• Anonym (Normal)

    Ok att ridlärare ogillar övervikt hos elever?

    Jag rider sen några år på ridskola. Ridskolan har en viktgräns på ponny och storhäst (85kg) så att hästarna ska hålla och må så bra som möjligt. Jag har vid ett par tillfällen uppfattat att ridläraren ogillar övervikt hos folk. Det drabbar inte mig själv, men har hört andra som fått en och annan pik samt att dom endast får rida några få hästar eftersom dom räknas som mer viktbärande. Hur ser ni på detta? Jag har viss förståelse för om man inte själv orkar ut och springa med sin egen vikt varför ska ett djur tvingas släpa runt med på samma vikt? Samtidigt kan jag förstå om en och annan tar illa upp även om dom inte kan vara omedvetna om problemet.

  • Svar på tråden Ok att ridlärare ogillar övervikt hos elever?
  • Anonym (Normal)
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-10-13 12:07:45 följande:

    Vår ridskola har regeln att man rider den som man blivit tilldelad eller inte alls. Om man inte har en rädsla men då ska ridläraren veta det innan listan görs


    Så ni ändrar aldrig beroende på att nån inte dyker upp? För oss är det rätt vanligt för man vill att vissa hästar ska slippa nåt pass om möjligt. Tror det är 3-4 pass per dag så många hästar går 3 pass.
  • Panduro
    Anonym (Normal) skrev 2019-10-13 11:44:14 följande:

    Det vore kanon om det faktiskt var så men jag har under denna termin haft en enda häst två ggr och i övrigt har jag hoppat runt så min teori är att jag får det som blir över. *asg*


    Då kanske du är så flexibel och duktig så du klarar alla hästar :)

    Men nej, självklart ska en ridlärare inte pika sina elever för vikten, inte heller kommentera att de gått ner i vikt. Men som tidigare påpekats så är det ju inte konstigt att det finns viktgränser för hästarna. Tycker inte heller det är konstigt att hon är ärlig med anledning till att alla inte kan rida alla hästar. Vuxna människor ska klara av att höra det, så länge det sägs på ett sakligt sätt utan värderingar. Har du pratat med henne om att hennes kommenterarer sårar eleverna?
  • Anonym (Alice)

    Eftersom hästar är djur och inte saker är det väl jättebra att det finns viktgränser så att hästarna inte behöver släpa runt på onödigt höga vikter. Sen kan ju ridskolan kommunicera detta på olika sätt till eleverna, man måste ju inte vara taskig.

    Sen tycker jag att vuxna som själva är överviktiga eller föräldrar till överviktiga barn bör ha förståelse att alla hästar inte kan ta hur mycket vikt som helst och därför inte ta illa upp om ridskolan förklarar på ett schysst sätt att eleven inte får rida en viss häst.

  • Anonym (Normal)
    Panduro skrev 2019-10-13 12:22:25 följande:

    Då kanske du är så flexibel och duktig så du klarar alla hästar :)

    Men nej, självklart ska en ridlärare inte pika sina elever för vikten, inte heller kommentera att de gått ner i vikt. Men som tidigare påpekats så är det ju inte konstigt att det finns viktgränser för hästarna. Tycker inte heller det är konstigt att hon är ärlig med anledning till att alla inte kan rida alla hästar. Vuxna människor ska klara av att höra det, så länge det sägs på ett sakligt sätt utan värderingar. Har du pratat med henne om att hennes kommenterarer sårar eleverna?


    Hahaha, frågan är vad man menar med "klara alla hästar". Men för det mesta överlever jag.

    Tror inte jag är beredd att hamna på "fel fot" med ridläraren.
  • Anonym (80 kg)

    Min dotter rider, inte överviktig. Ungdomarna förstår att hästarna har sina begränsningar, att vuxna skulle vara så lättkränkta att de inte kan ta ett nej du har fel häst är tokigt.
    När jag skulle boka Islandshästar  för en dag var jag noga med att påpeka Jag väger 80 hoppas ni har en häst som passar.

  • Anonym (Flower)

    Hästarna sliter ju som djur och ska såklart få det så lätt för sig som möjligt. Sen måste jag ju tillägga att det är lättare för en häst att bära på 85 kg ryttare som sitter bra i sadeln, än 50 kg som studsar runt som en obalanserad köttsäck.


    Att säga rakt ut att männskan är för tung för hästen är ju inte kränkande utan fakta. Vill man rida klenare hästar får man ju helt enkelt banta ner sig.

  • Anonym (Hanna)

    Tar man illa vid sig för att man väger för mycket för vissa hästar så är man ju inte bekväm med sin egna vikt. Jag tycker det är bra att en viktgräns. En ridlärare sa en gång till mig att vid skritt så väger ryttaren normalt, vid trav fördubblas vikten och galopp tredubblats. Det blir rätt många kilon för en häst och lägger man till dem som inte är rutinerade och har balans och kolla på sin kropp så blir det ännu mer hästen måste kompensera.

    Hästarna ska inte behöva lida pga av ryttarnas vikt särskilt inte ridskolehästar som det redan slits mycket på.

    Bara för att ridläraren rekommenderar att en ryttare bör träna så behöver det inte ha något med vikten att göra. När jag red som mest så fick jag övningar att göra hemma för att träna upp min bålstabilitet och balans. Jag var inte överviktig men även ryttaren behöver träna. Är men sen överviktig och har både en mage och stora bröst så blir man framåt tung. Då är det ännu viktigare att träna upp sig så att man har rätt sists.

    Sen finns det ju olika sätt att säga saker på. Att bara slänga ur sig att du borde träna hjälper ingen och uppfattas mer som kritik mot vikten. Men att ge tips på övningar för att man ser att ryttaren kanske lutar sig framåt och har svårt att sitta rakt då är det ju en helt annan sak.

  • Anonym (A)
    Anonym (Alice) skrev 2019-10-13 12:28:03 följande:
    Eftersom hästar är djur och inte saker är det väl jättebra att det finns viktgränser så att hästarna inte behöver släpa runt på onödigt höga vikter. Sen kan ju ridskolan kommunicera detta på olika sätt till eleverna, man måste ju inte vara taskig.

    Sen tycker jag att vuxna som själva är överviktiga eller föräldrar till överviktiga barn bör ha förståelse att alla hästar inte kan ta hur mycket vikt som helst och därför inte ta illa upp om ridskolan förklarar på ett schysst sätt att eleven inte får rida en viss häst.
    Håller med
  • Anonym (wolfram)

    Det viktigaste är att hästarna inte tar skada. Vilket många ridskolehästar säkert ändå gör oavsett ryttarnas vikter, i och med att det knappast är ett optimalt hästliv att vara ridskolehäst (i de flesta fall).

    Men hur som helst, självklart ska det vara så att man har viktgränser och att viktgränserna skiljer sig från häst till häst beroende på hästens storlek. Men ridlärarna får ju vara noggranna med att informera om det så slipper de ta den diskussionen med enskilda elever. Pikar och sådant är onödigt, antingen väger personen för mycket för att rida den hästen eller så är det okej. 

  • Fiona M
    Anonym (Normal) skrev 2019-10-13 12:18:01 följande:

    Så ni ändrar aldrig beroende på att nån inte dyker upp? För oss är det rätt vanligt för man vill att vissa hästar ska slippa nåt pass om möjligt. Tror det är 3-4 pass per dag så många hästar går 3 pass.


    Vad har ni för ridskola där de går så ofta? Det i kombo med att du upplever att ridläraren inte har överblick låter inte alls bra.
Svar på tråden Ok att ridlärare ogillar övervikt hos elever?