• Thu 24 Oct 2019 13:11
    3235 visningar
    13 svar
    13
    3235

    Pyrolysfunktion ugn hjälp!

    Hej!

    Tänkte använda pyrolysfunktionen på vår ugn för första gången. Vet inte varför men det känns nästan lite läskigt haha.

    Min fråga är, hur smutsig kan den vara för att det ska funka?

    Har läst instruktionsboken och fattar att det inte får vara lösa gamla matrester osv och så illa är det inte. Men vill ju inte att det typ börjar brinna eller blir galen rökutveckling...

    någon som gjort detta och kan dela med sig av erfarenheter så att jag vågar

  • Svar på tråden Pyrolysfunktion ugn hjälp!
  • Barbro­45
    Thu 24 Oct 2019 14:22
    #1

    Ahh.. pyrolysfunktionen, en guds gåva till oss som gillar att använda ugnen. Det är en helt säker funktion som gör köksluckor mycket enklare. Jag kör det var tredje månad ungefär. 


    Torka ur den kalla ugnen på alla lösa partiklar, det som sitter fast får vara. Plocka bort alla rostfria grejer, plåthållare och liknande. Nu kan du sätta igång funktionen, följ det som står i din manual. Det kommer att ta några timmar för ugnen att köra programmet. När ugnen kall att går luckan att öppna. Torka ur ugnen på det vita damm som nu bildats, det är de brända restera av all smuts som fanns i ugnen.

  • Thu 24 Oct 2019 15:08
    #2
    Barbro45 skrev 2019-10-24 14:22:22 följande:

    Ahh.. pyrolysfunktionen, en guds gåva till oss som gillar att använda ugnen. Det är en helt säker funktion som gör köksluckor mycket enklare. Jag kör det var tredje månad ungefär. 

    Torka ur den kalla ugnen på alla lösa partiklar, det som sitter fast får vara. Plocka bort alla rostfria grejer, plåthållare och liknande. Nu kan du sätta igång funktionen, följ det som står i din manual. Det kommer att ta några timmar för ugnen att köra programmet. När ugnen kall att går luckan att öppna. Torka ur ugnen på det vita damm som nu bildats, det är de brända restera av all smuts som fanns i ugnen.


    Tack för svar!

    Ryker/osar/luktar det mycket?

    Har förberett och gjort grovjobbet med att göra rent gallren med Svinto, trist men så underbart skönt när det är gjort
  • Thu 24 Oct 2019 16:15
    #3
    Alma84 skrev 2019-10-24 15:08:40 följande:
    Tack för svar!

    Ryker/osar/luktar det mycket?

    Har förberett och gjort grovjobbet med att göra rent gallren med Svinto, trist men så underbart skönt när det är gjort
    Det brukar inte ryka eller osa när jag gjort det, däremot kan det lukta en del. Viktigt är att ugnen får göra klart hela proceduren innan man öppnar luckan, den ska alltså få bli kall med luckan stängd. På min ugn (en ny Ikea variant) så är pyro funktionen klar när klockan visas igen :) 
  • Barbro­45
    Thu 24 Oct 2019 16:18
    #4

    Nej, det varken ryker eller luktar, då den höga temperaturen bränner allt till vit aska. Ja, inte allt, men smuts och matrester.

  • Thu 24 Oct 2019 17:12
    #5

    Jag har också pyrolysugn. Det är bara att inte ha några plåtar, galler eller sånt kvar och sedan är det bara att sätta på den och köra tills det är klart. Och låta det svalna innan man öppnar. Sedan torkar man bara bort dammet.

    Det som skulle intressera mig däremot - har någon provat att ha någon plåt eller galler kvar? Mina är lite smutsiga, så om man kunde få dem rena också.... Men jag vågar inte riktigt, eftersom jag tänker det måste finnas en anledning att man inte ska. Vad händer om man skulle göra det?

  • Thu 24 Oct 2019 17:13
    #6

    Jo, förresten, det luktar lite när jag kör pyrolys, men det ryker inte. 

  • Thu 24 Oct 2019 17:28
    #7

    Ut med eventuella ungar och husdjur bara.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Thu 24 Oct 2019 18:53
    #8
    AndreaBD skrev 2019-10-24 17:12:05 följande:

    Jag har också pyrolysugn. Det är bara att inte ha några plåtar, galler eller sånt kvar och sedan är det bara att sätta på den och köra tills det är klart. Och låta det svalna innan man öppnar. Sedan torkar man bara bort dammet.

    Det som skulle intressera mig däremot - har någon provat att ha någon plåt eller galler kvar? Mina är lite smutsiga, så om man kunde få dem rena också.... Men jag vågar inte riktigt, eftersom jag tänker det måste finnas en anledning att man inte ska. Vad händer om man skulle göra det?


    Min gissning är att plåtarna skulle kunna slå sig av värmen, de är väl inte anpassade för den temperaturen. Men jag vet inte. Just plåtarna hade ju varit väldigt lyxigt att slippa skrubba rent!
  • Barbro­45
    Thu 24 Oct 2019 19:08
    #9
    Alma84 skrev 2019-10-24 18:53:41 följande:
    Min gissning är att plåtarna skulle kunna slå sig av värmen, de är väl inte anpassade för den temperaturen. Men jag vet inte. Just plåtarna hade ju varit väldigt lyxigt att slippa skrubba rent!
    Ja, precis, min man körde pyrolisfunktionen med dem kvar i ugnen. De var bara att köpa nya.
  • Barbro­45
    Thu 24 Oct 2019 19:08
    #10
    Alma84 skrev 2019-10-24 18:53:41 följande:
    Min gissning är att plåtarna skulle kunna slå sig av värmen, de är väl inte anpassade för den temperaturen. Men jag vet inte. Just plåtarna hade ju varit väldigt lyxigt att slippa skrubba rent!
    Ja, precis, min man körde pyrolisfunktionen med dem kvar i ugnen. De var bara att köpa nya.
  • Thu 24 Oct 2019 19:53
    #11
    Alma84 skrev 2019-10-24 18:53:41 följande:
    Min gissning är att plåtarna skulle kunna slå sig av värmen, de är väl inte anpassade för den temperaturen. Men jag vet inte. Just plåtarna hade ju varit väldigt lyxigt att slippa skrubba rent!
    Hur menar du "slå sig"?
  • Thu 24 Oct 2019 19:53
    #12
    Barbro45 skrev 2019-10-24 19:08:28 följande:
    Ja, precis, min man körde pyrolisfunktionen med dem kvar i ugnen. De var bara att köpa nya.
    Vad hände med dem ???
  • Thu 24 Oct 2019 20:07
    #13
    AndreaBD skrev 2019-10-24 19:53:10 följande:

    Hur menar du "slå sig"?


    Att något blir skevt
Svar på tråden Pyrolysfunktion ugn hjälp!