• Anonym (Undrar)

Vilket namn är finast?

Rosie eller Rose?

• Svar på tråden Vilket namn är finast?
  • Anonym (Sara)

Vilket engelskspråkigt land bor ni i?

Hur som helst föredrar jag Rose.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Sara) skrev 2019-10-28 19:48:38 följande:

Sverige
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Undrar) skrev 2019-10-28 19:53:55 följande:

Sverige

Jaha. I sådana fall tycker jag inget av namnen är fina.
  • Anonym (Väl)

Jag får väl säga Rose då eftersom min mamma heter Rose-Marie.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Sara) skrev 2019-10-28 20:00:05 följande:

Jaha. I sådana fall tycker jag inget av namnen är fina.

Ett namn blir väl inte fult i ett visst land?
  • Panduro

Jag tycker egentligen Rosie är finare, men föredrar ändå Rose pga stavning och uttal. För jag antar att det ska uttalas Roose? Som det låter alltså.

Men vad spelar det för roll vad vi tycker. Det är ju inte vi eller våra barn som ska heta det. Välj det namn ni själva tycker är finast.

• AniieeHär
    Anonym (Undrar) skrev 2019-10-28 20:21:58 följande:
    Ett namn blir väl inte fult i ett visst land?
    Nej, men på ett visst språk kan det bli konstigt. Exempelvis min systers namn är asfult på japanska, varför hon alltid kallats ett smeknamn. Mitt egna namn blir kanske inte fult på japanska, men konstigt, varför även jag alltid kallats för ett smeknamn.

Eller för att vända på det, vad tycker du till exempel om namnet Megumi? Skulle du tycka att det fungerar på Svenska?
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Panduro
    AniieeHär skrev 2019-10-28 20:30:14 följande:

Nej, men på ett visst språk kan det bli konstigt. Exempelvis min systers namn är asfult på japanska, varför hon alltid kallats ett smeknamn. Mitt egna namn blir kanske inte fult på japanska, men konstigt, varför även jag alltid kallats för ett smeknamn.

Eller för att vända på det, vad tycker du till exempel om namnet Megumi? Skulle du tycka att det fungerar på Svenska?

Jag är så sjukt nyfiken på dig och har alltid varit. Du borde starta en egen fråga-vad-du-vill-tråd!
  • Anonym (Alice)

Jag gillar faktiskt både Rose och Rosie men tycker generellt att det blir lite udda med väldigt engelska namn på ett svenskt barn i Sverige. Tänker ni liksom att man ska säga namnet med ett engelskt uttal? Hur tycker ni själva att det fungerar samtidigt som man i övrigt pratar svenska?

Det är fina namn och jag har själv en hel hög namn som jag gillar som jag nog aldrig kommer använda till ett framtida barn, bara för att det inte riktigt fungerar på svenska.

• Kusinen

Jag tror att Rosie blir enklast att uttala på svenska. Men räkna med att det blir Rosi eller Råsi.

• AniieeHär
    Panduro skrev 2019-10-28 20:36:11 följande:
    Jag är så sjukt nyfiken på dig och har alltid varit. Du borde starta en egen fråga-vad-du-vill-tråd!
    Jag har flera stycken. De ligger under "fråga vad du vill" i Allmänna.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • LoveRain

Tycker att det som avgör om man ?kan? välja ett namn med engelskt uttal beror på efternamnet.

Rose Svensson eller Rose Lindgren klingar inte så bra i mina öron medan Rose Smith eller Rose Adebayo låter betydligt bättre. Det är såklart min personliga åsikt, alla håller inte med såklart.

Generellt tycker jag Rose är bättre än Rosie eftersom det senare är för gulligt och smeknamnsaktigt för min smak.

Om du vill ha ett blommigt namn så finns det andra som låter bättre ihop med ett svenskt efternamn så som Viola, Dahlia, Malva, Iris eller Lilja.

• Anonym (H..)
    LoveRain skrev 2019-10-28 22:59:39 följande:

Tycker att det som avgör om man ?kan? välja ett namn med engelskt uttal beror på efternamnet.

Rose Svensson eller Rose Lindgren klingar inte så bra i mina öron medan Rose Smith eller Rose Adebayo låter betydligt bättre. Det är såklart min personliga åsikt, alla håller inte med såklart.

Generellt tycker jag Rose är bättre än Rosie eftersom det senare är för gulligt och smeknamnsaktigt för min smak.

Om du vill ha ett blommigt namn så finns det andra som låter bättre ihop med ett svenskt efternamn så som Viola, Dahlia, Malva, Iris eller Lilja.

Exakt vad jag tänkte skriva! Beror helt på efternamnet. Låter väldigt lustigt med ett engelskt uttal på förnamnet tillsammans med ett svenskt uttal på efternamnet. Rose Karlsson liksom..
  • ankan6

Är namnen tänkta att uttalas på svenska eller engelska? Jag tror man får räkna med att båda kommer att uttalas försvenskat av många, speciellt Rose.

• Anonym (Ö)
    Anonym (Sara) skrev 2019-10-28 19:48:38 följande:

Zzzzzzzz....
  • Anonym (Ö)
    Anonym (H..) skrev 2019-10-29 05:05:57 följande:

Exakt vad jag tänkte skriva! Beror helt på efternamnet. Låter väldigt lustigt med ett engelskt uttal på förnamnet tillsammans med ett svenskt uttal på efternamnet. Rose Karlsson liksom..

Hellre ett väldigt svenskt efternamn, lättare att få jobb då.
Svar på tråden Vilket namn är finast?