Inlägg från: anonym888889 |Visa alla inlägg
  • anonym888889

lära barn att slåss

Lär ni era barn att de ska slå tillbaka ifall de blir slagna? 

Jag personligen har inga barn ännu men de kommer att få lära sig att de får ALDRIG slå det första slaget, men att de ska slå tillbaka ännu hårdare ifall någon börjar slå dom. Vissa kommer väl se detta som att man lär dom bruka våld men det tycker jag inte, de lär sig att stå upp för sig själva. Visst, man kan be barnet att säga till någon vuxen men detta är sällan nog för att få det andra barnet att sluta slåss. Jag vill inte att mitt barn ska ses som någon svag person som det är lätt att ge sig på helt enkelt. 

• Svar på tråden lära barn att slåss
  • anonym888889

Nej, så är det inte. Jag och mina syskon fick lära oss precis samma sak, och vi har aldrig någonsin hamnat i slagsmål eller startat det. Min bror har gått i flera kampsporter och kan definitivt slåss om han måste, men han är en pacifist och skulle bara använda våld ifall det verkligen var nödvändigt. Jag menar inte att barn borde ha mentaliteten att använda våld som en lösning till alla konflikter, utan att alltid försvara sig själva när det behövs. Mina barn kommer aldrig vara de som blir matade med slag och bara accepterar det, då lär dom andra att de kan behandla dom dåligt. Om man inte försvarar sig själv när andra trycker ner så ser man ut som en mes. Och nej, det är inte modigare att gå iväg. Det beror självklart på situationen, om personen som slår en är mycket äldre och starkare så förstår man att man hellre ska gå därifrån. 

Anonym (.) skrev 2019-10-26 15:11:22 följande:

Dummaste jag hört.. Du borde lära dem att våld löser inget, annars kommer det förmodligen bli dina barn som startar slagsmål oavsett vad du "lär" dem...

• anonym888889

Du verkar inte ha läst mitt inlägg så noga. Jag skulle aldrig acceptera att mitt barn startar ett slagsmål, d.v.s om någon knuffar dom eller är taskig så ska dom inte lösa det genom att slåss. Och jag menar verkligen inte en liten knuff, jag menar någon som verkligen försöker skada dig eller slår ett riktigt slag. Då måste du försvara dig själv. 

Anonym (Lärare) skrev 2019-10-26 17:12:48 följande:

Det brukar inte gå så bra för barn som fått med sig sådana saker hemifrån... Vad som sedan är hönan och ägget är en annan fråga...

Det är aldrig barn som bara börjar slåss helt plötsligt. De upplever alltid att den andre började på något sätt, och att de ger igen eller åtminstone har rätt att göra det. Kalle slår den som gick före honom i matkön, råkade stöta till honom vid skohyllan, tacklades på fotbollsplanen, var taskig förra veckan, skrattade när han ramlade, osv. Vill du att ditt barn ska vara Kalle? Vill du att Kalle ska gå i ditt barns klass?

• anonym888889
    Anonym (- -) skrev 2019-10-27 08:54:37 följande:

du får ju också räkna med att ditt barn kommer hamna i lika mycket skit som det barnet som "slog först" för både din unge och den andra ungen kommer ju att säga att den andra slog först.

Om du menar att de kommer hamna i trubbel i skolan av personalen så skiter jag i det fullständigt faktiskt. Mina barn kommer veta att de kommer hamna i trubbel(av oss föräldrar) om de startar ett slagsmål men aldrig för att de avslutade ett. Jag kommer ju se vad för tendenser mina barn har, om de har agressionsproblem så kommer jag vara mer skeptisk till situationen. Däremot om jag har ett barn som är lugnt och håller sig borta från problem så skulle jag lita på att de inte började slagsmålet.
  • anonym888889
    Anonym (B) skrev 2019-10-28 00:37:12 följande:

Ja jag skulle lära dem att slåss för att kunna försvara sig själva. Folk som tror att allt kan lösas genom att gå därifrån eller att prata har förmodligen aldrig varit i ett slagsmål eller utsatta för mobbning samt lever i någon slags naiv villfarelse om att det fungerar ungefär som om en konflikt uppstår på jobbet.

Precis så. Man undviker att slåss INNAN någon ens slagit första slaget, försöka lösa det verbalt osv, men när någon redan slagit en ska man inte bara stå där och vara någons punching bag. Då slår man tillbaka. Många i denna tråden verkar vara leva i någon fantasivärld. 
  • anonym888889
    Anonym (varifrån?) skrev 2019-10-28 08:34:31 följande:

Har du nån släkt från forna Soviet? Inget negativt just om det (själv är därifrån), men just detta - att slå tillbaka - är väldigt populärt där. Det lustiga med självförsvaret är (min dotter går på självförsvar) - barn/vuxna först lär sig att man ska höja rösten och skrika nåt i stilen "Låt med va!" och bara om detta inte hjälper, så ska man slå tillbaka. Man ska kunna stå för sog själv, men inte använda sig av det vid första möjliga tillfälle...

Jag är från Balkan så är slavisk ja. I vår kultur så lär man sig att vara street smart och låter inte andra leka runt med en som de vill. Jag menar inte att man ska slåss hej vilt som vissa verkar tro, utan man ska kunna försvara sig själv när det behövs. Det är därför jättebra att låta barn gå i någon kampsport eller självförsvar. 
  • anonym888889
    Drottningen1970 skrev 2019-10-28 12:03:16 följande:
    Och... er kultur... well.. har det funkat bra på hemmaplan tycker du?
    Bättre än mesiga svenskar ja. Inte konstigt att varannan en av er har depression och ångest. 
  • anonym888889
    Drottningen1970 skrev 2019-10-28 12:02:18 följande:
    För att fungera i ett civiliserar samhälle så är inte street smart den största kvalifikationen, utan att vara socialt smart. Handlar inte om att stå kvar och vara slagpåse utan om att ta sig ifrån situationen och ta hjälp av vuxna på ett sätt som inte handlar om djungelns lag. Och om du tror att seriös kamsport handlar om att lära sig att skå tillbaks så får du nog tänka om.
    Nej man lär sig ju krama om varandra : )
  • anonym888889
    Anonym (Erfarenheten) skrev 2019-10-28 12:26:42 följande:

Något jag ångrar är just att jag lärt mina barn vara för snälla. Man ska inte slåss, är det något så gå undan och säg till fröken. Detta resultera i att mina barn var de snälla utsatta lammen i skolan.  Man ger barnen riktlinjerna att vända sig till rastvakter, som egentligen inte bryr sig ett dugg att lösa konflikten och barnet blir sedan retat för att skvallra. De barn som klarar sig bäst är dem som har syskon tätt och är härdade med konflikter, både muntligt och fysiskt. 

Så jag ändra mitt synsätt när jag fick dottern, starta aldrig bråk, slå aldrig första slaget. Men om någon medvetet slår dig så slå tillbaka men hårdare. Är någon tyken så svara värre. Och hon klarar sig väldigt bra i skolan, har många vänner och är rapp i munnen när det behövs. Hon är en stark personlighet som ingen går på. Sonen börja nu högstadiet och honom har vi fått omvandla, han pappa tränar honom privat i MMA och det har stärkt hans självförtroende.

Tack för ett ärligt och realistiskt svar, det uppskattas. 
Svar på tråden lära barn att slåss