• Hejochho

Hjälp oss att välja den bästa tomten?!

Hej!

Vi står i kön för en tomt i ett område i vår kommun. Jag TROR vi ligger bra till i kön. Vi ska sen rangordna 1-5 vilken tomt vi vill ha. Vi har en vi direkt kände vi ville ha innan vi visste kvm och priset. Men skulle va snällt om någon annan har några andra tankar eller vill hjälpa med lite input varför tex tomt 1 är bättre än tomt 2. ??

Hoppas många kan hjälpa oss! Tack på förhand ??

• Svar på tråden Hjälp oss att välja den bästa tomten?!
  • Hejochho
    Erkens mamma skrev 2019-10-26 13:42:01 följande:

Hur får husen placeras på tomterna?

Var har man solen under dagen?

Jag personligen hade velat ha en tomt med sol på baksidan under eftermiddag och kväll. Gärna utan grannar åt det hållet..

Uppåt är norr. Bifogar detaljplanen istället

www.arboga.se/download/18.7b1a2378161fbec616e11996/1520409777013/Södra%20Brattberget.pdf
    Trippelmamma76 skrev 2019-10-26 13:54:34 följande:

Så ostört och så lite genomfartstrafik som möjligt om ni har, eller planerar barn. Och inte nära annat farligt (väg, stup, vattendrag...)

Ja så svårt att se vilken tomt som gör att man inte har massa grannar runt omkring.
    nnnnnnnn skrev 2019-10-26 14:04:53 följande:

Norr verkar vara uppåt, så då hade min ordning varit:

Så är norr uppåt hade jag valt geologen1 och 2 (inga grannar mittemot) sen urberget3 och efter det resten av geologen.

Sorry! Norr är uppåt. Bifogar detaljplanen ifall du har lust att kika.
  • Hejochho
    Hejochho skrev 2019-10-26 15:15:52 följande:

www.arboga.se/download/18.7b1a2378161fbec616e11996/1520409777013/Södra%20Brattberget.pdfJa så svårt att se vilken tomt som gör att man inte har massa grannar runt omkring.Sorry! Norr är uppåt. Bifogar detaljplanen ifall du har lust att kika.

www.arboga.se/download/18.7b1a2378161fbec616e11996/1520409777013/Södra%20Brattberget.pdf
  • nnnnnnnn
    Hejochho skrev 2019-10-26 15:15:52 följande:
    www.arboga.se/download/18.7b1a2378161fbec616e...

Ja så svårt att se vilken tomt som gör att man inte har massa grannar runt omkring.

Sorry! Norr är uppåt. Bifogar detaljplanen ifall du har lust att kika.

Nu när jag tänkt lite till så ändrar jag mej!

geologen1 , urberget3 (dessa 2 ligger lite fritt utan grannar precis i anslutning och sen geologen 2 (inga grannar mittemot), sen Istiden 4 med solsidan mot parken och sist Krita 3 som har solsidan utan grannar och vetter mot grönytor.

• enmamma

Personligen gillar jag hörntomter, möjlighet till insynsskyddad altan i söder till västarläge och gärna plan tomt.
    Negativt infart till området, berg eller storskog som tar solen.
    Finns det begränsningar på vilken typ av hus som får byggas på de olika tomterna?

• Anonym (Gladiator)
    Hejochho skrev 2019-10-26 13:22:13 följande:
    Okej! Varför?? Har du byggt? Vill du dela med dig med dina erfarenheter? ????
    Varför? Allt ska ju skötas om och du har begränsat med tid. Så enkelt är det. Med en plan tomt kan du ta hjälp av en robot som klipper så slipper du åtminstone det skiten.
  • Hejochho
    nnnnnnnn skrev 2019-10-26 15:25:45 följande:

geologen1 , urberget3 (dessa 2 ligger lite fritt utan grannar precis i anslutning och sen geologen 2 (inga grannar mittemot), sen Istiden 4 med solsidan mot parken och sist Krita 3 som har solsidan utan grannar och vetter mot grönytor.

den vi var inne på först var krita 3.. men blev osäkra med solen, fall det endast blir kvällssol o inget på dagen.. men beroende på hus så kan man ju ha altanen på den sidan ut mot trias 1. Då borde man ju få dag och kvällssol?

Vissa tomter så kan den va 30 kvm större o bli 50 000 dyrare.. vilket är lite surt.
  • Hejochho
    nnnnnnnn skrev 2019-10-26 15:25:45 följande:

den vi var inne på först var krita 3.. men blev osäkra med solen, fall det endast blir kvällssol o inget på dagen.. men beroende på hus så kan man ju ha altanen på den sidan ut mot trias 1. Då borde man ju få dag och kvällssol?

Vissa tomter så kan den va 30 kvm större o bli 50 000 dyrare.. vilket är lite surt.
  • Hejochho
    enmamma skrev 2019-10-26 15:26:29 följande:

Personligen gillar jag hörntomter, möjlighet till insynsskyddad altan i söder till västarläge och gärna plan tomt.

Negativt infart till området, berg eller storskog som tar solen.

Finns det begränsningar på vilken typ av hus som får byggas på de olika tomterna?

