• Anonym (mamma)

    Vem ska stå för kostnader avseende fritidsintressen vid växelvis boende?

    Mina barn har bott heltid hos mig och varannan helg hos sin pappa. Jag har därför haft hela barnbidraget och underhållsstöd från FK. Han har inte fått tag på boende och pappan har under hans helger bott med barnen hos sina föräldrar.

    Nu har pappan fått boende och kan börja ha barnen varannan vecka. Barnbidraget kommer delas och underhållsstödet upphöra. Ena barnet går hockey och det andra går ridning och gymnastik. Hockeyn och ridningen kostar ett par tusen per termin. Jag har endast haft råd med detta tack vare underhåll och barnbidrag.

    Men är det jag som fortsatt ska betala detta nu när barnen bor växelvis eller kan jag kräva att pappan ska betala hälften då han får halva barnbidraget?

    Han får försörjningsstöd idag och jag antar att barnbidraget räknas som inkomst och därför dras bort från försörjningsstödet?

    Måste jag säga upp barnens fritidsintressen eller hur ska vi göra? Jag arbetar, men kommer ha ca 4500:- mindre varje månad när bb+uhs försvinner och kommer inte ha råd att betala aktiviteterna för barnen själv.

  • Svar på tråden Vem ska stå för kostnader avseende fritidsintressen vid växelvis boende?
  • Anonym (Psss)
    Anonym (Mia) skrev 2019-10-13 21:07:08 följande:

    Så dina barn har kunnat gå på några av de absolut dyraste aktiviteterna barn kan ha tack vare bidrag. Och nu vill du trixa med barnbidraget för att pappan ska kunna få mer bidrag så barnen kan fortsätta med det. Borde de inte börja segla också? Det kanske finns möjlighet att få ta av skattepengar till det med?

    Jag blir faktiskt lite förbannad. Det är många många familjer som vänder på pengarna utan att bli försörjda av FK och vars barn inte kan hålla på med sådana aktiviteter. Det är rätt absurt att skattepengar ska sponsra ridning och hockey...


    Fast nu får ju alla med barn barnbidrag och alla väljer ju själva vad man använder det till. Sen har hon ju fått underhåll från sitt ex. Att han inte har kunnat betala det själv utan att få bidrag från fk är ju inte ts fel
  • Anonym (jag)

    Normalt sätt så delar man ju på kostnaderna. Men jag skulle aldrig acceptera att barnens pappa skulle anmäla barnen på exempelvis ett dyrt fotbollsläger eller någon ny idrott utan min vetskap och kräva mig på hälften av pengarna om inte vi tillsammans har pratat om dessa läger eller sporter tillsammans. Men sen kan man ju inte heller kräva en förälder på hälften av kostnaderna om personen inte har dom pengarna. Lever man på försörjningsstöd så finns inte dom pengarna.

  • Anonym (mamma)
    Anonym (Psss) skrev 2019-10-13 20:59:07 följande:

    Men har du pratat med pappan om detta o vad säger han då? Kan du inte fråga om du tex får behålla hela barnbidraget mot att du betalar aktiviteterna tex? Om ni inte skriver över halva barnbidraget på honom kanske inte hans stöd sjunker så mycket heller. Sen får du ju tänka på att utgifter i övrigt sjunker när du bara har banrnen varannan vecka. Det blir mindre matkostnader. Elkostnader. Mindre transporter.

    Betalar du dagis? Fritids? Försäkringar i dagsläget? Sånt får ni börja dela på när ni ska ha hälften var. Dyrare klädinköp (vinterskor o javkor) bör ni ju också splittra på. Så på sådana håll bör du ju kunna spara in pengar också.


    Socialtjänsten kommer kräva att han får halva barnbidraget när han har barnen halva tiden. De betalar inte mer försörjningsstöd än nödvändigt. När man erhåller försörjningsstöd måste man söka alla bidrag man kan få etc.

