• Anonym (?)

    Vad gör man när man ser ett barn övergödas och vanskötas?

    Min kompis övergöder sitt barn. Enorma portioner mat, flera portioner vid samma måltid, feta produkter, mycket socker och transfetter i såväl mat som godis, chips och läsk.

    Barnet har alltid varit rund, varför jag anser att man bör vara extra försiktig med skräpmat och stillasittande.

    Idag är barnet 11 år och SÅ tjock! Barnet äter som en häst och rör sig ogärna.

    Jag var med mitt barn en dag i skolan (samma klass) och såg på när klassen hade idrott. Det här barnet grät och klagade på smärtor, och knöggliga strumpor, ocy jobbigt överlag. SÅ LAT!!!

    Mamman övergöder och tar ALDRIG med sin unge ut. Det är tv-spel konstant hemma hos dem och all denna skit ungen äter!

    Bör man anmäla det här till socialen eller ska man bara se på hur hon sakta men säkert dödar sitt barn!?

  • Svar på tråden Vad gör man när man ser ett barn övergödas och vanskötas?
  • CitronTulo

    Eftersom du beskriver henne som din kompis så antar jag ju att det är en person som du umgås med? Så därför undrar jag om du har försökt att prata med henne? Kanske föreslå att det finns dietist på VC som man kan boka tid till om man behöver hjälp med hur man kan tänka kring mat och motion m.m. för att barnet ska må bra?
    Tycker att man ska prova andra vägar INNAN man drar till med en soc. anmälan.

  • Anonym (?)
    CitronTulo skrev 2019-10-17 11:34:02 följande:

    Eftersom du beskriver henne som din kompis så antar jag ju att det är en person som du umgås med? Så därför undrar jag om du har försökt att prata med henne? Kanske föreslå att det finns dietist på VC som man kan boka tid till om man behöver hjälp med hur man kan tänka kring mat och motion m.m. för att barnet ska må bra?

    Tycker att man ska prova andra vägar INNAN man drar till med en soc. anmälan.


    Som jag har pratat och hintat och bjudit med på aktiviteter (padel, tennis, badhus, skattjakt, picknick, fotboll, boule, ALLT!!!). Nu hatar hon mig och tycker att jag är dum i huvudet som inte förstår att alla barn har olika intressen och ser olika ut.

    Jag fattar det! Men jag fattar också att tre enorma portioner mat - chips, glass och godis på det - ihop med Tv-spel och noll fysisk aktivitet är FÖRÖDANDE för ett barn! För alla barn - oavsett kropp! Men i detta fall har de TUR att det osunda syns utåt. Lillebror i samma familj är smalare men förmodligen lika skadad på insidan av all fet mat och stillasittande men det syns inte utåt på honom.

    Jag har pratat som sagt men det är som att prata med en döv. Överväger att anmäla henne då hon verkligen inte ser vad hon gör! Hon är både blind och döv.
  • CitronTulo

    Jag har en kompis som har överviktiga barn, där tror jag att skolsköterskan reagerade och såg till att familjen fick komma till dietist..

  • Anonym (?)
    CitronTulo skrev 2019-10-17 11:51:19 följande:

    Jag har en kompis som har överviktiga barn, där tror jag att skolsköterskan reagerade och såg till att familjen fick komma till dietist..


    Det låter bra. Hoppas att skolsköterskan gör samma här.
  • Anonym (m)

    Vad många trådar du startar om denna slöa fetma-familj
    Skolsköterskan väger barnen i skolan, så överlåt problemet till dem
    Har du funderat över din egen osunda fixering av deras problem?

  • Anonym (:()

    Gör det för barnets skull att hjälpa den, min mormor övergödde mig när hon passade mig i 3 v som mindre, sluta med att jag blev mobbad sedan i skolan och än idag mår dåligt av min vikt och all mobbning . Det satte sina spår..

  • Anonym (A)
    Anonym (:() skrev 2019-10-17 13:02:18 följande:
    Gör det för barnets skull att hjälpa den, min mormor övergödde mig när hon passade mig i 3 v som mindre, sluta med att jag blev mobbad sedan i skolan och än idag mår dåligt av min vikt och all mobbning . Det satte sina spår..
    +1
  • Anonym (?)
    Anonym (m) skrev 2019-10-17 12:05:21 följande:

    Vad många trådar du startar om denna slöa fetma-familj

    Skolsköterskan väger barnen i skolan, så överlåt problemet till dem

    Har du funderat över din egen osunda fixering av deras problem?


    Vad snackar du om?
    Anonym (:() skrev 2019-10-17 13:02:18 följande:

    Gör det för barnets skull att hjälpa den, min mormor övergödde mig när hon passade mig i 3 v som mindre, sluta med att jag blev mobbad sedan i skolan och än idag mår dåligt av min vikt och all mobbning . Det satte sina spår..


    Fy!
Svar på tråden Vad gör man när man ser ett barn övergödas och vanskötas?