Inlägg från: Anonym (Eva) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Eva)

lära barn att slåss

Man ska aldrig lära barnen att de ska slå hårdare tillbaka eller ens slå tillbaka. Det leder till att barnet råkar ut för mycket mer våld än andra barn. Jag jobbar i skolan och ser vilka som hela tiden råkar illa ut, och de har ofta pappor som lärt dem att de ska slå tillbaka. Ett av de barnen tog en gång upp en stor sten och kastade i bakhuvudet på ett fyra år äldre barn för hans pappa hade lärt honom att alltid ge igen. Att lära sitt barn detta ger konsekvenser för barnets liv. 

Det du ska lära ditt barn är att säga emot. Att försvara sig muntligt. Att svara vad som helst men ge svar på tal. 

• Anonym (Eva)
    Giftskåneman skrev 2019-10-27 08:45:48 följande:
    Ja, vad ska ungen göra då när ingen vuxen griper in? Tror du den här killen får vara i fred nu för 4 år äldre pojkar?
    Problemet är att den fyra år äldre killen inte hade gjort något annat än att sitta på en bänk som en yngre hade bestämt var bara hans i leken. Jag var där och avstyrde bråket så gott jag kunde genom att få den äldre att inte sitta på "hans" bänk, men den yngre skulle absolut markera för den äldre att man inte bryter hans regler. Jag såg inte stenen som flög då jag ledde bort den äldre från bänken och också hade ryggen mot den yngre (kanske siktade han mot mig, det vet jag inte) och det äldre barnet tappade medvetandet. Jag höll ögonen på den yngre på rasterna, för att skydda andra barn från honom. Hans pappa hade lärt honom att vara våldsam och han lyssnade inte på några förklaringar innan han slog. Han hade problem med sin impulskontroll. Men att pappan aktivt uppmuntrade honom till våld gjorde verkligen situationen mycket värre: det är verkligen inte alla barn med dålig impulskontroll som blir så benägna att ta till våld i alla situationer. 

Och även om den fyra år äldre pojken skulle ha gjort något illa mot den yngre, som kallat honom för något eller tagit något ifrån honom, så kunde den äldre pojken ha dött. Hade det hjälp den yngre pojken att växa upp med det? Ibland stöter man på elaka människor: man anmäler det till auktoriteter och fortsätter sitt liv, eller man undviker de här människorna: man tar inte upp en sten och kastar i bakhuvudet på dem, liksom man inte tar upp en pistol och skjuter dem. För det gynnar inte mig alls. 
  • Anonym (Eva)
    Giftskåneman skrev 2019-10-28 08:29:38 följande:
    Då ska den unga killen byta skola, rektorer ska stänga av såna.
    Det får man inte inte i svensk skola. Det man kan göra är att sätta en vuxen att vakta och det gjorde skolan. 
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Erfarenheten) skrev 2019-10-28 12:26:42 följande:

Något jag ångrar är just att jag lärt mina barn vara för snälla. Man ska inte slåss, är det något så gå undan och säg till fröken. Detta resultera i att mina barn var de snälla utsatta lammen i skolan.  Man ger barnen riktlinjerna att vända sig till rastvakter, som egentligen inte bryr sig ett dugg att lösa konflikten och barnet blir sedan retat för att skvallra. De barn som klarar sig bäst är dem som har syskon tätt och är härdade med konflikter, både muntligt och fysiskt. 

Så jag ändra mitt synsätt när jag fick dottern, starta aldrig bråk, slå aldrig första slaget. Men om någon medvetet slår dig så slå tillbaka men hårdare. Är någon tyken så svara värre. Och hon klarar sig väldigt bra i skolan, har många vänner och är rapp i munnen när det behövs. Hon är en stark personlighet som ingen går på. Sonen börja nu högstadiet och honom har vi fått omvandla, han pappa tränar honom privat i MMA och det har stärkt hans självförtroende.

Man ska lära dem att svara tillbaka, det är jag helt med på. Och att lära en dotter slå tillbaka är eventuellt inte lika riskabelt som att lära en pojke det: det verkar fortfarande som att flickor är mer empatiska och kan hejda sig innan de kastar en sten i nacken på andra barn. (Säker på att det har med uppfostran att göra.) Men själv har jag lärt mina barn att inte slåss, men att försvara sig verbalt allt de kan på ett barns nivå. De slåss ändå, för de försvarar sig när någon slår dem. Men att de slåss är inget jag uppmuntrar till, för hade jag uppmuntrat det så hade en gräns varit passerad och våld varit accepterat och jag vet att sådana pojkar hamnar i väldigt många slagsmål. Särskilt om de får höra det från sina fäder: då tolkar de allt som andra gör som fientligt och om någon råkar stöta emot så ligger smockan i luften. 
Svar på tråden lära barn att slåss