• hornyhappyandthankful

    Tjej och vill sterilisera mig - karln vill inte

    Jag är en tjej som är strax under 30 och som inte vill ha barn under min livstid. Jag tycker därför att det är lika bra att sterilisera mig för att slippa gå igenom eventuella smärtsamma  och jobbiga aborter helt i onödan (då inget preventivmedel är 100% säkert, speciellt för mig som äter en medicin som eventuellt drar ner den procenten). Har precis gått igenom en överjävlig graviditet+abort, ett två veckors rent helvete Kräks Som jag kunde ha sluppit om jag bara hade varit steril redan.


    Jag sa till min karl häromdagen att jag ska ställa mig i kö för att sterilisera mig, men han vill inte att jag ska göra det. Jag har sen långt tillbaka varit tydlig med att jag inte vill ha barn, och även om han inte sagt detsamma rakt ut så har han inte visat någon önskan av att heller vilja ha barn.


    Men hans svar blev: "Nej, gör det inte. Om du gör det och jag vet att vi inte KAN ha barn så kanske det blir i mitt huvud att då VILL jag ha det". Jag frågade honom om han alltså tror att han kan vilja ha barn i framtiden och då svarar han att han tror att han kanske kommer vilja det - han vill iallafall inte känna att han är låst vid beslutet att aldrig få barn.


    Hade jag trott att han verkligen kommer vilja ha barn så hade jag ju tyckt att det vore lika bra (hur brutalt smärtsamt det än voreGråter) att vi separerar nu istället för att dra ut på det tills hans barnlängtan blir för stark, men jag tror verkligen inte att han heller kommer att vilja ha barn (vi har levt ihop i över 10 år så jag känner honom väldigt väl). Och jag vill 110% säkert sterilisera mig så att jag kan få leva i frid med vetskapen om att inget ovälkommet liv kommer börja växa i min kropp igen, att få ha kontroll över min egen kropp och få ha den ifred.


    Är det "orättvist" av mig att sterilisera mig mot hans vilja? Det blir ju inget barn i vilket fall - kanske lika bra för oss båda att han vet det helt säkert redan nu? Eller drar jag igång nåt som kan förstöra våran relation, när vi kunnat leva barnfria i frid och fröjd bara han slipper känna sig "låst"? Är jag egoistisk som vill tillåta mig ta ett beslut som påverkar oss båda i så hög grad? Är han egoistisk som inte vill tillåta mig ta beslut om min egna kropp? Era tankar om detta? Glad

  • Svar på tråden Tjej och vill sterilisera mig - karln vill inte
  • Ellie

    Min man var steriliserad när vi träffades. Nu har vi två barn mha ivf.
    Kanske din sambo kan tycka att ingreppet känns ok om han inser att det "bara" är som en 100% säker preventivmetod så länge man har lust, men vill man sedan skaffa barn/ångrar sig, så går det ändå (förutsätt att du inte plockar bort hela livmodern förstås)?

  • Anonym (Kvinna)

    Det är inte ett dugg egoistiskt av dig. Det är han som är egoistisk som tycker att du ska behöva gå igenom fler ev. aborter för att han känner sig låst. Han måste acceptera att du inte vill ha barn oavsett vad han kanske vill i framtiden. 

  • Karlington
    hornyhappyandthankful skrev 2019-10-17 17:50:56 följande:

    Jag är en tjej som är strax under 30 och som inte vill ha barn under min livstid. Jag tycker därför att det är lika bra att sterilisera mig för att slippa gå igenom eventuella smärtsamma  och jobbiga aborter helt i onödan (då inget preventivmedel är 100% säkert, speciellt för mig som äter en medicin som eventuellt drar ner den procenten). Har precis gått igenom en överjävlig graviditet+abort, ett två veckors rent helvete Kräks Som jag kunde ha sluppit om jag bara hade varit steril redan.


    Jag sa till min karl häromdagen att jag ska ställa mig i kö för att sterilisera mig, men han vill inte att jag ska göra det. Jag har sen långt tillbaka varit tydlig med att jag inte vill ha barn, och även om han inte sagt detsamma rakt ut så har han inte visat någon önskan av att heller vilja ha barn.


    Men hans svar blev: "Nej, gör det inte. Om du gör det och jag vet att vi inte KAN ha barn så kanske det blir i mitt huvud att då VILL jag ha det". Jag frågade honom om han alltså tror att han kan vilja ha barn i framtiden och då svarar han att han tror att han kanske kommer vilja det - han vill iallafall inte känna att han är låst vid beslutet att aldrig få barn.


