• anonym888889

    lära barn att slåss

    Lär ni era barn att de ska slå tillbaka ifall de blir slagna? 

    Jag personligen har inga barn ännu men de kommer att få lära sig att de får ALDRIG slå det första slaget, men att de ska slå tillbaka ännu hårdare ifall någon börjar slå dom. Vissa kommer väl se detta som att man lär dom bruka våld men det tycker jag inte, de lär sig att stå upp för sig själva. Visst, man kan be barnet att säga till någon vuxen men detta är sällan nog för att få det andra barnet att sluta slåss. Jag vill inte att mitt barn ska ses som någon svag person som det är lätt att ge sig på helt enkelt. 

  • Svar på tråden lära barn att slåss
  • Giftskåneman

    Svår fråga det där.

    Att de aldrig ska slå först är givet ju, finns nog scenario när det är både rätt och fel att slå tillbaka.

    Om de slår tillbaka så blir de kanske inte slagna, men samtidigt, de kan bli provocerade av andra barn som vill slåss, som ska visa dit barn att de är större och starkare och ingen bråkar ostraffat med dem.

  • Anonym (.)

    Dummaste jag hört.. Du borde lära dem att våld löser inget, annars kommer det förmodligen bli dina barn som startar slagsmål oavsett vad du "lär" dem...

  • PH76
    Anonym (.) skrev 2019-10-26 15:11:22 följande:

    Dummaste jag hört.. Du borde lära dem att våld löser inget, annars kommer det förmodligen bli dina barn som startar slagsmål oavsett vad du "lär" dem...


    Givetvis så måste man lära sina barn att det är ok att försvara sig, även fysiskt.
  • Anonym (.)
    PH76 skrev 2019-10-26 16:05:18 följande:

    Givetvis så måste man lära sina barn att det är ok att försvara sig, även fysiskt.


    Det är klart att om man hamnar i en situation där man måste skydda sig genom att slå tillbaka så ska man göra det.. men så som ts beskrev det låter inte vettigt enligt mig. Är det inte modigare och smartare att gå därifrån om man kan istället för att "slå tillbaka hårdare" och bara göra saken värre...?
  • PH76
    Anonym (.) skrev 2019-10-26 16:38:34 följande:
    Det är klart att om man hamnar i en situation där man måste skydda sig genom att slå tillbaka så ska man göra det.. men så som ts beskrev det låter inte vettigt enligt mig. Är det inte modigare och smartare att gå därifrån om man kan istället för att "slå tillbaka hårdare" och bara göra saken värre...?
    Kan man undvika bråk så ska man givetvis göra det, men jag vet av egen erfarenhet att det ibland är nödvändigt att försvara sig själv.

    Det är bra att lära sig hur man ska försvara sig om man verkligen måste, kampsort som exempel ett väldigt bra alternativ, lika mycket för kroppsligt och själsigt välbefinnande som för att faktsikt lära sig att försvara sig själv.
  • Anonym (Sara)

    Menar du att låta barnet gå en kurs i självförsvar när hen har åldern inne för det? Eller menar du att du ska ha slagsmålsträning hemma med barnet i låg ålder?

  • Anonym (Lärare)

    Det brukar inte gå så bra för barn som fått med sig sådana saker hemifrån... Vad som sedan är hönan och ägget är en annan fråga...

    Det är aldrig barn som bara börjar slåss helt plötsligt. De upplever alltid att den andre började på något sätt, och att de ger igen eller åtminstone har rätt att göra det. Kalle slår den som gick före honom i matkön, råkade stöta till honom vid skohyllan, tacklades på fotbollsplanen, var taskig förra veckan, skrattade när han ramlade, osv. Vill du att ditt barn ska vara Kalle? Vill du att Kalle ska gå i ditt barns klass?

  • Xlr8
    Anonym (.) skrev 2019-10-26 15:11:22 följande:

    Dummaste jag hört.. Du borde lära dem att våld löser inget, annars kommer det förmodligen bli dina barn som startar slagsmål oavsett vad du "lär" dem...


    Aa för att bli sönder slagen för tionde gången löser mycket.
Svar på tråden lära barn att slåss