• Majakatten

    Har ni med er småbarn på middagar?

    Hur gör alla ni med barn när ni är bortbjudna på middagar? Har ni med er barnen? Vårt barn är tre år och vi har aldrig haft med honom på middagar, men eftersom vi har svårt att få barnvakt blir man ju väldigt isolerad när man alltid måste tacka nej. Om ni har med er barnet, hur gör ni med sömnen? Är barnet vaket tills ni kommer hem sent då eller går barnet och lägger sig där?

    Tacksam för svar av rådvill

  • Svar på tråden Har ni med er småbarn på middagar?
  • Anonym (Beror på inbjudan)

    Vi umgås i princp bara med andra par som har barn, så då är ju barnen med utan att man sagt något specifikt. Är det mer parmiddag så är barnen inte med utan hemma med sin barnvakt. 

    Det beror ju lite på inbjudan kan jag tycka. Skulle aldrig ta med barnen bort om de inte var medbjudna om du förstår hur jag menar.

  • LaFontaine

    Vi tar ofta med oss vår treåring på middagar och fester. Ibland är det barn i samma ålder med, ibland är det äldre barn med. Ibland är det inga andra barn med.

    Om vi är på tillställning på till exempel restaurang eller hos någon vi vet bor lite mindre, tar vi med vagnen som dottern kan somna i. Annars finns det alltid en säng eller soffa att sova i en stund, tills vi åker hem.

  • SilverEmma

    Man kollar läget, är det lämpligt/ok att ta med sig barnen? Kommer det andra barn? Efter det tas ett beslut om barnen ska med, om det är bättre med barnvakt eller om vi helt enkelt får tacka nej. De gånger ungarna följde med när de var yngre så fick de helt enkelt vara vakna så länge de orkade. Ingen av dem har varit speciellt bundna vid rutiner så vi behövde inte anpassa oss så mycket efter det. Har jag själv haft bjudningar så har jag varit tydlig med om det varit barnfritt eller inte. Har jag själv inte mina barn hemma så vill jag helst inte ha någon annans barn här heller.

  • Alexi

    Men det är väl sällan en småbarnsfamilj blir bjuden på middag utan att det är tänkt att barnen ska komma med? Är det en barnfri fest så anges ju det i inbjudan.

Svar på tråden Har ni med er småbarn på middagar?