• Anonym (Vila?)

    Får jag stanna hemma?

    Har en lång tid känt mig stressad på jobbet.

    Jag jobbar inom barnomsorgen, och nu har vi fått ännu mera barn i våran barngrupp. Det har blivit mer förvaring än omsorg.

    Det har blivit så stressigt, men allt handlar ju om pengar.

    Vi hinner inte planera våra aktiviteter och vi hinner inte dokumentera. Chefen vet om problemet, men vi har ju besparingskrav. Alldeles för små lokaler och de är inte anpassade till våran åldersgrupp av barn.

    Nu har jag börjar pressa ihop mina tänder, dag som natt, så jag är alldeles trött i hela ansiktet.

    Jag har tinnitus till och från, är uppsväll. Ont i min kropp.

    Allt jag vill är att sitta på min altan med en kopp kaffe och titta ut och bara vara. Inga måste utan bara få vara ifred.

    Jag bara längtar efter att få en rejäl förkylning, för då kan jag vara hemma med gott samvete.

    Eller kan jag vara hemma ändå och bara vara?

    Jag vet ju att jag sätter mina kollegor på pottkanten.....

  • Svar på tråden Får jag stanna hemma?
  • modsey

    Nej det får du egentligen inte. Ditt problem behöver lösas mer permanent än att fusksjukskriva dig då och då. Sen kan jag förstå att det ändå kan bli det en del människor gör. men mitt råd är att se över en mer permanent lösning.

  • Anonym (Nej)

    Vaddå fusksjukskriva dig?? TS mår ju inte bra därför är det legitimt att sjukskriva sig. TS Ta en vecka hemma som man får utan läkarintyg och se om din symtom blir bättre! Krya på dig!


    modsey skrev 2019-10-13 20:24:11 följande:

    Nej det får du egentligen inte. Ditt problem behöver lösas mer permanent än att fusksjukskriva dig då och då. Sen kan jag förstå att det ändå kan bli det en del människor gör. men mitt råd är att se över en mer permanent lösning.


  • modsey
    Anonym (Nej) skrev 2019-10-13 20:28:26 följande:

    Vaddå fusksjukskriva dig?? TS mår ju inte bra därför är det legitimt att sjukskriva sig. TS Ta en vecka hemma som man får utan läkarintyg och se om din symtom blir bättre! Krya på dig!


    jag är väl lite "allergisk" mot att sjukskriva sig helt enkelt om man verkligen inte ÄR sjuk. Det TS beskriver låter mer som stress och behöver lösas på andra sätt.
  • Anonym (wurth)

    Men ja, det är nog legitimt att sjukskriva sig för stress som jag förstått. Det bästa är dock att hitta nytt jobb och att inte stressa mer än man får betalt för.

  • Anonym (Nädu)
    modsey skrev 2019-10-13 20:30:42 följande:

    jag är väl lite "allergisk" mot att sjukskriva sig helt enkelt om man verkligen inte ÄR sjuk. Det TS beskriver låter mer som stress och behöver lösas på andra sätt.


    Hört talats om typ utbrändhet och sånt? Räknas bara som "hörs/syns" som sjukdom för dig? Som hosta och brutet ben? Bättre att ta en v nu än att vänta på att man totalt går in i väggen. För då handlar det inte om att man bara blir sjukskriven i nån vecka längre. Och man kan faktiskt må fysiskt dåligt tillslut av stress vilket det låter som att ts redan gör.
  • Anonym (***)

    Känns ju konstigt att man tror att en veckas sjukskrivning löser problemen på TS jobb. Hur tänker man då? 

    TS, gå till läkare eftersom du har hälsoproblem som inte försvinner efter några lediga dagar.

  • hammarhajen
    Anonym (Nej) skrev 2019-10-13 20:28:26 följande:

    Vaddå fusksjukskriva dig?? TS mår ju inte bra därför är det legitimt att sjukskriva sig. TS Ta en vecka hemma som man får utan läkarintyg och se om din symtom blir bättre! Krya på dig!


