• Anonym (sökande)

    Stöd från myndighet efter lång tids sökande - vad händer?

    Om man har behov av stöd från myndigheter och ansökt om det i flera månader, fått avslag eller inte fått beslut och så får man till slut stödet beviljat, vad händer då? Får man bara stödet från den tidpunkten eller kan man även få stöd retroaktivt? Exempelvis om man haft extra kostnader i väntan på att få ansökt stöd.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-10-19 14:15
    Jag förstår förstås att det kan vara olika, men ge gärna olika exempel.

  • Svar på tråden Stöd från myndighet efter lång tids sökande - vad händer?
  • CitronTulo

    Det går inte att svara på utan att veta vilken myndighet som avses och vilket stöd det är som du har fått beviljat..

    Men om du har fått ett skriftligt beslut så bör det väl stå i det?

  • Anonym (A)
    CitronTulo skrev 2019-10-19 14:45:32 följande:
    Det går inte att svara på utan att veta vilken myndighet som avses och vilket stöd det är som du har fått beviljat..

    Men om du har fått ett skriftligt beslut så bör det väl stå i det?
    Hålller med
  • Anonym (sökande)
    CitronTulo skrev 2019-10-19 14:45:32 följande:

    Det går inte att svara på utan att veta vilken myndighet som avses och vilket stöd det är som du har fått beviljat..

    Men om du har fått ett skriftligt beslut så bör det väl stå i det?


    Jag ville ha lite olika svar beroende på om det exempelvis handlar om Försäkringskassan eller kommunen.

    Jag väntar på beslut.
    mammatill6 skrev 2019-10-19 17:01:52 följande:

    Beror ju på vad för stöd du menar. Menar du ekonomiskt stöd?


    Kan vara, men även annat.

    Kan också vara ett sökt praktiskt stöd, men att sökande i väntan på beslut haft merkostnader som denne också sökt stöd för.
  • CitronTulo
    Anonym (sökande) skrev 2019-10-21 15:55:31 följande:
    Jag ville ha lite olika svar beroende på om det exempelvis handlar om Försäkringskassan eller kommunen.

    Jag väntar på beslut.
    mammatill6 skrev 2019-10-19 17:01:52 följande:

    Beror ju på vad för stöd du menar. Menar du ekonomiskt stöd?


    Kan vara, men även annat.

    Kan också vara ett sökt praktiskt stöd, men att sökande i väntan på beslut haft merkostnader som denne också sökt stöd för.
    Då är det väl enklast att du frågar den myndighet som det gäller om du vill ha ett riktigt svar?
    Det är omöjligt för oss här att svara på då det, som jag skrev, inte bara handlar om vilken myndighet utan även på VAD det är som du har ansökt om! 
    När du är så svävande i din beskrivning så lär du inte få några vettiga svar här.
  • Anonym (sökande)
    CitronTulo skrev 2019-10-21 22:12:57 följande:
    Då är det väl enklast att du frågar den myndighet som det gäller om du vill ha ett riktigt svar?
    Det är omöjligt för oss här att svara på då det, som jag skrev, inte bara handlar om vilken myndighet utan även på VAD det är som du har ansökt om! 
    När du är så svävande i din beskrivning så lär du inte få några vettiga svar här.
    Men jag vill inte berätta mer och det är inte ett specifikt fall utan flera olika, därför ville jag ha olika svar för olika möjliga lägen. 
    Det går utmärkt att själv utforma ett exempel utifrån trådstarten och ge ett svar utifrån det.

    Främst ville jag veta om och i så fall när det kan vara aktuellt med ekonomiskt stöd kan beviljas även retroaktivt?
    Men även om det kan bli några rättsliga efterspel, kritik eller konsekvenser för myndigheter som länge nekat stöd som sedan bifalls i annan instans.
  • Anonym (sökande)
    CitronTulo skrev 2019-10-21 22:12:57 följande:
    Då är det väl enklast att du frågar den myndighet som det gäller om du vill ha ett riktigt svar?
    Det är omöjligt för oss här att svara på då det, som jag skrev, inte bara handlar om vilken myndighet utan även på VAD det är som du har ansökt om! 
    När du är så svävande i din beskrivning så lär du inte få några vettiga svar här.
    Jag hade kunnat göra det om jag hade trott att de skulle ha svarat ärligt.
  • Anonym (Fyll i a...........)

    Beror vad det är för stöd som åsyftas som sagt. Men, utgångspunkten är att du har rätt till stöd från den tidpunkt som beslutet tas och rimlig verställighetstid.
    Exempelvis, du söker stöd i form av boendestöd enligt SoL Efter fyra månader får du beslut och efter ytterliga en månad påbörjas insatsen och du får ditt första besök. Finns ingen rätt till någon ersättning under tiden fram till verkställigheten eftersom det inte är ett ekonomiskt stöd som sökts. Däremot, om du samtidigt, under utredningstidne är beviljad ekonomiskt bistånd kan du ha rätt till att få särskilda kostnader som uppkommer under väntetiden beviljad.

    Ett annat exempel är att du blir sjukskriver och ansöker hos försäkringskassan om sjukersättning. Då har du rätt att få det från ansökningsdagen (förutsatt att du är berättigad såklart) oavsett hur lång handläggningstiden är. Detta eftersom du ju uppfyller vilkoren för ersättning hela tiden.