    Fritids betalar jag. Han behöver inte nyttja fritids då han är arbetslös. Försäkringar på barnen betalar jag men det ingår även i försörjningsstöd kostar för försäkringar så de kan vi dela på sen. Han kommer få cirka 2500:- i månaden för båda barnen och det ska räcka till livsmedel, kläder, fritid, hygien, försäkring, förbrukningsvaror och telefonräkning. Kostnaderna är ungefär fördelar såsom 1000:- till mat, 650:- till kläder, 500:- till fritid, 250:- hygien, 100:- försäkring. Det kan låta som mycket pengar med 650:- till kläder och 500:- till fritid. Men allt som inte ingår i försörjningsstödet brukar sluka pengar. Cyklar till bsrnen. Vips car månadens bidrag till kläder borta. En gång på lekland så var alla pengar till fritid slut.

    Barnens standard överlag kommer få sjunka. Han kommer inte ha råd att betala en halv overall för flera tusen t ex.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Mia) skrev 2019-10-13 21:07:08 följande:

    Så dina barn har kunnat gå på några av de absolut dyraste aktiviteterna barn kan ha tack vare bidrag. Och nu vill du trixa med barnbidraget för att pappan ska kunna få mer bidrag så barnen kan fortsätta med det. Borde de inte börja segla också? Det kanske finns möjlighet att få ta av skattepengar till det med?

    Jag blir faktiskt lite förbannad. Det är många många familjer som vänder på pengarna utan att bli försörjda av FK och vars barn inte kan hålla på med sådana aktiviteter. Det är rätt absurt att skattepengar ska sponsra ridning och hockey...


    Hur tänker du att jag vill trixa med bidraget?

    Min fråga var om jag kan kräva att han ska betala, inte om att jag ska få barnbidraget. Han får försörjningsstöd. Han kommer få ca 500:-/mån till fritidsaktiviteter för barnen. Två månader skulle räcka till att betala hans del för barnen. Men. Jag vet av egen erfarenhet att försörjningsstöd inte räcker så långt. Därav min fråga. Ja jag kräva att han ska betala eftersom han får barnbidraget och där med pengar till aktiviteter för dem bl a.

    Jag själv lever efter budget. Har delat upp deras barnbidrag varje månad och underhållsstöd. En del till Ica kortet. En del till klädkonto. En del till aktiviteter. Försäkring etc och ändp sparat ett par 100-lappar varje månad åt dem till ett låst konto. Vi lever efter konsumentverkets budget. Jag har inte ett välbetalt jobb och tjänar väl själv ett par hundra över vad normen hos konsumentverket är. Men om man håller i pengarna och fördelar dem väl så går det. Men. När han börjar få hälften och inte är alls lika sparsam som jag så kommer jag inte ha råd längre. Man kan gå i ridning om man har försörjningsstöd också, MEN, det kräver planering. Man kan inte röka/snusa för de 500:- som ska gå till aktiviteter. Man kan inte köpa dyra märkeskläder till barnen och nya telefoner.

    Jag har inga mer pengar än honom egentligen fast jag jobbar. Men jag väljer att prioritera. Om du eller någon annan väljer att spendera dina sista kronor på onödigt skit så får du stå för att dina barn inte kan rida. Om jag väljer att spara och fördela mina pengar så får jag stå för det.

    Jag planerar middagar, gör matlådor, köper mycket på second hand etc. Jag äter aldrig ute och varken röker eller snusar. Äger en liten villig bil som har ett par hundra i skatt per år, drar lite bränsle och har den endast trafikförsäkrad. Använder endast bilen när jag veckohandlar. Cyklar övrig tid t ex till jobbet.

    De som inte har råd prioriterar annorlunda. Tycker många som är "fattiga" enligt dem själv och inte kan låta barnen gå på aktiviteter har husdjur som har massa kostnader, de går på krogen med jämna mellanrum, har abonnemang på Netflix och Spotify, köper hel och halvfabrikat etc. De planerar inte och har massa onödigt skit som kostar pengar...
    LoveRain skrev 2019-10-13 21:52:23 följande:

    Blir svårt att kräva att pappan ska betala för dyra fritidsaktiviteter eftersom han inte har råd med detta när han inte har jobb och lever på försörjningsstöd. Han lär behöva ?sin? del av barnbidraget för att köpa mat och kläder till barnen. Kanske kan han bidra med en mindre del men troligen inte hälften av kostnaden.

