns som elstötar ibland och ordentliga boxningsslag ibland.

Är orolig hela tiden för allting och för förlossningen som är min stora utmaning.

Vi kämpar verkligen och genomlider olika saker vi kvinnor

Oj! Hoppas blodtrycket är ok och att det bara är symtom av värmen.

Inte långt kvar för dig nu. Slutspurten!
  • gunbran
    Nykär15 skrev 2020-06-24 06:11:35 följande:

Jobbigt! Jag jobbar så blir lättare på ett vis, men är trött ! Mår just nu bättte med illamående, får frysattacker och äter ofta. Tycker symtomen är mindre så det oroar, även om de finns. Molvärk kommer och går.

Påbörjat v 10 idag (9+0) och om 8 dagar har vi ul igen. Så rädd, att de ska säga att det avstannat och att kroppen bara inte fattat, helst som jag tar Lutinus:/

Förstår din rädsla helt. Jag är också helnojjig och analyserar alldeles för mycket. Går in i v 7 i morgon och på måndag har jag gått lika långt som när jag fick MF senast. Tycker det känns jättejobbigt. Vill bara komma förbi nästa vecka.

Jag ska träffa BM om 8 dagar och hoppas få ett ul då. Om inte bokar jag nog in ett privat ul snarast. Blir galen av att inte veta om allt är som det ska.

Sambon tycker att jag verkar mer påverkad av den här graviditeten dock och är oerhört peppande och optimistisk. Det behövs!
  • gunbran
    LillaPi78 skrev 2020-06-24 15:55:10 följande:

Hej,

Nu har jag smygläst i tråden ett tag och vågar äntligen skriva (igen).

Skrev tidigare i december att jag sett ett litet hjärta picka på vul men fick tyvärr mitt andra MA strax efteråt. Nu är vi gravida igen och jag har inte velat jinxa graviditeten på nåt sätt. Har inte sagt nåt till nån förutom mannen, inte laddat ner nån gravidapp, knappt vågat tänka på det alls.

Gjorde Privat Nipt förra torsdagen och idag kom provsvaret som visade friskt barn! Började störtgråta på jobbet när BM ringde. Vågar tro Och hoppas lite mer nu, även om jag nog inte kommer våga tro helt och hållet förrän bebis är ute! BF är 7 jan, så är inte ens förbi v12 än.

Har läst era inlägg och känner igen varje gnutta av oro, ovisshet och längtan!

Jag håller tummar och tår för varenda en av er!

Kram!

Åh vad skönt att äntligen kunna släppa lite av oron! Längtar tills jag är där också.

Jag har också varit mycket mer hemlighetsfull den här gången. Endast min närmaste vän vet än så länge, förutom mannen. Har inte heller vågat ladda ner gravidapp och vågar inte hoppas för mycket.

Hoppas du kan njuta lite av känslan att allt är bra med bebisen. Kram!
  • gunbran
    RiaraMaria skrev 2020-06-25 08:39:31 följande:

Rinner till klart blod nu, inte mycket men ändå, när jag rör på mig och det ilar lite i livmodern. Vågar inte annat än åka in nu innan det ev drar igång ngt på allvar. Det här känns inte hoppfullt överhuvudtaget taget tyvärr längre. Drömde t om missfall igår. Ilar i tappen. Den har säkert börjat öppna sig.

Så, så ledsen för er skull. Bra att ni åker in nu. Hoppas ni får ett bra omhändertagande snabbt!
  • gunbran
    RiaraMaria skrev 2020-06-25 10:58:55 följande:

Vi avvaktar. Sammandragningarna försvann. Det kan va kärl i moderkakan som är lättblödande. Fostret hickar o lever. Nästa koll rutinul 3/7 om jag ej får infektion eller nåt annat. Han är hoppfull ändå då tappen är lång o stängd

Vilken berg-och dalbana av känslor ni måste uppleva. Men fantastiska nyheter verkligen. Det är en liten fighter i din mage, helt klart! Kram !
Svar på tråden 40+ och gravid - här samlas vi :)