  • Nettan69

    Om det är på grund av dig själv som det dragit ut på beslut eller blivit avslag så har jag svårt att se att det skulle kunna gå att få något retroaktivt. Det kan ju vara så att din ansökan är ofullständig och att du inte lämnat in de handlingar som begärts av dig...

    svaret på din fråga är nog mycket individuellt...

  • Alexi

    Gäller det ekonomiskt stöd så står det i lagen för det aktuella stödet vad som gäller med från och med när det beviljas. Vissa stöd beviljas retroaktivt, andra inte osv.

    När det gäller typ boendestöd är väl lite svårt att ge sånt retroaktivt dock.

  • Anonym (sökande)
    Alexi skrev 2019-10-29 10:07:30 följande:

    Gäller det ekonomiskt stöd så står det i lagen för det aktuella stödet vad som gäller med från och med när det beviljas. Vissa stöd beviljas retroaktivt, andra inte osv.

    När det gäller typ boendestöd är väl lite svårt att ge sånt retroaktivt dock.


    Nej, det står inte i lagen alls.
    Anonym (Fyll i a...........) skrev 2019-10-29 06:45:16 följande:

    Beror vad det är för stöd som åsyftas som sagt. Men, utgångspunkten är att du har rätt till stöd från den tidpunkt som beslutet tas och rimlig verställighetstid.
    Exempelvis, du söker stöd i form av boendestöd enligt SoL Efter fyra månader får du beslut och efter ytterliga en månad påbörjas insatsen och du får ditt första besök. Finns ingen rätt till någon ersättning under tiden fram till verkställigheten eftersom det inte är ett ekonomiskt stöd som sökts. Däremot, om du samtidigt, under utredningstidne är beviljad ekonomiskt bistånd kan du ha rätt till att få särskilda kostnader som uppkommer under väntetiden beviljad.

    Ett annat exempel är att du blir sjukskriver och ansöker hos försäkringskassan om sjukersättning. Då har du rätt att få det från ansökningsdagen (förutsatt att du är berättigad såklart) oavsett hur lång handläggningstiden är. Detta eftersom du ju uppfyller vilkoren för ersättning hela tiden. 


    Om det rör sig om ekonomiskt bistånd för löpande kostnader, exempelvis bostadshyra eller mat eller resekostnader eller kostnader för vård eller mediciner exempelvis?

  • Kjell2
    Anonym (sökande) skrev 2019-11-13 15:35:33 följande:
    Nej, det står inte i lagen alls.
    Anonym (Fyll i a...........) skrev 2019-10-29 06:45:16 följande:

    Beror vad det är för stöd som åsyftas som sagt. Men, utgångspunkten är att du har rätt till stöd från den tidpunkt som beslutet tas och rimlig verställighetstid.
    Exempelvis, du söker stöd i form av boendestöd enligt SoL Efter fyra månader får du beslut och efter ytterliga en månad påbörjas insatsen och du får ditt första besök. Finns ingen rätt till någon ersättning under tiden fram till verkställigheten eftersom det inte är ett ekonomiskt stöd som sökts. Däremot, om du samtidigt, under utredningstidne är beviljad ekonomiskt bistånd kan du ha rätt till att få särskilda kostnader som uppkommer under väntetiden beviljad.

    Ett annat exempel är att du blir sjukskriver och ansöker hos försäkringskassan om sjukersättning. Då har du rätt att få det från ansökningsdagen (förutsatt att du är berättigad såklart) oavsett hur lång handläggningstiden är. Detta eftersom du ju uppfyller vilkoren för ersättning hela tiden. 


    Om det rör sig om ekonomiskt bistånd för löpande kostnader, exempelvis bostadshyra eller mat eller resekostnader eller kostnader för vård eller mediciner exempelvis?

    Försörjningsstöd går att få retroaktivt om den ursprungliga ansökan blir rättad av högre instans.

    Då vanligtvis från den punkten man ansökte om från början.


  • Alexi
    Anonym (sökande) skrev 2019-11-13 15:35:33 följande:

    Nej, det står inte i lagen alls.Om det rör sig om ekonomiskt bistånd för löpande kostnader, exempelvis bostadshyra eller mat eller resekostnader eller kostnader för vård eller mediciner exempelvis?


    Vilken lag har du läst i?
  • Anonym (sökande)
    Alexi skrev 2019-11-13 15:59:25 följande:
    Vilken lag har du läst i?
    Förvaltningslagen, socialtjänstlagen, hälso- och sjukvårdslagen m.fl.
  • Anonym (sökande)
    Kjell2 skrev 2019-11-13 15:49:24 följande:
    Försörjningsstöd går att få retroaktivt om den ursprungliga ansökan blir rättad av högre instans.

    Då vanligtvis från den punkten man ansökte om från början.
    Omprövnin g i högre instansbeviljades inte.

    Jag tror dock det finns goda möjligheter att beviljas ansökt stöd nu efter ansökan sjuttielva och överklagan femtielva. Behovet har dock funnit under många månader...
  • Akidoki

    Ett ekonomiskt bistånd vilket avser att tillgodose ett behov kan också vara svårt att få beviljat retroaktivt. Det beror lite på. Behovet av mat tex. är redan tillgodosett på annat sätt bakåt i tiden eftersom du uppenbarligen inte svultit ihjäl.

    Du måste vända dig till berörd myndighet för svar på dina frågor.

Svar på tråden Stöd från myndighet efter lång tids sökande - vad händer?