    Hade jag trott att han verkligen kommer vilja ha barn så hade jag ju tyckt att det vore lika bra (hur brutalt smärtsamt det än voreGråter) att vi separerar nu istället för att dra ut på det tills hans barnlängtan blir för stark, men jag tror verkligen inte att han heller kommer att vilja ha barn (vi har levt ihop i över 10 år så jag känner honom väldigt väl). Och jag vill 110% säkert sterilisera mig så att jag kan få leva i frid med vetskapen om att inget ovälkommet liv kommer börja växa i min kropp igen, att få ha kontroll över min egen kropp och få ha den ifred.


    Är det "orättvist" av mig att sterilisera mig mot hans vilja? Det blir ju inget barn i vilket fall - kanske lika bra för oss båda att han vet det helt säkert redan nu? Eller drar jag igång nåt som kan förstöra våran relation, när vi kunnat leva barnfria i frid och fröjd bara han slipper känna sig "låst"? Är jag egoistisk som vill tillåta mig ta ett beslut som påverkar oss båda i så hög grad? Är han egoistisk som inte vill tillåta mig ta beslut om min egna kropp? Era tankar om detta? Glad


    Det är inte orättvist med tanke på att du varit tydlig från början med att du inte vill ha barn.

    Man måste nog fråga sig om ni två passar ihop. Jag är inte en sån som tycker att folk behöver bryta upp för minsta lilla meningsskillnad, men huruvida man absolut inte vill ha barn eller ej är en sån stor grej att jag tror att det kan vara bäst att bryta. Även om den ena accepterar den andras vilja, så tror jag att det bara leder till mer problem i längden.
  • stalingrad
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-07-01 17:57:22 följande:
    Vi kanske inte är lika primitiva. Vi kanske inte är lika radiostyrda så vi fattar att man inte måste leva sitt liv efter någon slags mall där barn ingår. Vi kanske har högre krav på den värld vi väljer att avla i.
    Såg att mitt inlägg försvann. Det var visst mer ok att skriva åt andra hållet så att säga. 

    Men som man, med defekter, som vill ha barn, så skall man satsa på utländska kvinnor då?
  • Anonym (Kvinna)
    stalingrad skrev 2021-07-02 10:09:00 följande:
    Såg att mitt inlägg försvann. Det var visst mer ok att skriva åt andra hållet så att säga. 

    Men som man, med defekter, som vill ha barn, så skall man satsa på utländska kvinnor då?
    Ingen aning. 
  • Anonym (Hilda)

    Spelar ingen roll om ni känt varandra i 10 år - man utvecklas och förändras väldigt mycket på 10 år och särskilt mellan åldrarna 20 och 30. Det är nog få män som vill ha barn vid 20 men sedan efter 30 brukar det hända något.

    Om du nu vet med dig att du aldrig kommer ändra dig ang barn så var tydlig med det. Din kille verkar tro att du kommer att ändra dig längre fram och därför måste du berätta att oavsett sterilisering eller inte så kommer du inte vilja ha barn. Du måste såklart få göra vad du vill med din egen kropp men även jag tänker att du kanske ändrar dig. För en del kvinnor kommer barnlängtan sent.

  • Anonym (Ej ego)

    Det är inte egoistiskt av dig.

    Ett nej gällande barn anser jag väga tyngre än att den andre vill. Man sätter en människa till jorden, det finns ingen ångerrätt gällande barn.

    Självklart är det en tråkig situation för er båda.

    Min kompis gick nyligen igenom en någorlunda gällande sitts. Hon var tillsammans men en man som är äldre och har barn sen innan, han vill inte ha fler och hon har inga. Hon vet heller inte om hon vill ha, men hon vill ändå ha möjligheten till att kunna få. Så dom separerade.

    Du ska göra vad som känns bäst för dig och innebär det att relationen tar slut, då är det ju tyvärr så. Men du ska inte tvinga dig till något du inte vill bara för att någon annan ställer ett ultimatum.

  • Småvarmt

    Om ni har tänkt att det är ni två för evigt så bör ni tänka på mest han. Sterilisering för en kvinna är ett betydligt större ingrepp än för en man. Min fru fick för många år sedan diagnos på en allvarlig sjukdom. Inga barn sa läkarna för mig en självklarhet att sterilisera mig vilket görs med lokalbedövning du går hem efter en kort stund. Lite annorlunda sits för er om han eventuellt vill ha barn så småningom. I dag har man med litet ingrepp återställt fortplantningsförmåga hos män. Man dryga 60

  • cosinus

    Det är nog faktiskt ingen dum ide att han tvingas tänka igenom vad han eg vill. Nu låter det ju som att han ändå i tanken tänker sig att du/ni kan ändra er om något år.

