• Sun 27 Oct 2019 14:49
    1807 visningar
    11 svar
    11
    1807

    Huvudvärk! Hjälp!

    Jag brukar ha mycket problem med huvudvärk och den enda lösningen för mig har varit en Ipren och en Alvedon samtidigt. (Ibland 2 Alvedon o en Ipren flera ggr om dagen)

    Är det någon som vet hur många Alvedon man kan ta under en dag som gravid?

    Kanske ni har några andra tabletter man får äta som hjälper vid migränsymptom?

    Har haft huvudvärk under 2 dygn nu och blir bara värre.. min huvudvärk går heller aldrig över av sig själv o imorn är det jobb. Undrar hur detta ska gå!

  • Svar på tråden Huvudvärk! Hjälp!
  • Sun 27 Oct 2019 14:55
    #1

    Är du gravid ska du inte äta Ipren. Alvedon får du ta maxdos av. Har du migrän hjälper dock inte paracetamol.

  • Sun 27 Oct 2019 15:19
    #2

    Vilken vecka är du i? Hur är ditt blodtryck?

  • Sun 27 Oct 2019 15:35
    #3
    Molpes skrev 2019-10-27 14:49:04 följande:

    Jag brukar ha mycket problem med huvudvärk och den enda lösningen för mig har varit en Ipren och en Alvedon samtidigt. (Ibland 2 Alvedon o en Ipren flera ggr om dagen)

    Är det någon som vet hur många Alvedon man kan ta under en dag som gravid?

    Kanske ni har några andra tabletter man får äta som hjälper vid migränsymptom?

    Har haft huvudvärk under 2 dygn nu och blir bara värre.. min huvudvärk går heller aldrig över av sig själv o imorn är det jobb. Undrar hur detta ska gå!


    Du får ju ringa och sjukanmäla dig imorgon om det inte har gett med sig.

    Jag får ibland rysligt ont i huvudet, både gravid som ogravid. Värktabletter hjälper knappt, däremot blir det bättre när min sambo masserar nacke/axlar och huvud men det går inte över. Ibland håller det i sig dagen efter och det släpper ofta av sig själv.

    Jag försöker sova och vila så mycket jag kan och inte ligga högt med nacken utan mer plant.
  • Sun 27 Oct 2019 16:43
    #4

    Tack för era svar!

    Läste nämligen på FASS att man ska ta så låg dos av Alvedon som möjligt vid graviditet men då vet jag att jag kan ta Maxdos ändå.

    Jag är bara i v 4 så detta är helt nytt för mig. Fick ju dock lite smått panik när jag insåg att jag inte fick äta Ipren längre. *suck*

    Blodtrycket vet jag inte men jag brukar nog ha åt det lägre.

    Kram på er

  • Sun 27 Oct 2019 17:40
    #5
    Molpes skrev 2019-10-27 16:43:05 följande:
    Tack för era svar!
    Läste nämligen på FASS att man ska ta så låg dos av Alvedon som möjligt vid graviditet men då vet jag att jag kan ta Maxdos ändå.

    Jag är bara i v 4 så detta är helt nytt för mig. Fick ju dock lite smått panik när jag insåg att jag inte fick äta Ipren längre. *suck*
    Blodtrycket vet jag inte men jag brukar nog ha åt det lägre.

    Kram på er
    Man ska inte ta maxdos mer än enstaka dagar. Är det migrän så kan man i nödfall få migränmedicin utskriven. Jag hade graviditetsmigrän och höll på att gå under av smärtan! Fick medicin och tog de gånger jag var tvungen vara mänska som tex när jag skulle bort. Tala med din mvc på inskrivningen.
  • Sun 27 Oct 2019 17:43
    #6

    Tidigare var det väl inga restriktioner på alvedon men denna graviditet sa min barnmorska att de ändrat rekommendationen så nu ska du helst inte ta alvedon heller. Rådfråga BM skulle jag säga. Den sortens huvudvärk du har bör väl helst utredas dock, låter jättejobbigt.

  • Tue 29 Oct 2019 09:41
    #7

    Jag ska höra med BM när jag är på första besöket.

    Är det vanligt att man får mycket huvudvärk i samband med graviditet?

    Man ska väl, som du säger Hawk, inte ta någon tablett alls helst men annars kommer jag inte klara av mitt liv med den smärtan. Alvedon känns ju iaf mer skonsamt än starkare migräntabletter eller?

  • Tue 29 Oct 2019 10:37
    #8
    Molpes skrev 2019-10-29 09:41:08 följande:

    Jag ska höra med BM när jag är på första besöket.

    Är det vanligt att man får mycket huvudvärk i samband med graviditet?

    Man ska väl, som du säger Hawk, inte ta någon tablett alls helst men annars kommer jag inte klara av mitt liv med den smärtan. Alvedon känns ju iaf mer skonsamt än starkare migräntabletter eller?


    Det kan vara vanligt. Jag får ofta ont i huvudet i mina graviditeter. De två första så fick jag det mellan v.8-v.16 men den här graviditeten fick jag det senare. Nu var det någon vecka sedan. Jag tror min huvudvärk beror på spänning och lågt blodtryck.

    Men det ska ju inte vara bedrövligt för dig. Så du gör helt rätt i att prata med din bm och få lite mer expertis råd från någon som kan den medicinska delen :)
  • Thu 24 Sep 2020 13:50
    #9

    Har faktiskt inte haft huvudvärk sen jag blev gravid. Men det är tabletter med Paracetamol som är ok att ta.

  • Thu 24 Sep 2020 14:23
    #10

    Jag tog maxdos av Alvedon under 5 första veckorna och 15 sista veckorna av min ena graviditet. Och Bm och läkarna sa att det inte var något farligt

  • Thu 24 Sep 2020 15:13
    #11

    Jag har spänningsutlöst migrän och jag brukar som dig häva ett anfall med två Alvedon och en Ipren om jag tar det direkt när jag känner migränen komma. Men som gravid har det varit hemskt, för Alvedon hjälper ju som sagt väldigt dåligt. Men jag har ätit åtta Alvedon per dag (4 g totalt) i långa perioder som gravid, dels pga huvudvärk och dels pga smärta vid sammandragningar. Jag fick det rekommenderat av läkare på mödravården och av barnmorska. Det var förra året, så det var inte innan de nya rekommendationerna kom.

    Vad man kan läsa sig till i Janusinfo är att det inte finns några vetenskapligt belagda risker med att ta paracetamol som gravid, men att vissa studier har visat att det eventuellt kan finnas ökade risker för vissa åkommor, men att det likagärna kan bero på andra bakomliggande orsaker.

    Om du vill testa så kan man ta Sumatriptan, ett läkemedel mot migrän, som gravid. Man kan köpa en tablett utan recept på apoteket och fungerar den så får man recept via mvc.

Svar på tråden Huvudvärk! Hjälp!