• Anonym (Mamma)

Är detta ok?

Tänkte åka och bada med min 1 åring. Jag känner mig väldigt obekväm att visa mig i både bikini och baddräkt i simhallen så jag tänkte ha kläderna på. Jag ska inte själv bada men vika upp byxorna och gå brevid mitt barn i bebisbassängen. Får man göra så eller måste jag ta på mig badkläder?

• Svar på tråden Är detta ok?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Badkläder) skrev 2019-10-26 10:05:05 följande:

Jag googlade Täckande Badkläder Dam och fick upp flera sidor med massor med olika modeller. Badkläder som ser ut som shorts och linne, tights, korta klänningar som man kan kombinera med långa shorts osv. Massor med val än vanlig baddräkt och bikini.

Finns det att köpa i vanlig affär? För vi tänkte åka och bada idag.
  • Anonym (Badkläder)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-10-26 10:06:05 följande:
    Finns det att köpa i vanlig affär? För vi tänkte åka och bada idag.

Det här var tyvärr på nätbutik, men du kan ju alltid kolla runt i dina lokala butiker vad de har för utbud.

Annars har jag själv kört med en bikini-överdel och långa badshorts för män.

• mammatill6
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-10-26 10:05:05 följande:

Jag förstår inte varför du vill ta med dig en bebis till simhallen om du inte tänker bada med den? Bebisar tycker generellt inte att det är jättekul med badhus. Min erfarenhet är snarare att de är känsliga för alla stimuli. Jag tror att barnet faktiskt har lika kul i badbaljan hemma.

Alla mina har älskat badhuset.
  • Fiona M

Du måste ju duscha i vilket fall.

Linda om dig handduken eller ha en kort badrock på i barnbassängen.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-10-26 10:01:13 följande:

Får man ha det i simhallen?

Det som är vi,tigt är att klädeena är av rätt material, dvs de ska vara avsedda för bad. Hur långa eller korta de är spelar ingen roll. Ofta har badhusen regler att icke simkunniga barn måste ha en simkunnig vuxen med sig i vattnet. Det räcker alltså inte att stå bredvid.
  • Fiona M
    Anonym (Sara) skrev 2019-10-26 10:15:30 följande:

Det som är vi,tigt är att klädeena är av rätt material, dvs de ska vara avsedda för bad. Hur långa eller korta de är spelar ingen roll. Ofta har badhusen regler att icke simkunniga barn måste ha en simkunnig vuxen med sig i vattnet. Det räcker alltså inte att stå bredvid.

Hon skrev ju att hon skulle gå bredvid. En 1-åring drar ju inte direkt av sig själv.
  • Anonym (Carin)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-10-26 10:01:13 följande:
    Får man ha det i simhallen?

Varför skulle man inte få det? Det är ju det de är till för, så att även den som inte vill visa en massa hud ska kunna bada och simma. Men du blandar kanske ihop det med burka och andra liknande stora tygsjok som är direkt livsfarliga att ha på sig om man ramlar i vattnet? Burkinis är rätt tajta och av baddräktsmaterial.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Carin) skrev 2019-10-26 10:17:11 följande:

Varför skulle man inte få det? Det är ju det de är till för, så att även den som inte vill visa en massa hud ska kunna bada och simma. Men du blandar kanske ihop det med burka och andra liknande stora tygsjok som är direkt livsfarliga att ha på sig om man ramlar i vattnet? Burkinis är rätt tajta och av baddräktsmaterial.

Ser det inte konstigt ut om en svensk har det då?
  • Anonym (Krångel)

Krångla inte till det. Ta på dig en baddräkt och sedan en badrock över det så är problemet löst.

I simhallar får man normalt inte ha vanliga kläder.

• Anonym (Sara)
    Fiona M skrev 2019-10-26 10:16:54 följande:

Hon skrev ju att hon skulle gå bredvid. En 1-åring drar ju inte direkt av sig själv.

Jag är rätt säker på att det inte är tillåtet att stå en bassäng iklädd annat än badkläder och eftersom man måste vara i bassängen med icke simkunniga barn behöver man alltså badkläder. Så tänker jag i alla fall utifrån min erfarenhet av badhus.
Svar på tråden Är detta ok?