    Så jag tycker absolut du kan gå vidare i processen mot sterilisering men du får samtidigt vara öppen för att det kan vara slutet för er relation. För som han säger då måste han ta ställning nu och inte senare och det beslutet har han som det är nu skjutit upp. Då är ju risken att han kommer på att han faktiskt vill ha barn och det kanske är bättre han inser det nu än senare.

  • Vargaflickan

    Inte ett dugg egoistiskt. Däremot kommer du nog tyvärr att få leta länge efter en läkare som är villig att göra operationen, speciellt eftersom du inte har några barn.

  • Anonym (Påskkärring)
    hornyhappyandthankful skrev 2019-10-17 17:50:56 följande:

    Jag är en tjej som är strax under 30 och som inte vill ha barn under min livstid. Jag tycker därför att det är lika bra att sterilisera mig för att slippa gå igenom eventuella smärtsamma  och jobbiga aborter helt i onödan (då inget preventivmedel är 100% säkert, speciellt för mig som äter en medicin som eventuellt drar ner den procenten). Har precis gått igenom en överjävlig graviditet+abort, ett två veckors rent helvete  Som jag kunde ha sluppit om jag bara hade varit steril redan.

    Jag sa till min karl häromdagen att jag ska ställa mig i kö för att sterilisera mig, men han vill inte att jag ska göra det. Jag har sen långt tillbaka varit tydlig med att jag inte vill ha barn, och även om han inte sagt detsamma rakt ut så har han inte visat någon önskan av att heller vilja ha barn.

    Men hans svar blev: "Nej, gör det inte. Om du gör det och jag vet att vi inte KAN ha barn så kanske det blir i mitt huvud att då VILL jag ha det". Jag frågade honom om han alltså tror att han kan vilja ha barn i framtiden och då svarar han att han tror att han kanske kommer vilja det - han vill iallafall inte känna att han är låst vid beslutet att aldrig få barn.

    Hade jag trott att han verkligen kommer vilja ha barn så hade jag ju tyckt att det vore lika bra (hur brutalt smärtsamt det än vore) att vi separerar nu istället för att dra ut på det tills hans barnlängtan blir för stark, men jag tror verkligen inte att han heller kommer att vilja ha barn (vi har levt ihop i över 10 år så jag känner honom väldigt väl). Och jag vill 110% säkert sterilisera mig så att jag kan få leva i frid med vetskapen om att inget ovälkommet liv kommer börja växa i min kropp igen, att få ha kontroll över min egen kropp och få ha den ifred.

    Är det "orättvist" av mig att sterilisera mig mot hans vilja? Det blir ju inget barn i vilket fall - kanske lika bra för oss båda att han vet det helt säkert redan nu? Eller drar jag igång nåt som kan förstöra våran relation, när vi kunnat leva barnfria i frid och fröjd bara han slipper känna sig "låst"? Är jag egoistisk som vill tillåta mig ta ett beslut som påverkar oss båda i så hög grad? Är han egoistisk som inte vill tillåta mig ta beslut om min egna kropp? Era tankar om detta? 


    hornyhappyandthankful skrev 2019-10-17 17:50:56 följande:

    Jag är en tjej som är strax under 30 och som inte vill ha barn under min livstid. Jag tycker därför att det är lika bra att sterilisera mig för att slippa gå igenom eventuella smärtsamma  och jobbiga aborter helt i onödan (då inget preventivmedel är 100% säkert, speciellt för mig som äter en medicin som eventuellt drar ner den procenten). Har precis gått igenom en överjävlig graviditet+abort, ett två veckors rent helvete  Som jag kunde ha sluppit om jag bara hade varit steril redan.

    Jag sa till min karl häromdagen att jag ska ställa mig i kö för att sterilisera mig, men han vill inte att jag ska göra det. Jag har sen långt tillbaka varit tydlig med att jag inte vill ha barn, och även om han inte sagt detsamma rakt ut så har han inte visat någon önskan av att heller vilja ha barn.

    Men hans svar blev: "Nej, gör det inte. Om du gör det och jag vet att vi inte KAN ha barn så kanske det blir i mitt huvud att då VILL jag ha det". Jag frågade honom om han alltså tror att han kan vilja ha barn i framtiden och då svarar han att han tror att han kanske kommer vilja det - han vill iallafall inte känna att han är låst vid beslutet att aldrig få barn.

