• Sun 27 Oct 2019 12:39
    784 visningar
    4 svar
    4
    784

    Känner mig värdelös

    Hej jag har gjort två aborter, en när jag var 16 år och en för ett år sedan 21 år, aldrig känns jag riktigt ångrar dom tills igår, min bror och hans sambo fick äntligen sin efterlängtade son efter missfall och annat. Dom bor en bra bit bort och dom kom nu ner med deras älskade son som vi alla längtat efter att få träffa, dom kommer in i huset med honom och en i släkten tar upp honom och sen håller min syster honom och efter det min mamma, efter ett tag vänder sig hon mot mig och frågar om jag vill hålla, och jag bara utbrister i tårar, känner mig så dum och säger jag inte vill just nu och vänder mig och går in i ett annat rum och stor bölar, min brors sambo kommer in och försöker trösta mig men känner mig helt knäckt och får inte bort tanken på att jag kunde haft mitt barn i våras och hur mycket jag ångra denna aborten, kunde inte kolla på honom något under hela vistelsen med släkten för då börja tårarna komma igen, dom fråga två gånger till om jag ville hålla och då kom tårarna igen. Dom förstod och vet hur dåligt man kan må och min familj och släkt är så förstående men jag känner mig så dum och ful som inte kunde se på honom eller hålla honom. Sambon vet inget om detta som inträffa igår och kommer nog inte säga något om det till honom heller då han inte sörjer aborten som jag gör. Ville bara skriva av mig lite för dessa tankar går i huvudet hela tiden sedan igår och får inte bort dom och börjar gråta emellan åt.

  • Svar på tråden Känner mig värdelös
  • Sun 27 Oct 2019 16:54
    #1

    Hej. Jag vill bara säga att din reaktion är helt okej och normal. Jag förstår att de är jobbigt just nu och att dessa känslor kan komma upp. Jag har själv gjort abort och jag reagerade liknande som du. Då jag gjorde aborten så ångrade jag det inte först, för jag var på en plats då i livet där jag inte kunde ta det ansvaret både ekonomiskt och som människa. Jag var 18 år då jag gjorde min abort. Idag är jag 29 år mamma till 2 barn.

    När jag gjort min abort och en del vänner började få barn i omgivningen kunde jag inte heller hålla dom, gosa med dom osv då jag hälsa på för tankarna som kom var lika som dina. Jag började tänka på vad jag kunde ha haft att jag kunde ha haft mitt barn och då ångrade jag aborten. Det är en sorg och det bara är så. Men du är inte värdelös dum eller något sånt bara för att du känner som du gör. Du har rätt att sörja och vara ledsen och känna som du gör. En abort är inte enkel. Det kan komma alla möjliga tankar och känslor. Inget är rätt eller fel.

    Jag hoppas du kan prata med någon i din familj?

    Och jag tror endå att de kan vara bra att prata med sambon även om du inte tror att han sörjer. Det kan vara bra att sambon får veta hur du känner. Men du ska ta de i din takt och följa det som känns rätt för dig. Styrke kramar till dig ?

  • Mon 28 Oct 2019 15:54
    #2

    Det du känner är helt normalt TS.

    Jag gjorde abort i en tid av mitt liv då jag absolut inte ville ha barn och det kändes ok då. Nu när jag är äldre kan jag känna sorg och undrar hur livet blivit om jag behållit och isf haft en 15-åring som storasyskon till mina barn.

  • Tue 29 Oct 2019 08:59
    #3

    Hej, Det finns många som har liknande berättelser som din. Det kan vara väldigt svårt att sörja abort och det är få som pratar om hur exempelvis den situation som du beskriver kan trigga sorg och andra känslor. Det är viktigt att du får prata med någon som du litar på så att du får bearbeta dina känslor. Eller med en terapeut som förstår och kan guida dig att möta och komma igenom dem. 

    /EA

  • Hi5
    Tue 29 Oct 2019 16:23
    #4

    Du är inte värdelös och du fattade rätt beslut.
    Det är ingen enkel sak att göra en abort, och inget som något tar lätt på. Det är ett tungt beslut.
    Du får vara ledsen och sörja, det kommer att lätta med tiden, och du kommer att kunna njuta av bebisar igen, andras eller egna :)


    I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
Svar på tråden Känner mig värdelös