• Sat 26 Oct 2019 10:39
    1028 visningar
    30 svar
    30
    1028

    Hjälp oss att välja den bästa tomten?!

    Hej!

    Vi står i kön för en tomt i ett område i vår kommun. Jag TROR vi ligger bra till i kön. Vi ska sen rangordna 1-5 vilken tomt vi vill ha. Vi har en vi direkt kände vi ville ha innan vi visste kvm och priset. Men skulle va snällt om någon annan har några andra tankar eller vill hjälpa med lite input varför tex tomt 1 är bättre än tomt 2. ??

    Hoppas många kan hjälpa oss! Tack på förhand ??

  • Svar på tråden Hjälp oss att välja den bästa tomten?!
  • Kodia
    Sat 26 Oct 2019 10:56
    #1

    Spontant hade jag velat ha någon av yttertomterna, men det viktigaste är hur tomterna ligger, höjdskillnader, utsikt, naturen runt omkring, väderstreck, byggrätt på resp. tomt i förhållande till ovanstående, osv.

  • Sat 26 Oct 2019 10:58
    #2
    Kodia skrev 2019-10-26 10:56:32 följande:
    Spontant hade jag velat ha någon av yttertomterna, men det viktigaste är hur tomterna ligger, höjdskillnader, utsikt, naturen runt omkring, väderstreck, byggrätt på resp. tomt i förhållande till ovanstående, osv.
    håller med. Det går ju inte att se det viktigaste på denna bild. 
  • Anonym (Gladi­ator)
    Sat 26 Oct 2019 13:01
    #3

    Välj en plan tomt med så lite gräs på som möjligt. Tro mig, ni kommer fatta varför efter ett par år.

  • Sat 26 Oct 2019 13:21
    #4
    Kodia skrev 2019-10-26 10:56:32 följande:

    Spontant hade jag velat ha någon av yttertomterna, men det viktigaste är hur tomterna ligger, höjdskillnader, utsikt, naturen runt omkring, väderstreck, byggrätt på resp. tomt i förhållande till ovanstående, osv.


    Jo det är sant, allt är lite samma. Förutom väderstrecken, därför jag ville ha lite extra input.
  • Sat 26 Oct 2019 13:22
    #5
    Anonym (Gladiator) skrev 2019-10-26 13:01:47 följande:

    Välj en plan tomt med så lite gräs på som möjligt. Tro mig, ni kommer fatta varför efter ett par år.


    Okej! Varför?? Har du byggt? Vill du dela med dig med dina erfarenheter? ????
  • Sat 26 Oct 2019 13:36
    #6

    Tomt 2 har fler nära grannar än tomt 1.

  • Sat 26 Oct 2019 13:42
    #7

    Hur får husen placeras på tomterna?

    Var har man solen under dagen?

    Jag personligen hade velat ha en tomt med sol på baksidan under eftermiddag och kväll. Gärna utan grannar åt det hållet..

  • Sat 26 Oct 2019 13:54
    #8

    Så ostört och så lite genomfartstrafik som möjligt om ni har, eller planerar barn. Och inte nära annat farligt (väg, stup, vattendrag...)

  • Sat 26 Oct 2019 14:00
    #9

    Vädersträck måste vi veta!
    Tex att uppåt = norr.


     


    Tex vill jag ha så lite insyn som möjligt på baksidan, så gärna fritt bakåt.


    Och jag vill lägga huset (rektangulärt hus?) med ena långsidan mot söder och andra blir då mot norr. Så har man sol på ena sidan och skugga på andra, det är rätt praktiskt på sommaren, kunna välja sol/skugga efter temperaturen. Samt vår och höst har man en långsida att sitta och lapa sol framför.

    Så är norr uppåt hade jag valt geologen1 och 2 (inga grannar mittemot) sen urberget3 och efter det resten av geologen.
    Är norr åt höger i bilden hade jag valt urberget3, sen 2 och 1, istiden 1 och sen istiden 2
    Är norr nedåt hade jag valt Geologen 1, 2, urberget 3, Trias 2, krita 3, trias 1
    Är norr åt vänster hade jag valt geologen 1, krita 3, urberget 3, trias 2 och 1
    OM det såg ok ut i verkligheten...

  • Sat 26 Oct 2019 14:04
    #10

    Norr verkar vara uppåt, så då hade min ordning varit:

    Så är norr uppåt hade jag valt geologen1 och 2 (inga grannar mittemot) sen urberget3 och efter det resten av geologen.

Svar på tråden Hjälp oss att välja den bästa tomten?!