• anas998

    Sover på fsk men inte om nätterna

    Sedan i sommras sover min son 2,5år inte middag längre och plötsligt blev nätterna jättebra! Från att ha varit vaken ett par timmar varje natt sedan han föddes så somnade han direkt och sov gott hela natten. Förskolan ville inte att han skulle slippa sömnen på fsk men efter några veckor sa jag stopp, 2,5 timmes läggningar och lång vaken tid mitt i natten gjorde att det inte var hållbart. Jag är ensamstående och jobbar 80% jag och barnen behöver mer än några timmars sömn.

    Sen har de hållit honom vaken förutom vid enstaka fall och han har sovit 18.45-05.30 (vaknat samma tid sen han var ett par månader) och han har varit på sitt vanliga gnälliga men ibland glada humör.

    Förra veckan hade jag möte på fsk och de sa att de inte får hålla honom vaken utan kommer låta han sova om han är trött och han somnar ju om man sätter sig och läser bok för honom (så han alltid somnat, dag som natt sen han var liten) så nu sen mötet har han sovit på förskolan och mkt riktigt så somnar han sent och är vaken mitt i natten och är svintrött på förmiddagen så de kan ursäkta hans sovande med att han är trött... Det blir ju en ond cirkel. Vad kan jag göra? Jag behöver mer än 4 timmars sömn för att orka med.

  • Svar på tråden Sover på fsk men inte om nätterna
  • 2barnsmorsan

    Prata med förskolan igen och förklara att han inte sover på nötterna. Det blir ju en ond cirkel om han inte sover på natten så han blir ännu tröttare på dagen, sover längre på dagen och får ännu svårare att sova på natten osv..

    Även om de inte kan hålla honom vaken så kan de ju väcka honom så att han inte sover för länge, så att ha ändå kan somna om kvällen. Vet du hur länge han sover på förskolan?

    30-60min borde kanske räcka som sovstund på dagen.

  • Ruter

    Somnar han direkt när han sitter och läser bok för de brukar ju ha läsvila för de som inte sover. De sitter och läser en bok tillsammans och sen kan de få pyssla/leka tills de andra barnen vaknat. Så förstår dom om de sätter sig ner med alla barn (som det brukar) och läser en bok och han då somnar.

  • annabellelee

    Jag hade samma problem med sonen. Sov han på förskolan hade vi helvetesnattningar på 3h och störd sömn, sov han inte somnade han på 30 min och var pigg och glad. Förskolan lät honom sova, för de ville inte avdela någon personal till vakna barn. Så alla ungar vare sig de var 1 år eller 3.5år som min son, skulle aktivt nattas.

    Jag tjatade och tjatade till de nog gav upp av ren trötthet, då fick han gå i på storbansavdelningen en timme efter lunch. Det funkade jättebra.

  • legomum

    Jag hatar detta.

    Min stora slutade sova dagtid strax efter 12 månader hemma. Pappan hämtade innan mellis varje dag. Men de kunde inte låta bli att låta mitt barn sova för han somnade ju mitt på dagen.

    Jag höll bokstavligen på att söva mitt barn i timmar varje kväll och jag somnade tillslut själv. Inte så roligt att varje natt vakna gå upp och fixa iordning efter mat och kvällsrutiner släcka och gå och lägga sig för natten sen.

    Förskolans chef anklagade mig för att inte ha tillräckliga rutiner och hon körde över mig helt om dagvila. De fortsatte mao.

    Kan säga att jag bytte förskola sedan där de lyssnade på mig och han sov inte mer än ev något tillfälle. När det behövdes.

    Hatar förskolan och många gånger är de översittare och bara kör sitt race utan tanke på alla aspekter. Så stå på dig.

  • anas998

    Problemet med min son är att han tar timmar att sova oavsett om han sover 20min eller 2 timmar (undantag finns såklart)

    Förr så kunde man natta och sen gå och plocka i ordning eller duscha men nu kan jag inte lämna rummet utan att han blir hysterisk. Ett stort problem då storasystern bara är 1år äldre och ibland också behöver mig på kvällen.

    Mina barn har alltid Nattats med att läsa saga både dag och kväll, så det är inte så konstigt om han somnar när man läser. Hade de bara lekt med honom hade han varit vaken utan problem. Jag tror det stora bekymret är att han är den enda som inte sover och tidigare har han fått gå ut med en annan avdelning men nu har han börjat kissa på sig (blöjfri i flera månader) i protest och för att få uppmärksamhet. Detta beror nog till stor del pga skilsmässan i våras och att pappan knappt träffar barnen.

  • Lillflickan

    Sömn föder sömn sa de på förskolan när sonen var 2. Sen sa de att han sover ju bara en halvtimme. Ja, jo, men det var ju det han sov när han var 1,5 och började förskolan.

    Så han fick sova på förskolan och jag fick ha det helt hopplöst hemma med ett barn som inte somnade förrän kl 23 på kvällen. Har alltid vaknat massa på natten också. Sen, vad konstigt, han var trött på dagen och somnade på vilan på förskolan. Väääldigt märkligt. Väldigt ond cirkel och väldigt lite förståelse på förskolan.

    Det var ett halvår med elände och sen började han på storbarnsavdelning. Där sa de att han inte somnade på vilan. Då sa jag bara vad bra och så slutade de få honom att sova på dagen så han kunde somna vid sju på kvällen. Så skönt!

    Hoppas ni kan få förskolan att förstå. Men för dem är det ju enklast om alla sover så de kan vara så få som möjligt på barnen och de andra kan få sin välbehövliga rast.

Svar på tråden Sover på fsk men inte om nätterna