• Anonym (Present, överraskning, resor)

När du uppvaktat din partner

Men inte fått den reaktion du önskade - vad kände du då?

• Svar på tråden När du uppvaktat din partner
    Anonym (Agnes) skrev 2019-10-25 18:13:37 följande:

Vanligtvis inte, nej. Tycker inte att det är en så stor grej, ibland hittar man en riktigt bra present, andra gånger inte. Det är ju inte alltid man själv blir överlycklig av det man fått heller.

Sen finns det ju såklart undantag. Låt säga att jag har det tajt ekonomiskt och enbart har råd med en väldigt liten present, hade min kille blivit sur för att det inte var nåt dyrare, då han vet att jag inte har råd, då hade jag blivit irriterad.

Precis. Hur glad blir du själv när du får någonting?
    Anonym (Bea) skrev 2019-10-25 18:27:33 följande:

Menar du uppvaktat som i köpt present eller något annat? Om det går helt snett så skulle jag fundera varför jag hade så dålig koll på vad han gillar. Å andra sidan tycker jag som den mottagande parten att man kan spela med även om det inte blev helt rätt.

Min man är fullkomligt usel på att träffa rätt vad gäller presenter och de första åren spelade jag med, men hintade under året rätt tydligt vad jag ville ha. När det ändå blev helt fel, eftersom han uppenbarligen skiter i det, så bad jag att få köpa själv istället. Trist men rätt.

Själv skulle jag inte kunna med att visa otacksamhet så där, i den mån man kan kalla det för det.
    Plupp73 skrev 2019-10-25 20:07:30 följande:

Uppvaktat = sexuell uppvaktning eller presenter?

Get your mind out of the gutter! Nä, men primärt presenter.
    Anonym (M) skrev 2019-10-25 20:28:13 följande:

Det beror väl på vilken reaktion man förväntade sig och vilken man fick? Jag tänker mig med frågan att man utifrån att man känner sin partner väl kan se att presenten inte var så uppskattad som man önskade, inte att personen skulle vara otrevlig eller otacksam.

Finns nog sådana exempel också.
    Zaxika skrev 2019-10-25 20:43:39 följande:

Om jag skulle överraska min partner med en resa eller liknande och reaktionen mest skulle bli "men det passar inte, jag kommer ju missa grabbkvällen" eller "varför ska vi åka dit? Kunde du inte ha valt nåt annat ställe?"

Ja, jag hade blivit ledsen. Tappat lusten, och känt att han vore väldigt bortskämd. Hade nog ändå tagit upp det i lugn och ro, och haft fokus på ett hitta en bra lösning. T ex avbeställa resan, boka om, bjuda med någon annan etc.

Precis. Jag hade blivit skitglad om en eventuell partner bjudit mig på en resa. Fan bryr sig om resmål, finns något att upptäcka i hela världen.
  • Anonym (E)
    Anonym (Present, överraskning, resor) skrev 2019-10-25 16:59:22 följande:

Hur reagerar du själv när du får saker?

Det är väl olika. Min nuvarande partner ger mig alltid sånt som jag vill ha. Mitt ex däremot brukade oftast köpa sånt som han själv ville ha. Klart man alltid säger tack men blev inte alltid genuint glad. Man vill ju känna att presenten är till en själv.

Alltså oftast om man inte blir glad är det för att man har blivit helt missuppfattad. Tex har jag fått godis som jag är allergisk mot. Då kan man ju känna att den personen inte har brytt sig alls.
  • Anonym (M)
    Anonym (Present, överraskning, resor) skrev 2019-10-26 01:56:48 följande:

Precis. Jag hade blivit skitglad om en eventuell partner bjudit mig på en resa. Fan bryr sig om resmål, finns något att upptäcka i hela världen.

Medan jag skulle känna mig lite snuvad på konfekten, då halva nöjet med att resa för mig är planeringen. Men glad skulle jag bli och givetvis tacka osv.

Men besvikelse över presenter handlar nog oftast om endera att det inte ligger något engagemang bakom alls eller att det är uppenbart att personen inte känner en över huvud taget. Som den som skriver ovan att få godis man är allergisk mot eller något som uppenbart egentligen mer är en gåva till givaren. Annars blir man väl i normalfallet väldigt glad över gesten.