    Kan du och barnen spara in på något för att ha råd med aktiviteterna? Vet inte hur gamla varven är men du kan ju faktiskt prata med barnen om att din ekonomi blivit sämre och ni behöver tänka på hur ni kan spara för att ha råd med det ni i familjen vill göra (i detta fall hockey och ridning). Ät gröt till middag två ggr/vecka, spara veckopengen, skippa ev andra aktiviteter som semester, lekland och annat liknande. Tänker att det är nyttigt att lära sig hushålla med pengar och prioritera. Givetvis ska du inte berätta att de ekonomiska problemen beror på deras växelvisa boende, det vore allt annat än bra.

    Annars kanske du kan ha ett extrajobb den veckan/helgen de är hos sin pappa? På så sätt finansierar du deras aktivitet tills dess han får ett jobb och lön.


    Han vill såklart också att barnen ska gå på dessa intressen. Men.. Det är inte ekonomiskt möjligt.

    Barnen är så pass stora att jag kan bara borta på helger/nätter och jobba. Jag jobbar så mycket jag kan.

    Jag pusslar redan med ekonomin. Sparar på allt jag kan spara på för att de skulle ha råd med aktiviteterna. Har köpt myxket utrustning på köp/säljgrupper och second hand till billig peng. Barnen har fått välja bort annan lyx t ex nyare telefon och hög veckopeng för att kunna gå sina aktiviteter.
    Anonym (jag) skrev 2019-10-13 22:54:56 följande:

    Normalt sätt så delar man ju på kostnaderna. Men jag skulle aldrig acceptera att barnens pappa skulle anmäla barnen på exempelvis ett dyrt fotbollsläger eller någon ny idrott utan min vetskap och kräva mig på hälften av pengarna om inte vi tillsammans har pratat om dessa läger eller sporter tillsammans. Men sen kan man ju inte heller kräva en förälder på hälften av kostnaderna om personen inte har dom pengarna. Lever man på försörjningsstöd så finns inte dom pengarna.


    Pappan har varit väldigt påstridig om att barnen ska få börja aktiviteter. Han har haft som anledning att jag ska betala för att jag har underhåll och barnbidrag. Han betalat redan sin del genom underhållet påstår han. Jag har sagt att jag inte har råd och att bb och uhs inte räcker till aktiviteterna de vill gå. Han har varit på mig att jag får uhs och ska ha råd. Jag har därför vänt på varenda krona. Gjort budget etc och dragit in på all form av överflöd t ex brukade vi äta efterrätt på fredagar, men har dragit in på det. Barnen får halva sin veckopeng, ingen bio/fika etc med kompisar. De har själva fått välja bort detta för att kunna gå en aktivitet.

    Men nu när han ska få halva bb så kommer soc istället dra bort detta från hans försörjningsstöd. Han både röker och snusar och jag misstänker att en stor del av de pengar han får från soc för barnen kommer gå till detta istället för fritidsaktiviteter...
  • Anonym (mamma)
    LoveRain skrev 2019-10-13 21:52:23 följande:

    Givetvis ska du inte berätta att de ekonomiska problemen beror på deras växelvisa boende, det vore allt annat än bra.


    Självklart kommer jag inte berätta det för dem. Däremot så tror jag till 100% att de hellre skulle bo med mig heltid och varannan helg hos pappa om det innebar att de fick fortsätta gå sina aktiviteter...
  • LoveRain
    Anonym (mamma) skrev 2019-10-14 00:10:44 följande:

    Självklart kommer jag inte berätta det för dem. Däremot så tror jag till 100% att de hellre skulle bo med mig heltid och varannan helg hos pappa om det innebar att de fick fortsätta gå sina aktiviteter...


    Kan de inte få gör det då? Har ni avtal eller dom på hur barnen ska bo?

    Du verkar göra mycket för dina barn och kämpa för att de ska få göra de aktiviteter de vill. Vilken fin och bra mamma du verkar vara!
  • Anonym (fond)

    Försörjningsstöd är väl inte något han ska gå på en längre tid, så det kanske går att söka någon stipendium eller stöd från föreningarna för att ha råd med sporterna den här perioden? Vår fotbollsklubb har en fond där de som inte har råd kan söka bidrag från. Har du tittat på sånt?

