• Anonym (jonas_s)

    Kvinnor: Skulle ni kunna dejta en man med hårersättning?

    Hej!

    Jag har dessvärre haft oturen att drabbas av kraftigt håravfall, vilket började rätt tidigt i mitt fall. Idag är jag närmare 40 år och i slutet av förra året insåg jag att håravfallet blivit så kraftigt att det bara fanns följande alternativ:


    Raka av mig håret
    Bära keps för jämnan
    Hårtransplantation
    Hårersättning
    Grejen är att jag redan provat att köra med rakat och det gör jag aldrig om! Anledningen? Dels passar jag inte i det överhuvudtaget, och detta är verkligen inte bara en vanesak utan ett faktum som till och med min omgivning håller med mig om (familj, vänner). Min födelse var tydligen dramatisk och man fick ta ut mig med tång, och detta är troligtvis orsaken till att min huvudform är aningen missbildad (platt bakhuvud) vilket i sig ser för jävligt ut. Detta syns dock inte de minsta om man har hår.

    Så rakat fungerar helt enkelt inte. Jag kände mig fruktansvärt obekväm med dig, och det efter ett tag till punkt 2, att bära keps för jämnan. Detta har jag kunnat göra i princip alltid, inklusive dom flesta tidigare jobb. Dock är det inte hållbart och väldigt begränsande att alltid ha keps. Vidare finns det många tillfällen då det är olämpligt och så vidare.

    Hårtransplantation har jag undersökt och varit på konsultation hos flera kliniker. Alla säger samma sak att mitt så kallade "givarområde" i nacken inte är elastiskt nog för dagens metoder, vilket innebär att det inte kommer bli ett bra resultat. Därför passade jag inför ett nytt jobb på att köra det sista och enda gångbara alternativet - hårersättning.

    Gjorde det först hos klinik, vilket var otroligt dyrt. Idag sköter jag allt (utom klippning) själv, och då jag skaffat en direktleverantör via nätet är kostnaden inte mycket större än att gå hos frisör. Det ser också väldigt bra ut och ingen har kommenterat det, trots att jag jobbar på en låg- och mellanstadieskola där elever i så fall hade nämnt det vid detta laget.

    Jag kan bada med det, sporta, resa - allt. Jag tar av det oftast en gång i veckan, rengör, rakar håret där jag fäster hårdelen med tejp. Det hela tar oftast max 1 timme, och jag kan även vänta 2 veckor om jag vill utan direkta problem. Så, nu när man lärt sig detta är det inga problem alls och det ser som sagt väldigt bra ut. 

    Så det är min historia som jag ändå ville berätta först, för att skapa förståelse samt att minimera antalet: "Raka dig!!!"-svar. Nu till frågan:

    Skulle du som kvinna kunna dejta en man med hårersättning eller anser du att det är för fåfängt, omanligt eller annat?

    Tack på förhand!
    Jonas
  • Svar på tråden Kvinnor: Skulle ni kunna dejta en man med hårersättning?
  • Anonym (Tjejkompisen)

    Ärligt svar: Om jag fick veta detta efter att jag blivit kär - inga problem. Om jag fick veta det innan dess - nej.

  • Anonym (jonas_s)
    Anonym (Tjejkompisen) skrev 2019-10-13 16:57:00 följande:

    Ärligt svar: Om jag fick veta detta efter att jag blivit kär - inga problem. Om jag fick veta det innan dess - nej.


    Tack för ärligt svar. Ja vad ska man säga... Känns inte roligt även om det "bara" är en estetisk sak men vad ska man göra?

    Jag önskar jag passade i rakat, hade dragit av mig håret på studs men jag ser ut som en missbildad utomjording. Med hårersättning (dvs hår) ser jag däremot hyfsat bra ut.

    Får väl leva ensam i värsta fall.
  • Anonym (Tjejkompisen)

    Nädå, om hon blir kär tror jag ingen bryr sig så dejta på du :) det syns väl inte ändå? Tycker du ska köra på hyressättningen så du Känner dig bekväm. Jag hade gjort det i ditt fall.

  • Anonym (Nydiken)

    Åh vad nyfiken jag blev!

    Kan du posta en bild?

    Var du en lätt/glad bebis? Då är det nog därför du är platt om bakhuvudet. Småbäbisar som ligger ner mkt blir platta. Ofta är det nöjda barn som är plattare baktill.

    Tång/sugklocka retar till sig.

  • mumsmus

    Det handlar väl snarare om att smidigt introducera det? Tänk dig själv att du sitter på en dejt och dejten berättar alla privata/mörka hemligheter om sig själv. Då hade du sprungit fort. Handlar om att i lämplig takt släppa fram vissa saker. Tex en jobbig mage kanKe inte är något man berättar direkt, utan försöker smidigt undvika det som gör en irriterad. Du kan ju däremot hinta lite innan du berättar det. Typ ? ja ibland måste jag bättra på lite för att behålla frillan?. Eller liknande . Gör dramatiska födelse/tång grejen till en rolig berättelse om dig själv. Och du måste ju inte göra det här framför henne, precis som du inte bajsar med öppen dörr framför din tjej? Var smidig bara! Om du blir stressad och liksom ?skriker fram det? framstår du som tjejen på dejten som berättar allt om sig för snabbt. Om det var min kille så hade jag bara blivit glad över att han kände sig snygg. Dessutom så behåller en lojal tjej en sånhär grej för sig själv.

  • Erkens mamma

    Hade inte haft något problem med det alls.

    Min man var tunnhårig när vi träffades, då var vi 25.

    Nu kör han den rakade stilen. Jag tycker han är bra precis som han är. Hade han velat ha en annan lösning hade det funkar för mig med.

    Hur många tjejer har inte hårförlängningar och lösnaglar?

    Eller lösfransar eller padding i bh-n? Blir de mindre tjejer av det?

  • Anonym (.)

    Det hade jag absolut kunnat. Bar själv peruk i flera år tidigare i livet, väljer nu att gå skallig istället.

  • Anonym (Yl)

    Njae, för mig är det lite avtändande med utseendekomplex. Skulle nog föredra en platthuvad självsäker alien faktiskt, men smaken e som baken :)

Svar på tråden Kvinnor: Skulle ni kunna dejta en man med hårersättning?