I exemplet med resa skulle det tex vara att X avskyr solsemestrar men får en solsemester i present av Y eftersom Y gärna vill åka på solsemester.. Då är heller inte en resa en superfin present, särskillt inte om man har gemensam ekonomi och bara har råd att göra en resa.
    Anonym (E) skrev 2019-10-26 08:41:14 följande:

Det är väl olika. Min nuvarande partner ger mig alltid sånt som jag vill ha. Mitt ex däremot brukade oftast köpa sånt som han själv ville ha. Klart man alltid säger tack men blev inte alltid genuint glad. Man vill ju känna att presenten är till en själv.

Alltså oftast om man inte blir glad är det för att man har blivit helt missuppfattad. Tex har jag fått godis som jag är allergisk mot. Då kan man ju känna att den personen inte har brytt sig alls.

Eller kanske inte uppfattat vad det är du är allergisk mot.
    Anonym (M) skrev 2019-10-26 09:18:35 följande:

Medan jag skulle känna mig lite snuvad på konfekten, då halva nöjet med att resa för mig är planeringen. Men glad skulle jag bli och givetvis tacka osv.

Men besvikelse över presenter handlar nog oftast om endera att det inte ligger något engagemang bakom alls eller att det är uppenbart att personen inte känner en över huvud taget. Som den som skriver ovan att få godis man är allergisk mot eller något som uppenbart egentligen mer är en gåva till givaren. Annars blir man väl i normalfallet väldigt glad över gesten.

I exemplet med resa skulle det tex vara att X avskyr solsemestrar men får en solsemester i present av Y eftersom Y gärna vill åka på solsemester.. Då är heller inte en resa en superfin present, särskillt inte om man har gemensam ekonomi och bara har råd att göra en resa.

En spontanresa torde väl ändå innebära att biljetten är löst och väskorna står klara? Ser inte hur man bli besviken av det.
  • Anonym (M)
    Anonym (Present, överraskning, resor) skrev 2019-10-26 19:47:42 följande:

En spontanresa torde väl ändå innebära att biljetten är löst och väskorna står klara? Ser inte hur man bli besviken av det.

Jag förklarade ju det. Tex om

- överraskningsresan går ill en plats som givaren vet att mottagaren inte uppskattar. Tex en vandringssemester till en som hatar att vandra.

- ovanstående i kombination med att man har gemensam ekonomi som bara räcker till en resa så presenten innebör i praktiken att mottagaren inte får vara med och bestämma resmålet för årets semesterresa. Det är i praktiken mer av en " kupp" än en egentlig gåva.

- Mottagaren har svårt för överraskningar och behöver förbereda sig för resor mm för att må bra.

- Resan är på en tidpunkt då mottagaren redan hade andra för hen viktiga saker inplanerade, så det blir en stor besvikelse/stort problem att missa dessa.

Som exempel. Finns inte tanken på mottagaren där alls kan även en på ytan "fin" present skapa besvikelse.
  • Anonym (E)
    Anonym (Present, överraskning, resor) skrev 2019-10-26 19:45:14 följande:

Eller kanske inte uppfattat vad det är du är allergisk mot.

Om det är ens sambo eller familj så är det ju väldigt illa om de inte uppfattat vad man är allergisk mot....
  • Anonym (M)
    Anonym (E) skrev 2019-10-26 20:44:17 följande:

Om det är ens sambo eller familj så är det ju väldigt illa om de inte uppfattat vad man är allergisk mot....

Precis, och då är det väl just den ouppmärksamheten som man blir besviken över snarare än oförmågan att äta godiset.
  • Anonym (E)
    Anonym (M) skrev 2019-10-26 20:48:51 följande:

Precis, och då är det väl just den ouppmärksamheten som man blir besviken över snarare än oförmågan att äta godiset.

Ja exakt. Det är väl de fallen som jag tänker mig att jag blir besviken över en present. Det är ju inte själva presenten utan det är om presenten avslöjar ett allmänt ointresse.
  • Anonym (Kvinna 45)
    Anonym (Present, överraskning, resor) skrev 2019-10-25 16:57:43 följande:
    Du kan inte känna att hen var väl fräck och otacksam?
    Nej, om jag lyssnar på min partner så vet jag ju vad hen gillar och ogillar och ger naturligtvis presenter som hen uppskattar. Om jag nu gjort en missbedömning och hen inte uppskattar presenten är jag glad om hen säger till så jag slipper köpa något liknande i framtiden helt i onödan. Jag själv säger till om jag får en present som jag absolut inte gillar eller inte kommer använda för det är otacksamt att ta emot något som jag ändå kommer lägga i en låda och aldrig använda.
Svar på tråden När du uppvaktat din partner