• Anonym (?)

    Nytt VACCIN för pojkar, liknande HPV-vaccin?

    Hörde någonstans...lilla aktuellt eller vanliga rapport(?), kanske läste om det i tidningen, minns ej...att det skulle komma/har kommit ett nytt vaccin för pojkar som liknar HPV-vaccinet som flickor får.

    Någon mer som hört om detta?

  • Svar på tråden Nytt VACCIN för pojkar, liknande HPV-vaccin?
  • FtS70

    Det är på gång, ligger i vårbudgetpropositionen, får se om den går genom riksdagen. Mycket bra idé,i mitt tycke.

  • Anonym (?)
    FtS70 skrev 2019-10-17 10:44:56 följande:

    Det är på gång, ligger i vårbudgetpropositionen, får se om den går genom riksdagen. Mycket bra idé,i mitt tycke.


    Vet du vad det skulle vara för?

    Jag trodde nästan att jag drömt det. Men då var det ingen dröm då.
  • LFF
    Anonym (?) skrev 2019-10-17 10:49:19 följande:
    Vet du vad det skulle vara för?

    Jag trodde nästan att jag drömt det. Men då var det ingen dröm då.
    HPV-vaccination ska nu ingå i det allmänna vaccinationsprogrammet för alla barn, oavsett kön.
  • Anonym (?)
    LFF skrev 2019-10-17 10:50:16 följande:

    HPV-vaccination ska nu ingå i det allmänna vaccinationsprogrammet för alla barn, oavsett kön.


    Jaså, så det är HPV-vaccin? Inget helt nytt för pojkar då?
  • Limeblad
    Anonym (?) skrev 2019-10-17 10:40:26 följande:

    Hörde någonstans...lilla aktuellt eller vanliga rapport(?), kanske läste om det i tidningen, minns ej...att det skulle komma/har kommit ett nytt vaccin för pojkar som liknar HPV-vaccinet som flickor får.

    Någon mer som hört om detta?


    Det är samma vaccin som nu även ska ges till pojkar. Inget nytt/annat vaccin.
  • Anonym (?)
    Limeblad skrev 2019-10-17 10:58:20 följande:

    Det är samma vaccin som nu även ska ges till pojkar. Inget nytt/annat vaccin.


    Ah, på så vis.

    Från vilken ålder, vet du det?

    Hur många ggr totalt?
  • Anonym (?)

    Skönt att det är samma som flickor redan fått under några år. Där är ju ett företag uteslutet pga allvarliga biverkningar.

    Jag kommer att avvakta några år tills jag har sett ev. biverkningar hos såväl pojkar som flickor.

Svar på tråden Nytt VACCIN för pojkar, liknande HPV-vaccin?