    Hade jag trott att han verkligen kommer vilja ha barn så hade jag ju tyckt att det vore lika bra (hur brutalt smärtsamt det än vore) att vi separerar nu istället för att dra ut på det tills hans barnlängtan blir för stark, men jag tror verkligen inte att han heller kommer att vilja ha barn (vi har levt ihop i över 10 år så jag känner honom väldigt väl). Och jag vill 110% säkert sterilisera mig så att jag kan få leva i frid med vetskapen om att inget ovälkommet liv kommer börja växa i min kropp igen, att få ha kontroll över min egen kropp och få ha den ifred.

    Är det "orättvist" av mig att sterilisera mig mot hans vilja? Det blir ju inget barn i vilket fall - kanske lika bra för oss båda att han vet det helt säkert redan nu? Eller drar jag igång nåt som kan förstöra våran relation, när vi kunnat leva barnfria i frid och fröjd bara han slipper känna sig "låst"? Är jag egoistisk som vill tillåta mig ta ett beslut som påverkar oss båda i så hög grad? Är han egoistisk som inte vill tillåta mig ta beslut om min egna kropp? Era tankar om detta? 


    Det låter som om han vill ha barn men inte vågar stå för det. Tror ärligt talat (förlåt att jag är rättfram) inte att det kommer att hålla mellan er pga detta.

    Däremot tycker jag inte att du är egoistisk om du steriliserar dig om du inte vill ha barn. Det är att ta ansvar.

    Det är däremot fel från båda håll att leva ihop där den ena är osäker/eventuellt vill ha familj och den andre helt säkert inte vill. Det är lite tråkigt. Tycker ni ska sitta ner igen och prata om detta med vad ni egentligen vill. Lycka till.
  • Willoughby

    Nej, det är inte alls orättvist av dig. Tycker du tänker klokt, att du ser separation som enda utvägen ifall han väldigt gärna vill ha barn och du inte alls vill. Med andra ord så förändras egentligen ingenting för honom av att du steriliserar dig - och det är kanske det du behöver göra klart för honom? Förklara tydligt att du kommer att lämna om det är så att han utvecklar en jättestark barnlängtan, just för att du vill att han i så fall ska ha chansen att bli förälder. Förklara att något barn kommer du aldrig någonsin att ge honom, så för honom kommer ingenting förändras av att du blir steril. Men för dig kommer det betyda hela världen för du slipper gå igenom vad du nyss gått igenom en gång till. Ställ dig i kö du, tycker jag :)

  • Elviram

    Knepig sits. Min första tanke var att han kanske tänker att saker kan ändras med tiden och att ni båda vill ha barn sen. Min sambo och jag har haft denna diskussion då kan ville knpisa sig som "preventivmedel". Jag tyckte inte att det är en bra metod för ändamålet och det finns inga garantier att man kan justera tillbaka det. Både jag och min sambo är kluvna till barnfrågan. Jag har haft barnlängtan innan men även haft perioder där jag kännt att jag absolut inte vill ha barn. Vi har kommit fram till att vi inte vill ha barn nu men att vi kanske ändrar oss om några år. För mig har det lugnat mina tankar och jag känner mest att jag inte vill ha barn, men tanken på att möjligheten att ändra mig fortfarande finns är också lugnande.
    Jag har tyckt att barnfrågan är svår och kännt en press om att jag måste ta ett beslut om jag vill ha barn eller inte. Pressen har blivet värre med åren (är 32 nu) och jag har kännt att om jag vill ha barn någon gång borde jag skaffa nu för sen är det försent typ. Men samtidigt vill jag inte ha barn nu och när jag drömmer om framtiden så finns barn inte med. Min poäng är att det är svårt att ta ett beslut för framtiden när man inte vet till 100% vad man vill. 
    Kanske lite utdarget svar men jag tror att du behöver vara tydlig med din man att oavsett om du sterilisera dig eller inte så är det lika definitivt nej till barn. Steriliseringen är bara för ditt välmående och att du ska slipper gå igenom en lika jobbig period igen. Det finns inget att du känner annat om 5 år för dig. Kanske det leder till att han vill göra slut för han är inte lika säker ang barn och vill ha möjligheten att eventuellt skaffa. Men bättre att det tar slut nu än om 5 år när han inser att han vill ha barn. Eller så gör han inte slut och är bekväm med att inte skaffa barn och sedan blir bekväm med att du sterilisera dig. 

  • Hjelm

    Din kropp och du bestämmer. Så enkelt är det faktiskt.

    Om du är 100 procent på att du inte vill ha barn kommer det ändå inte att göra någon skillnad om situationen uppstår att han vill ha barn och inte du. Då får han ändå skaffa barn med någon annan.

Svar på tråden Tjej och vill sterilisera mig - karln vill inte