Inlägg från: Anonym (Sunt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sunt)

Hur kan man hjälpa en drogmissbrukare?

Anonym (Syster) skrev 2019-10-16 14:15:01 följande:

Vore jag hemsk om jag tipsa polisen så att det åker till platsen och även beslagtar massa narkotika?

Nej, tvärtom så vore det bra! Det kan komma att hjälpa både ditt syskon och andra på vägen till ett bättre liv.:)
  • Anonym (Sunt)
    klyban skrev 2019-10-17 13:01:46 följande:

Polisen kan inget om beroende vård, att tänka på för sin närstående.

Men en annan stor fråga är vad beror konsumtionen på, är det en symtom av psykisk ohälsa.

Eller en serie av dåliga val, saken är att man måste agera olika på de två och bra större chans att göra nått om det är av dåliga val, än av psykisk ohälsa.

För då måste man även lösa den på nått sätt, innan man når till droger.(Och då för en varaktig avhållsamhet av tunga droger)

Nja... Vill man bli nykter bör man sluta tvärt och lägga in sig för att få hjälp om abstinensen blir jobbig. Sedan jobbar man på måendet och lär sig strategier för bättre mående som inte i längden blir destruktivt med ännu mer ångest. Träning tex!

Jag skulle tro att det är svårare faktiskt om det beror på dåliga val och en personlighet med kicksökande och impulsivitet. Svårare att motivera till till ett nyktert liv. Och utav motaviation är det typ omöjligt!
  • Anonym (Sunt)
    klyban skrev 2019-10-18 11:43:16 följande:

Dock finns inget som säger det ska bli så.

Vi ser ju i länder som kopplat bort polisen ifrån en hälsofråga, och satsar på sjukvården i stället.

De har minskad mycket problem kring droger och hälsa.

Så varför ringa polisen med deras skrala och obefintliga kunskaper om hälsa och sjukvård?

Ibland undrar jag om det är viktigare att trycka ned någon i skorna, än hjälp någon få ett bättre liv.

Du kan ju inte jämföra vårat system som inte fungerar optimalt med ett annat system där man lägger mer och helt andra resurser. Det är olagligt dessutom så det finns goda skäl att faktiskt upplysa polis om vart droger finns. Någon langar ju till syskonet och tjänar pengar på hens olycka. Det handlar inte om att trycka ner någon i skorna, det tycker jag inte att man ska göra heller och ser personligen inte ner på någon som fastnar i ett missbruk av något slag!
Svar på tråden Hur kan man hjälpa en drogmissbrukare?