  • Anonym (Sara)
    Anonym (fond) skrev 2019-10-14 08:21:02 följande:

    Försörjningsstöd är väl inte något han ska gå på en längre tid, så det kanske går att söka någon stipendium eller stöd från föreningarna för att ha råd med sporterna den här perioden? Vår fotbollsklubb har en fond där de som inte har råd kan söka bidrag från. Har du tittat på sånt?


    Sånt tänker jag också på. Kan också finnas projekt och liknande för att stötta barn som inte har ekonomiska förutsättningar att delta i fritidsaktiviteter.

    Jag tycker också att du kan fråga släkt och vänner. Jag skulle utan tvekan betala en del av en föreningsavgift för ett närstående barn som annar skulle tvingas avstå sin aktivitet. Men sen förstår jag om det kan kännas väldigt jobbigt för dig.
  • LFF

    Från Skodas Hockeyfond kan ni söka pengar för sonens hockey. https://www.skoda.se/mer-skoda/skoda-hockeyfonden

    Terminsavgiften för hockeyn bör ju redan vara betald så den borde det inte vara någon större fara med förrän till nästa år och försörjningsstöd är ju inget pappan ska gå på i evighet, tanken är väl att han ska få en jobb med lön. Ridningen är väl ett större problem om ni där betalar månadsvis.

    Hur gamla är barnen? Har de åldern inne så kan det ju vara så att de ska få välja själva hur de vill bo, att det inte nödvändigtvis är så att de ska bo varannan vecka.

    Om pappan vill att barnen ska ha aktiviteter så får han väl prioritera sin del av dessa kostnader och dra ner på sina ovanor. 

  • Anonym (A)
    Anonym (jag) skrev 2019-10-13 22:54:56 följande:
    Normalt sätt så delar man ju på kostnaderna. Men jag skulle aldrig acceptera att barnens pappa skulle anmäla barnen på exempelvis ett dyrt fotbollsläger eller någon ny idrott utan min vetskap och kräva mig på hälften av pengarna om inte vi tillsammans har pratat om dessa läger eller sporter tillsammans. Men sen kan man ju inte heller kräva en förälder på hälften av kostnaderna om personen inte har dom pengarna. Lever man på försörjningsstöd så finns inte dom pengarna.
    Håller med
  • Anonym (tufft)

    Det kan bli tufft, tyvärr.

    Jag har valt att satsa lite granna på karriären och därmed fått upp min lön, vilket möjliggör för min son att gå på en specialskola där det krävs dyra extralektioner i specialämnet. Det är så värt det för mig och för min son. Jag ber inte pappan om ett öre för detta.

    Du gör helt rätt som lever så hårt efter budget och försöker få till en fin tillvaro för dig och dina barn. Jag hoppas ditt ex får ett jobb snart så att dina barn kanske kan fortsätta på sina aktiviteter som betyder så mycket för dem.

    Jag tror inte många kan sätta sig in i hur viktigt det kan vara för ett barn att få tillhöra en gemenskap i form av en aktivitet med kompisar och ledare och lärdom för livet.

    Kanske kan du kontakta Majblomman och få ett bidrag till nästa års aktiviteter? 

  • Anonym (Psss)

    Försök att göra upp en plan med honom hur mycket ni ska lägga var i en gemensam buffert varje månad som ska gå till just alla gemensamma utgifter som aktiviteter, ytterkläder med mera. Om det dras automatiskt för honom varje månad så blir det ett problem för honom i slutet av månaden hur han ska ha råd med snus. Men det blir hans problem då och barnens pengar är säkrade.

  • Anonym (Ö)
    Anonym (mamma) skrev 2019-10-14 00:08:06 följande:

    Hur tänker du att jag vill trixa med bidraget?

    Min fråga var om jag kan kräva att han ska betala, inte om att jag ska få barnbidraget. Han får försörjningsstöd. Han kommer få ca 500:-/mån till fritidsaktiviteter för barnen. Två månader skulle räcka till att betala hans del för barnen. Men. Jag vet av egen erfarenhet att försörjningsstöd inte räcker så långt. Därav min fråga. Ja jag kräva att han ska betala eftersom han får barnbidraget och där med pengar till aktiviteter för dem bl a.

