• Anonym (Q)

Dottern rider på våran hund - släkten reagerar

Våran dotter, 1,5 år rider på våran hund. Hunden har inget emot detta. Våran släkt, både på min och sambons sida - reagerar negativt på detta och tycker vi ska sluta låta dottern rida på hunden. De anser att det är djurplågeri. Jag har sagt ifrån på skarpen att de inte ska lägga sig i det då hunden finner sig i detta. Svärmor, som är värst i det hela, kommer med pikar om tex "nästa hund är kanske inte snäll" och liknande. Vi skulle aldrig tillåta våran dotter rida på en annan, okänd hund! Fattar inte hur svärmor tänker där. Men vad anser ni, tycker ni vi gör fel som låter våran dotter rida på hunden? Som sagt: Hunden i fråga har inget emot detta.

• Svar på tråden Dottern rider på våran hund - släkten reagerar
  • Anonym (haha vad gulligt)

En 1,5åring på en stor hund på 40kg+ en liten stund är inte djurplågeri, det är ju mest gulligt. Många hundraser, typ Huskys är avlade för att kunna dra tunga slädar genom djup snö i timtal, andra är avlade för kamp, jakt, vakt och tom krig. Anser man att bära en 1,5åring nån halvminut skulle skada samma hund som kanske är avlad för att slåss mot vargar för att skydda får...så är man mer än lovligt överkänslig.

Men viss, rider ungen på en mops är det väl en annan grej. 

• BurningDiamond
    Anonym (haha vad gulligt) skrev 2019-10-27 22:28:05 följande:

En 1,5åring på en stor hund på 40kg+ en liten stund är inte djurplågeri, det är ju mest gulligt. Många hundraser, typ Huskys är avlade för att kunna dra tunga slädar genom djup snö i timtal, andra är avlade för kamp, jakt, vakt och tom krig. Anser man att bära en 1,5åring nån halvminut skulle skada samma hund som kanske är avlad för att slåss mot vargar för att skydda får...så är man mer än lovligt överkänslig.

Men viss, rider ungen på en mops är det väl en annan grej. 

En hundrygg är inte utformad för att bära en tyngd, det handlar om ren anatomi och har inget att göra med ras.

Googla och lä s gärna själv på lite om ämnet, istället för att berömma djurplågare för deras dåliga omdöme.

T. ex.
    www.kennelpolarjagarn.com/blogg/klovja-med-hund
  • Anonym (Nej nej nej)

Hundens rygg är inte anpassad för att barn ska rida på den. Hade hundars rygg varit det så hade du sett barn på tv rida på hund. Men anledningen till att du inte ser det är för att det är skadligt för hunden. Jag hoppas att ni slutar på en gång annars är risken stor att hundens rygg kommer att bli missformad. Då finns det även risk att det blir för smärtsamt för hunden så att ni får avliva den.

Djurplågeri är förresten olagligt.

• Johanna1986

Hade aldrig tillåtit detta. Anledningarna har flera andra redan skrivit så de hoppar jag över att nämna. Men du bör nog tänka över vad ni tillåter där hemma.

• Ignoramus

Och 99% av de som säger att hunden inte har något emot det har ingen koll på hundspråk utan står som fån när hunden ?plötsligt? biter (trots att den visat varningssignaler i veckor/månader/år). Att hunden inte gör någonting behöver inte betyda att den tycker det är okej, jag skulle tvärtom bli mycket förvånad om så var fallet. Men av en eller annan anledning fogar den sig, och jag hade omedelbart sett till att den slapp närkontakt med det här barnet.

Hundar är inte gjorda för den här typen av belastning, punkt. Och hela er familj borde lära sig att respektera djur. Din dotter kanske (kanske) fattar att hon inte ska klättra upp på någon annan hund, även om det också är tveksamt i en sån ung ålder. Men hon fattar knappast att det inte ens är ok att sträcka ut en hand mot vissa andra hundar hon möter.

Vårt barn är i samma ålder och det är först nu som hon öht har fått börja klappa den ena hunden lite försiktigt. Under noggrann uppsikt.

• terfje

Inte okej att dottern rider på hunden. Även om den står still så finns det många andra signaler hunden sänder ut att den antagligen inte är helt hundra med på det. Har du läst på om lugnande signaler gör det så misstänker jag att det säkert är något hunden visar.

Mvh Teresia Broberg

• Bananböjaren

Hade varit mera trovärdigt om du hade benämt hunden med rasen istället för att bara kalla den för "hund". Inga hundägare benämner sin hund för hund, det hade du vetat om du hade haft en hund.

• Anonym (Svans)

Med tanke på att ts snabbt drog med svansen mellan benen undrar jag hur seriöst detta verkligen är.

• Anonym (Du)

Varför kan inte dotter rida på din eller pappans rygg istället

Ni kan ju springa runt på alla fyra.

Även om ni får ont i rygg/knän så kommer ni ju inte bita eller riva eller slå ett barn, för ni är ju snälla så det är ju lugnt!

Bara ner och börja krypa runt

Svar på tråden Dottern rider på våran hund - släkten reagerar