• Wed 23 Oct 2019 20:58
    2811 visningar
    6 svar
    6
    2811

    Lämna mammig bebis med pappa i 3 timmar?

    Jag och min sambo har tillsammans två döttrar och den yngsta är 7 månader. Båda är och har alltid varit extremt mammiga. Jag anser att pappan är en kärleksfull och trygg förälder som försöker tillgodose barnens behov. Dock träffar han dem endast ett par timmar om dagen på vardagar pga jobb men är hemma hela helgerna och vi umgås aktivt allihopa tillsammans. Lillasyster ammas ungefär var tredje timme och äter däremellan lite gröt och frukt. Vill inte ta flaska och vi har inte jobbat stenhårt för det då behovet inte funnits. Första månaderna kunde sambon söva dottern i famnen utan problem men för nån månad sen började hon bli mer och mer mammig och nu duger endast jag när hon är trött. För ett par veckor sen åkte jag iväg med storasyster ett par timmar och kom hem till en jätteledsen lillasyster som gråtit i 45 minuter. Hon föredrar mig i alla situationer men det går bra att vara med pappa så länge hon är pigg och mätt. På måndag hade jag planerat en sak med äldsta dottern då jag upplever att hon behöver tid ensam med mig, men känner mig nu kluven inför att åka. Jag kommer att vara borta i tre timmar och under den tiden har hon sin sista sovstund för dagen. Kommer jag att skada vår anknytning om jag lämnar henne i tre timmar? Kan vi förbereda henne på nåt sätt i helgen när vi är hemma båda två? Planen var att jag ammar innan jag åker och sen får pappan ge gröt. Men tröttheten kommer vi inte ifrån, hon behöver sova under tiden och det kan ställa till med problem.

    Känner mig så vilsen i detta. Har ständigt dåligt samvete mot storasyster som alltid kommer i skymundan när lillasyster får mer tid med mig och skulle verkligen vilja ge henne detta. Samtidigt känner jag mig fruktansvärt orolig över att lillasyster ska vara ledsen i 1-2h och ta skada av det.

    Några råd och tankar?

  • Svar på tråden Lämna mammig bebis med pappa i 3 timmar?
  • Wed 23 Oct 2019 21:24
    #1

    Fokusera på det äldre barnet, vars anknytning verkar ju vara den som är i fara om hon konstant blir ignorerad for sin lillasysters skull.

    Efter 7 månader ska väl pappa vara fl-ledig ett tag?

  • Wed 23 Oct 2019 21:32
    #2
    +1

    Om ni fortsätter så här kommer pappan aldrig kunna vara med barnet på mkt lång tid

  • Wed 23 Oct 2019 21:43
    #3

    Vår äldsta var likadan, trots att hon träffade pappan mycket. Vi försökte göra så att hon var med pappa när hon var pigg och mätt tills de byggt upp en egen, trygg relation. Det blev mycket lättare i takt med att amningen minskade.

    Men jag tror inte för den skull att din lilla blir skadad av att vara utan dig i tre timmar. Mata henne fullproppad innan du åker. :)

    Kan vara bra att successivt slussa över till pappan så att det funkar när/om han går på föräldraledighet.

    Min yngsta var mest med pappan som liten eftersom jag var sjuk. Det gjorde henne väldigt pappig och det släppte först ett bra tag efter att jag mådde bättre. Tid verkar vara det som gäller. (Och pappa är fortfarande hennes favorit när det verkligen krisar.)

  • Wed 23 Oct 2019 22:24
    #4

    Jag skulle tipsa pappan om att ta sovstunden i vagnen eller bilen t ex. Någonstans där hon liksom inte märker av så mycket vem det är som söver henne.

  • Fri 25 Oct 2019 10:25
    #5

    Du behöver såklart inte oroa dig för din och dotterns anknytning! Sånt som skadar anknytningen är ex att låta barnet ligga och skrika utan att man lyssnar/tröstar, att lämna bort barnet till främlingar om barnet visar att det är otryggt, att vara väldigt inkonsekvent, exempelvis genom att bli väldigt arg för en sak en gång och sen inte alls bli det nästa gång osv.

    Att låta sitt barn vara ensam med den andra föräldern är INTE något som skadar anknytningen. Barn har ju flera anknytningspersoner och i normala fall är båda föräldrarna alltid ankytningspersoner. Anknytningen mellan din dotter och hennes pappa främjas väl snarast av att de får vara ensamma tillsammans utan dig. Och anknytningen mellan dig och din äldre dotter likaså. Släpp oron och åk hemifrån!

  • Fri 25 Oct 2019 22:18
    #6

    Hej!

    Jag har ingen aning om det kan påverka anknytningen men däremot vet jag att barn som är 7-9 månader är extra känsliga. De kan ?backa? lite och vara i större behov av närhet än tidigare. De är också känsliga för förändringar i den här åldern därför kan det vara bra att undvika att t.ex. sluta med amning (om inte barnet själv tar initiativ till det), byta föräldraledig förälder m.m.

    Om din 7-månaders tar skada av att vara hemma med pappa tre timmar är jag tveksam till. Däremot kanske du inte kommer kunna slappna av och därför inte kommer kunna umgås med storasyster i lugn och ro. Kan ni hitta på något tillsammans hemma? Pappa får gå ut och leka med lillasyster alt. hålla sig i något annat rum. Förslag på aktivitet: baka, halloweenpyssla, filmmys, spela spel, pussla, hemma spa (bada med badbomber, ansiktsmasker, smörja in kroppen med hudkräm, måla naglar).

    Lycka till!

Svar på tråden Lämna mammig bebis med pappa i 3 timmar?