• Anonym (Ångest)

    Gått på escitalopram 5år, höjt dosen nu

    Cipralex/escitalopram började jag äta för kanske 6 år sedan, 10mg hela tiden fram till föra året då jag sänkte till 5mg pga biverkningar på det sexuella, vilket var jobbigt då jag hunnit skaffa sambo under mina bra år utan ångest.

    I somras slog det till igen med ångest, fortsatte som vanligt med jobb träning osv men ångesten ökade och depression infann sig.

    Har sen 2v ökat escitalopramen till 10mg igen, går på kbt, ätit alprazolam 2v o fortsatt jobba, men ingen förbättring utan snarare försämring.

    Någon som har erfarenhet att ha fått tillbaka ångesten efter flera år och då höjt sin SSRI dos igen?

    Vill inte äta alprazolam heller då det kommer stjälpa mig mer än hjälpa i slutändan

  • Svar på tråden Gått på escitalopram 5år, höjt dosen nu
  • Anonym (Ångest)
    FtS70 skrev 2019-10-21 15:06:31 följande:

    Hur mycket alprazolam tar du?


    Senaste 5 åren ingenting, senaste 2 veckorna 0.25mg x1 x2 x3 tagit 3st föra veckan måndag-onsdag, i övrigt 1-2 0.25mg
  • FtS70

    Jag skulle rekommendera dig att ge doshöjningen två veckor till och inte bekymra dig över alprazolamkonsumtionen. Många av mina patienter har stått på 3mg om dagen i sex-åtta veckor, utan att utveckla tolerans.

  • Anonym (Ångest)
    FtS70 skrev 2019-10-21 17:52:18 följande:

    Jag skulle rekommendera dig att ge doshöjningen två veckor till och inte bekymra dig över alprazolamkonsumtionen. Många av mina patienter har stått på 3mg om dagen i sex-åtta veckor, utan att utveckla tolerans.


    Lite rädd för att cipralexen har gjort sitt för mig efter så långt bruk, så äter jag alprazolam nu o får ingen effekt från escitalopram, då är jag på ruta ett med ny SSRI som garanterat ger ökad ångest o övriga bieffekter 1 månad, och då har jag inte möjlighet att äta alprazolam, då kommer jag fastna i beroende
  • FtS70

    Nej, det tror jag inte. Jag har haft pat med panikångest som stått på det fyra-fem månader; dessutom behöver inte cipralexen alls gjort sitt, kanske är det bara en dosjustering som behövs.

Svar på tråden Gått på escitalopram 5år, höjt dosen nu