Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

lära barn att slåss

Dummaste jag hört.. Du borde lära dem att våld löser inget, annars kommer det förmodligen bli dina barn som startar slagsmål oavsett vad du "lär" dem...

• Anonym (.)
    PH76 skrev 2019-10-26 16:05:18 följande:

Givetvis så måste man lära sina barn att det är ok att försvara sig, även fysiskt.

Det är klart att om man hamnar i en situation där man måste skydda sig genom att slå tillbaka så ska man göra det.. men så som ts beskrev det låter inte vettigt enligt mig. Är det inte modigare och smartare att gå därifrån om man kan istället för att "slå tillbaka hårdare" och bara göra saken värre...?
  • Anonym (.)
    Xlr8 skrev 2019-10-26 17:35:47 följande:

Aa för att bli sönder slagen för tionde gången löser mycket.

Nej men det finns andra saker som kan hjälpa. Men du har kanske en neandertalarhjärna som inte kan tänka längre än till slagsmål :)
  • Anonym (.)
    Giftskåneman skrev 2019-10-26 17:58:52 följande:

Ibland är att slå tillbaka enda chansen, kalla det vad du vill

Har inte påstått att det ALDRIG krävs att slå tillbaka.. Det är ts sätt att resonera som jag inte håller med om.
  • Anonym (.)
    Xlr8 skrev 2019-10-26 18:02:33 följande:

Har nog fler högskolepoäng än dig, arbetar med saker som kräver rätt avancerad matte som du knappast läst eller förstår. I bland finns det vettigare sätt och lösa saker än fysiskt, men det finns få saker i världen som man lär sig så snabbt av som om det gör djävligt ont och eller blir djävligt dyrt. Att ge barnet ytterligare ett verktyg att använda skadar aldrig, men barnet måste bruka det på rätt sätt. Vissa lär sig inte hemma hur man ska bete sig mot andra och vad lärare säger skiter dom i. Där kan det vara vettigt att bruka mängden våld situationen kräver. Varför lära ungarna bara stå och vara offer?

Om någon slår mina barn och dom väljer att slå,sparka eller kasta personen kommer jag alltid stå bakom mina barns beslut att bruka våld.

Högskolepoäng i matte hjälper kanske inte mycket i såna här fall. Arbetar som lärare så jag har mött barn av alla olika sorter, så säg vad du vill om matte men jag har koll på barnuppfostran. Men vi kan enas om att vara oense!
  • Anonym (.)
    Xlr8 skrev 2019-10-26 19:43:44 följande:

Först var det viktigt för dig att man var smart så man kunde tänka längre nu är det inte för jag har har mer utbildning än dig. Kan du bestämma dig är det viktigt eller inte?

Vad barnuppfostran eller ditt yrke har med saken och göra vet jag inte, det handlar om att se ett verkligt problem och lösa det. Om du har sån koll vill jag bara ställa 2 frågor, endast ja eller nej som svar.

1. Kan du hålla med om att det finns situationer där våld är bästa lösningen.

2. Att kunna bruka våld effektivt kan vara en mycket värdefull kunskap.

Om du läst vad jag har skrivit i tråden tidigare så har jag sagt att det är klart att man kan hamna i situationer där det är oundvikligt. Men jag tycker inte det är något man ska uppmuntra. Trevlig kväll!
  • Anonym (.)
    Xlr8 skrev 2019-10-26 21:55:05 följande:

Här är allt du skrivit. Du ändrar totalt uppfattning och du har aldrig nämt att våld kan bara den bästa lösningen, du har nämnt att slå tillbaka, vilket är helt efterblivet.

Du känner med största sannolikhet att det kommer bli slagsmål och du ska bara stå som ett fån där tills du får första slaget och sen börjar du veva.

Vad tror du den 14-15 åriga flickan anser om uppmuntran eller inte att träna bjj till exempel efter hon nyss blivit våldtagen??

Våld är en vital kunskap som ger individen bättre möjligheter att inte bli ett offer och klara sig i samhället men kunskapen måste användas vid rätt tillfälle.

Nej jag har inte ändrat uppfattning. Jag har aldrig påstått att tjejer som blir våldtagna bara ska ligga där utan att göra motstånd! Men diskussionen handlade från början inte om detta.. Uppenbarligen är vi av olika åsikter och ingen av oss kommer ändra på sig genom en diskussion på familjeliv, så nu kan vi ägna lördagkvällen åt vettigare saker! Kommer inte att kommentera mer nu.
Svar på tråden lära barn att slåss