• Anonym (totalmess)

    Kommer jag bli blind?

    Jag vill inte ha glasögon och orkar inte hålla på med linser.
    ser så dåligt att jag måste kisa hela tiden, har varit på synoptik för längesedan jag hade då även ett brytningsfel på ena ögat,(har närsynthet)
    om jag inte skaffar glasögon eller köper nya linser kommer mina ögon ta skada då?

  • Svar på tråden Kommer jag bli blind?
  • Anonym (Varför?)

    Och vad är anledningen till att du vägrar glasögon och linser? Självklart kommer ögonen att ta skada men du blir inte blind... däremot konstant huvudvärk och trötthet

  • Anonym (totalmess)
    Anonym (Varför?) skrev 2019-10-16 19:40:05 följande:

    Och vad är anledningen till att du vägrar glasögon och linser? Självklart kommer ögonen att ta skada men du blir inte blind... däremot konstant huvudvärk och trötthet


    Jag lider av Dysmorfofobi, eller BDD (Body Dysmorphic Disorder)

    så mitt utseende är konstant i mina tankar, att ha glasögon är lika med att ta en dödsspruta för mig, då jag blir 50 000 gånger fulare med glasögon, hur glasögonen än ser ut. Linser är så jävla besvärligt när man har massa smink (som jag måste ha för att ens kunna gå utanför dörren.)
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (totalmess) skrev 2019-10-16 19:47:38 följande:

    Jag lider av Dysmorfofobi, eller BDD (Body Dysmorphic Disorder)

    så mitt utseende är konstant i mina tankar, att ha glasögon är lika med att ta en dödsspruta för mig, då jag blir 50 000 gånger fulare med glasögon, hur glasögonen än ser ut. Linser är så jävla besvärligt när man har massa smink (som jag måste ha för att ens kunna gå utanför dörren.)


    Jag är också extremt utseende fixerad, går inte ut utan smink, spenderade 2 timmar för att välja läsglasögon... svårt i början men det lättar, jag lovar! Testa några olika och ha med dig en vän som smakråd, det kommer inte bli bättre av att du väntar, du kommer behöva tjockare och fulare glasögon iså fall. Ta några snygga märkesbågar ;)
  • Anonym (totalmess)
    Anonym (Varför?) skrev 2019-10-16 20:04:39 följande:
    Jag är också extremt utseende fixerad, går inte ut utan smink, spenderade 2 timmar för att välja läsglasögon... svårt i början men det lättar, jag lovar! Testa några olika och ha med dig en vän som smakråd, det kommer inte bli bättre av att du väntar, du kommer behöva tjockare och fulare glasögon iså fall. Ta några snygga märkesbågar ;)
    visst är det jobbigt att vara utseendefixeradRynkar på näsan
    tack för dina tipsSolig
  • Jagochdublirvi

    Nej, du kommer inte bli blind men däremot så kommer du sannolikt få någon slags spänningsvärk i form av huvudvärk, problem med nacke/axlar eller liknande för att du går och spänner fig för att se. Att du går och kisar kommer föra med sig att du med högsta sannolikhet kommer få rynkor runt ögonen snabbare än vad du annars skulle fått. Så du blir med högsta sannolikhet inte blind, men ditt utseende kommer med högsta sannolikhet påverkas om du inte använder glasögon, linser eller opererar dina ögon. Så om du inte vill riskera gamnacke, tidigt en massa rynkor runt ögonen och i pannan, dålig kroppshållning (vilket i sin tur kan leda till att du ser kortare, tjockare och allmänt mindre attraktiv ut) etc. så kan kanske alternativet att hitta glasögon eller börja med linser vara lite mer lockande. Dessutom så finns det ju idag linser man kan ha dygnet runt i upp till en månad, kanske det kan vara något för dig? Då slipper du gå in och peta i ögonen så ofta. Och linser funkar jättebra även om man har smink. För inte sminkar du dig väl I ögonen utan bara runtomkring? Det finns ju t.o.m. smink som är särskilt anpassat till linssnvändare

  • Anonym (Glasögon)

    Hej har samma som dig men använder glasögonen när jag kollar på tvn bland annat annars ser jag inte texten och det blir suddigt. Haft glasögon länge men slutade använda dom när jag började högstadiet, min syn blev sämre och sämre. Och när jag väl fick glasögon igen (fick göra syntest inför körkortstillstånd, måste ha glasögon när jag kör) insåg jag vad dåligt jag sett under åren och en hel värld öppnade sig. Haha

Svar på tråden Kommer jag bli blind?