    Nej, man får inte vara hemma om man inte är sjuk. 
    Hur tänker du att TS ska  göra efter veckan är slut, menar du? Arbetssituationen är ju som den är och en vecka hemma löser inget. 

    Förändra arbetssituationen, byt jobb eller ändra hur man ser på sig själv är det enda som hjälper. 
  • modsey
    Anonym (Nädu) skrev 2019-10-13 20:45:34 följande:
    Hört talats om typ utbrändhet och sånt? Räknas bara som "hörs/syns" som sjukdom för dig? Som hosta och brutet ben? Bättre att ta en v nu än att vänta på att man totalt går in i väggen. För då handlar det inte om att man bara blir sjukskriven i nån vecka längre. Och man kan faktiskt må fysiskt dåligt tillslut av stress vilket det låter som att ts redan gör.
    Fast om man verkligen är på väg in i väggen ( jodå hört talas om det...) så räcker inte några enstaka dagars sjukskrivning då och nu
  • Anonym (Vila?)

    Jag vet ju att det är lika jäkligt när jag kommer tillbaka, om jag nu är hemma och försöker vila upp mig.

    Jag brukade gilla mitt jobb, men nu känns det bara pest.

    Hade det funnits pengar, minskat barngrupperna så hade jag fortfarande orkat.

  • Anonym (Nädu)
    modsey skrev 2019-10-13 20:51:16 följande:

    Fast om man verkligen är på väg in i väggen ( jodå hört talas om det...) så räcker inte några enstaka dagars sjukskrivning då och nu


    Nej hon kanske måste gå till läkaren i slutet av veckan och få intyg på att vara hemma längre.

    Men först säger du att det hon har inte är berättigat för att vara hemma alls o nu säger du att det kanske inte räcker med en vecka hemma?
  • modsey
    Anonym (Nädu) skrev 2019-10-13 21:04:25 följande:
    Nej hon kanske måste gå till läkaren i slutet av veckan och få intyg på att vara hemma längre.

    Men först säger du att det hon har inte är berättigat för att vara hemma alls o nu säger du att det kanske inte räcker med en vecka hemma?
    Det jag menar är att det är fel sätt att lösa ett större problem
  • Tiina87
    Anonym (Vila?) skrev 2019-10-13 20:14:13 följande:

    Har en lång tid känt mig stressad på jobbet.

    Jag jobbar inom barnomsorgen, och nu har vi fått ännu mera barn i våran barngrupp. Det har blivit mer förvaring än omsorg.

    Det har blivit så stressigt, men allt handlar ju om pengar.

    Vi hinner inte planera våra aktiviteter och vi hinner inte dokumentera. Chefen vet om problemet, men vi har ju besparingskrav. Alldeles för små lokaler och de är inte anpassade till våran åldersgrupp av barn.

    Nu har jag börjar pressa ihop mina tänder, dag som natt, så jag är alldeles trött i hela ansiktet.

    Jag har tinnitus till och från, är uppsväll. Ont i min kropp.

    Allt jag vill är att sitta på min altan med en kopp kaffe och titta ut och bara vara. Inga måste utan bara få vara ifred.

    Jag bara längtar efter att få en rejäl förkylning, för då kan jag vara hemma med gott samvete.

    Eller kan jag vara hemma ändå och bara vara?

    Jag vet ju att jag sätter mina kollegor på pottkanten.....


    Låter som att du är på gränsen till utbränd. Sjukskriva dig imorgon och ta och ring läkaren. Få en sjukskrivning, kanske halvtid några veckor.
  • Anonym (Ebba)

    Vet vad du menar.. förskollärare och barnskötare hade kunnat vara världens bästa yrke men det är för dåliga förutsättningar vilket gör det till ett slitigt arbete där vi får ta skit för konsekvenserna av de dåliga förutsättningarna.

Svar på tråden Får jag stanna hemma?