Jag håller med. Nej det är väldigt fritt vilken typ av hus. Sen är ju storlek, taklutning o inga källare krav på
  • Hejochho
    Anonym (Gladiator) skrev 2019-10-26 15:33:38 följande:

Varför? Allt ska ju skötas om och du har begränsat med tid. Så enkelt är det. Med en plan tomt kan du ta hjälp av en robot som klipper så slipper du åtminstone det skiten.

Missuppfatta frågan. Alla tomter kommer vara relativt plana
  • Erkens mamma

Jag skulle valt enligt nedan med reservation på att det är svårt när man inte sett platsen.

Jag vill gärna ha morgonsol på framsidan och kvällssol på baksidan. Hellre fritt på baksidan och har inte ont av att det inte är belyst runt om huset..
  • Swagger
    Erkens mamma skrev 2019-10-26 17:07:40 följande:
    Jag skulle valt enligt nedan med reservation på att det är svårt när man inte sett platsen.
    Jag vill gärna ha morgonsol på framsidan och kvällssol på baksidan. Hellre fritt på baksidan och har inte ont av att det inte är belyst runt om huset..
    Ja precis man vill ju veta vad detaljplanerna runtom är.
    Planeras det in höghus runtom? Eller hur ser det ut?

Och så norr/söder.
    Är norr uppåt så hade jag nog gjort ungefär samma val som du. Beroende på vad som ligger eller är detaljplanerat till vänster om "Geologen"/det du har som nummer 3, så hade det kunnat vara mitt första-hands val.
  • Hejochho
    Swagger skrev 2019-10-26 17:21:40 följande:

Ja precis man vill ju veta vad detaljplanerna runtom är.

Planeras det in höghus runtom? Eller hur ser det ut?

Och så norr/söder.

Är norr uppåt så hade jag nog gjort ungefär samma val som du. Beroende på vad som ligger eller är detaljplanerat till vänster om "Geologen"/det du har som nummer 3, så hade det kunnat vara mitt första-hands val.[/

[quote=79989657][quote-nick]Erkens mamma skrev 2019-10-26 17:07:40 följande:[/quote-nick]

Norr är uppåt!

Det är en plats med mycket skog och kan absolut inte tänka mig att det kommer blir några höghus runt omkring!

Det kommer vara skog runt omkring och väldigt ?barnvänligt?. Är lite nervös hur solen kommer bli runt dom tomterna som är omringade.. tänker att hörntomterna så kan man ha altanen (beroende på huset) på sidan av huset, så man får mer kvällssol!

Så allmänt om tomten så kommer den vara i ett områende med i ett skogsområde. Deras vision är att få ett till barnvänligt nytt bostadsområde
  • Liten till

Hade nog valt Nästan som ovan. Trias 2,1 sen krita 3 sen geologen 1. Sen krita 2.

• Studentpappa

Svårt att säga när man inte vet hur omgivningarna ser ut kring tomterna. Men de var ju rätt småa tomter så vill ni ha utrymme välj en av de större som inte ligger inklämd bland de andra, så har ni kanske möjlighet att använda allmänningen utanför tomten också.

Att ha huset nästan på gatan är enligt mig ingen höjdare så går det att undvika så välj en sådan.

Ride it like you stole it
  • Kastrullresan

Jag har själv bott i hus som legat först vid infarten till villaområdet och skulle aldrig välja det alternativet igen. 

Tänk på att alla hörntomter som ligger vid vägar endast får ha häck eller staket som är högst 80 cm höga. Alltså ingen chans till ostört läge där.

Som flera påpekat så tänk på solens läge. Ta reda på om fler hus/områden planeras i närheten och hur de kan tänkas påverka. Att det finns skog idag behöver inte betyda att de inte tänker bygga där senare.

Åt ut och gå runt och försök att se och känna väderstrecken på respektive tänkt tomt.

• Vinterankan

Jag hade valt i följande ordning:

Geologen 1

Krita 3

Trias 1

Trias 2

Vill ha fritt till väster i första hand och söder i andra. Att jag prioriterar väster över söder är för att södersolen ju står så mycket högre och därigenom tar sig in över högre hinder än kvällssolen.

• Swagger
    Hejochho skrev 2019-10-27 02:05:58 följande:
    Norr är uppåt!
    Det är en plats med mycket skog och kan absolut inte tänka mig att det kommer blir några höghus runt omkring!
    Det kommer vara skog runt omkring och väldigt barnvänligt. Är lite nervös hur solen kommer bli runt dom tomterna som är omringade.. tänker att hörntomterna så kan man ha altanen (beroende på huset) på sidan av huset, så man får mer kvällssol!

Så allmänt om tomten så kommer den vara i ett områende med i ett skogsområde. Deras vision är att få ett till barnvänligt nytt bostadsområde
    Då är ju också frågan hur höga träd som finns direkt utanför tomten och hur de skuggar tomten?

Jag hade valt där det är färre grannar direkt intill, störts tomt, samt sol på baksidan av huset på dag och kväll.
  • Anonym (Matilda)

Skulle inte välja Geologen 1 om det är infarten till området där alla måste passera.

• Bananböjaren

Trias eller Karbon. Bakgården är avskilld och har söderläge. Dom ligger i slutet av bostadsområdet så det är mindre trafik och tystare.

• Queeniee42

Jag hade inte valt någon. Kan inte förstår hur ni vill trängas på det där sättet?

Svar på tråden Hjälp oss att välja den bästa tomten?!