    Jag själv lever efter budget. Har delat upp deras barnbidrag varje månad och underhållsstöd. En del till Ica kortet. En del till klädkonto. En del till aktiviteter. Försäkring etc och ändp sparat ett par 100-lappar varje månad åt dem till ett låst konto. Vi lever efter konsumentverkets budget. Jag har inte ett välbetalt jobb och tjänar väl själv ett par hundra över vad normen hos konsumentverket är. Men om man håller i pengarna och fördelar dem väl så går det. Men. När han börjar få hälften och inte är alls lika sparsam som jag så kommer jag inte ha råd längre. Man kan gå i ridning om man har försörjningsstöd också, MEN, det kräver planering. Man kan inte röka/snusa för de 500:- som ska gå till aktiviteter. Man kan inte köpa dyra märkeskläder till barnen och nya telefoner.

    Jag har inga mer pengar än honom egentligen fast jag jobbar. Men jag väljer att prioritera. Om du eller någon annan väljer att spendera dina sista kronor på onödigt skit så får du stå för att dina barn inte kan rida. Om jag väljer att spara och fördela mina pengar så får jag stå för det.

    Jag planerar middagar, gör matlådor, köper mycket på second hand etc. Jag äter aldrig ute och varken röker eller snusar. Äger en liten villig bil som har ett par hundra i skatt per år, drar lite bränsle och har den endast trafikförsäkrad. Använder endast bilen när jag veckohandlar. Cyklar övrig tid t ex till jobbet.

    De som inte har råd prioriterar annorlunda. Tycker många som är "fattiga" enligt dem själv och inte kan låta barnen gå på aktiviteter har husdjur som har massa kostnader, de går på krogen med jämna mellanrum, har abonnemang på Netflix och Spotify, köper hel och halvfabrikat etc. De planerar inte och har massa onödigt skit som kostar pengar...Han vill såklart också att barnen ska gå på dessa intressen. Men.. Det är inte ekonomiskt möjligt.

    Barnen är så pass stora att jag kan bara borta på helger/nätter och jobba. Jag jobbar så mycket jag kan.

    Jag pusslar redan med ekonomin. Sparar på allt jag kan spara på för att de skulle ha råd med aktiviteterna. Har köpt myxket utrustning på köp/säljgrupper och second hand till billig peng. Barnen har fått välja bort annan lyx t ex nyare telefon och hög veckopeng för att kunna gå sina aktiviteter.Pappan har varit väldigt påstridig om att barnen ska få börja aktiviteter. Han har haft som anledning att jag ska betala för att jag har underhåll och barnbidrag. Han betalat redan sin del genom underhållet påstår han. Jag har sagt att jag inte har råd och att bb och uhs inte räcker till aktiviteterna de vill gå. Han har varit på mig att jag får uhs och ska ha råd. Jag har därför vänt på varenda krona. Gjort budget etc och dragit in på all form av överflöd t ex brukade vi äta efterrätt på fredagar, men har dragit in på det. Barnen får halva sin veckopeng, ingen bio/fika etc med kompisar. De har själva fått välja bort detta för att kunna gå en aktivitet.

    Men nu när han ska få halva bb så kommer soc istället dra bort detta från hans försörjningsstöd. Han både röker och snusar och jag misstänker att en stor del av de pengar han får från soc för barnen kommer gå till detta istället för fritidsaktiviteter...


    500 kr i månaden?? Då kan han gott och väl vara med och betala!
  • TriC

    Nej, du kan inte kräva att den andre föräldern betalar för dyra fritidsaktiviteter, för det ingår inte i försörjningsansvaret. Du kan kräva att han betalar hälften av vanliga kläder och annat som barnen behöver. Men inget barn behöver spela hockey eller ta ridlektioner. 

    Är ni inte överens om att barnen ska hålla på det detta så kan du inte kräva det av deras far. Så antingen får du betala allt själv, eller förklara för dem att du inte längre har råd. Tråkigt, men det finns många barn på vår jord som har betydligt värre livssituationer än att inte kunna spela hockey eller ta ridlektioner. 

Svar på tråden Vem ska stå för kostnader avseende fritidsintressen vid växelvis boende?