• Tue 22 Oct 2019 11:16
    1265 visningar
    8 svar
    8
    1265

    32 år, barn nu eller efter bröllop?

    Jag är 32 år och har hamnat lite i en slags delikat livskris, kan man väl kalla det.


    Jag har ett stadigt förhållande sen snart sju år tillbaka. Vi började prata om barn för nästan ett år sedan och bestämde oss då för att börja köra utan skydd men utan att aktivt försöka. Händer det så händer det.


    Jag väntade på ett frieri men förstod till slut att om det ska hända så får jag ta tag i det själv, så för ett par månader sedan friade jag till min kille och han sa ja.


    Lyckligare än någonsin, såklart. Men så sjukt stressad. Ska vi planera ett bröllop innan vi börjar med barnaskapande så kan vi inte börja med bebis förrän tidigast till hösten, om vi ska ha ett sommarbröllop. Annars kan vi fixa bröllop redan till mars, men då blir det lite för stressigt med att få ihop allt. Jag vill ha ett klassiskt bröllop med allt vad det innebär med familj och musik och tal och hej och hå.


    (Bör tilläggas att jag för tillfället har fyllt mitt liv med karriärsklättrande på vanligt jobb, extrajobb med egen firma, samt en distanskurs på universitet, så jag är egentligen tillräckligt stressad så det räcker.)


    Eller så väntar vi med bröllop och satsar på bebis nu.


    Så sjukt stora beslut och jag är så villrådig. Vill inte stressa med något av det, vill njuta av varje sak. Men dels tror jag att det är roligare med bröllop utan att ha en bebis att ta hänsyn till, samtidigt är jag 32 och borde börja med barnaskapandet nu om jag ska hinna få ett par kottar innan jag blir för gammal.


    Lyxproblem, jag vet, men det känns som att jag står och stampar och vill vidare men inte vet åt vilket håll.

    Hur hade ni tänkt?
  • Svar på tråden 32 år, barn nu eller efter bröllop?
  • Tue 22 Oct 2019 11:24
    #1

    Det ena behöver väl inte utesluta det andra. Att tänka att ett bröllop är roligare utan bebis känns ju väldigt märkligt, eftersom kärleken till barnet är så enormt stort. Du vet inte heller om det kanske tar åratal att bli med barn. Eller om det funkar på första "försöket". 

    Jag hade planerat in bröllop, och kört utan skydd. Allt går att kombinera. 

  • Tue 22 Oct 2019 11:54
    #2
    Tulpana skrev 2019-10-22 11:16:20 följande:

    Jag är 32 år och har hamnat lite i en slags delikat livskris, kan man väl kalla det.

    Jag har ett stadigt förhållande sen snart sju år tillbaka. Vi började prata om barn för nästan ett år sedan och bestämde oss då för att börja köra utan skydd men utan att aktivt försöka. Händer det så händer det.

    Jag väntade på ett frieri men förstod till slut att om det ska hända så får jag ta tag i det själv, så för ett par månader sedan friade jag till min kille och han sa ja.

    Lyckligare än någonsin, såklart. Men så sjukt stressad. Ska vi planera ett bröllop innan vi börjar med barnaskapande så kan vi inte börja med bebis förrän tidigast till hösten, om vi ska ha ett sommarbröllop. Annars kan vi fixa bröllop redan till mars, men då blir det lite för stressigt med att få ihop allt. Jag vill ha ett klassiskt bröllop med allt vad det innebär med familj och musik och tal och hej och hå.

    (Bör tilläggas att jag för tillfället har fyllt mitt liv med karriärsklättrande på vanligt jobb, extrajobb med egen firma, samt en distanskurs på universitet, så jag är egentligen tillräckligt stressad så det räcker.)

    Eller så väntar vi med bröllop och satsar på bebis nu.

    Så sjukt stora beslut och jag är så villrådig. Vill inte stressa med något av det, vill njuta av varje sak. Men dels tror jag att det är roligare med bröllop utan att ha en bebis att ta hänsyn till, samtidigt är jag 32 och borde börja med barnaskapandet nu om jag ska hinna få ett par kottar innan jag blir för gammal.

    Lyxproblem, jag vet, men det känns som att jag står och stampar och vill vidare men inte vet åt vilket håll.

    Hur hade ni tänkt?


