• Anonym (Lisa)

    Utskälld av personal pga magsjuka hemma

    Igår hämtade en släkting de andra barnen för att minstingen spytt. Tror inte det rör sig om magsjuka, men säker kan jag ju inte va... Idag bäddade jag ner lilla i vagnen och lämnade de stora ute. Inför hämtningen ringde jag och bad dem säga åt barnen att göra sig i ordning och vänta ute så jag inte behöver ta med det ev. magsjuka barnet in, de gjorde det, men jag fick en utskällning över att jag inte hade de andra hemma när det här började redan igår!? Känner mig bara ledsen och de senaste dygnens sömnbrist gör mig säkert överkänslig, men är det verkligen okej av personal att bete sig så!?

  • Svar på tråden Utskälld av personal pga magsjuka hemma
  • Erla

    Är det förskola det gäller så har de troligen gått ut med info om vad som gäller vid magsjuka eller misstanke om magsjuka. Här får inte syskon lämnas på förskolan om någon i familjen har magsjuka. Skolan däremot får inte utestänga en elev om någon är magsjuk hemma.

  • Tow2Mater

    Enligt Vårdguiden;
    "Magsjuka: Friska syskon och andra närstående behöver inte vara hemma i förebyggande syfte."

    Men olika förskolor kan väl ha sina egna regler...

  • Anonym (Förskola)

    Gäller det förskola håller man alla hemma för ALLAS skull. Är det skolplikt så är det en annan sak.

Svar på tråden Utskälld av personal pga magsjuka hemma