    Vi bokade ett datum för bröllop men hade inte skickat några save-the-date så när jag fick reda på att jag var gravid valde vi att skjuta på det. När vi senare väl bokade det igen skickade vi inbjudningar, beställde klänning, bröllopsresa - hela grejen! Dagen efter min möhippa fick jag resa på att jag var gravid igen... det var verkligen inte en stor deal för mig! Jag fick avstå bubbel och jag var lite tröttare (men på mycket adrenalin) än vanligt, men med facit i hand så gjorde min graviditet på bröllopet ingenting! Men jag förstår dina känslor... det är bara du och din partner som kan veta hur ni vill ha det! Men allt går att lösa ????
  • Textil­lim2
    Tue 22 Oct 2019 11:59
    #3

    Jag hade sett till att ha bröllopet innan en graviditet.
    Anledningen är att jag vill festa och fira med bubbel, bål och fest hela natten. Dans och tjo och tjim tills solen går upp.
    Sen en bröllopsresa med all inclusive i ett varmt land.

    Sen kan vi börja planera barn.

  • Tue 22 Oct 2019 16:11
    #4
    +2

    Pappan borde vilja ha bröllopet först eftersom det ger honom iallafall fler av de rättigheter relaterade till barnet som mamman automatiskt får.

  • Tue 22 Oct 2019 19:25
    #5

    Först och främst, det är optimalt att INTE ha på tok för mycket och vara stressad till tänderna när man ska försöka skaffa barn. ;) 
    Sen, vad tycker din blivande man? Ni krävs ju i båda engagemangen så det är ju bra om ni verkligen står på samma plats. :)
    Själv gifte jag mig först, väldigt liten och privat ceremoni när jag var 32, och sen har vi försökt få barn sen dess. 
    Det är ju som du säger kanske skönt att inte vara gravid eller ha barn under själva bröllopet, beroende på hur man är som person, men jag hade nog inte kunnat slappna av eller fokusera på annat än barnet själv. 
    Mitt tips är att diskutera med karln, känn efter vilka för- och nackdelar det finns med båda alternativen, och glöm inte att det finns många som blir gravida hur lätt som helst trots att de passerat 30 och det är första barnet, jag håller tummarna att ni får 2 fina resor oavsett vilken som kommer först!

  • Wed 23 Oct 2019 15:33
    #6

    Prata med din partner. Om ditt liv är stressigt så kanske vore det bra att göra ett lista med för- och nackdelar för båda lösningarna. Eller en liten brainstorm bara. Jag skulle personligen inte vänta med barn, eftersom det är någonting som jag längtar efter mest nu och jag skulle inte ha problem med kombination bröllop+bebis/graviditet men jag förstår dig också. Tänk på va som är viktigast för dig nu. Men minns också att det inte går att förutse när man ska äntligen lyckas med att skaffa barn.. 
    Lycka till!

  • Wed 23 Oct 2019 15:48
    #7
    +1

    Jag var 32 när jag gifte mig. Mannen friade året innan. Vi valde bröllop först och barn sedan. Det var ett bra beslut! Det var så mysigt att bara fokusera på vår kärlek. Hela planeringstiden var ren kvalitetstid. Klänningsprovning, tårtprovning, champagneprovning, möhippa mm hade inte alls varit kul med en bajsande, gnällande bebis på höften.. Bröllopet var stort och påkostat och vi dansade tills solen gick upp :) Dagen efter bröllopet blev jag gravid med vårt första barn. Jag hade aldrig lagt så mkt tid och pengar på bröllopet som småbarnsförälder.

    Jag jobbade mkt under tiden som förlovad. På kvällarna så pratade vi om bröllopet och sedan fixade min make det mesta kring det så det blev inte så stressigt. Vi hade samma idéer och vilja så jag behövde inte hålla koll på allt.

    Vår bröllopsdag och tid som förlovade var värdefulla minnen när barnen var bebisar. Romantiken är inte så lätt att hitta med läckande bröst och noll sömn.. då är det bra med fina minnen:) Då orkar man hålla ihop tills det blir mer tid ihop som par igen ;)

  • Sun 27 Oct 2019 21:44
    #8

    Vänta inte för länge med barn tänker jag.. tänk så tar det lång tid? Inte meningen att låta cynisk utan realistisk. Ni har ändå kört oskyddat i snart ett år om jag tolkar dig rätt?

    Ett snabbt giftemål för juridiken kan man ta i rådhuset som höggravid och ta fest-ceremonin sen.

Svar på tråden 32 år, barn nu eller efter bröllop?