• alltvarupptaget

Inga pengar..

Bytte jobb för någon månad sedan och hamnade emellan... Så fick lön denna månaden så att jag precis klarade hyran.. har 200 kronor kvar. Vad ska jag göra ? Har inget sparkonto och föräldrar som lever på 8tusen i pension , tillsammans. Har panik .. har ingenting att sälja som är värt något heller

• Svar på tråden Inga pengar..
  • alltvarupptaget

Hästen är min egen och hon har full försäkring och allt som har med henne att göra är betalt så det behöver ni inte oroa er om. Djuren kommer alltid först

• Anonym (Anna)
    alltvarupptaget skrev 2019-10-28 22:24:36 följande:

Hästen är min egen och hon har full försäkring och allt som har med henne att göra är betalt så det behöver ni inte oroa er om. Djuren kommer alltid först

Ja, då har du gjort din prioritering. Lev med det beslutet.

Hur tänkte du när du sökte nytt jobb, hur var planen att överleva tills nya lönen ska komma?
  • auster

En häst, men ingen buffert? Du förstår kanske hur det låter?

• Anonym (dumpstra)

Du får väl ge dig ut och dumpstra i första skedet. Hästen kanske du inte kan sälja på några dagar och det är ju ganska akut.

• Anonym (Tufft)

Moralisterna på FL är skrämmande oempatiska fort det handlar om människor som har det dåligt ställt ekonomiskt. Plötsligt kommer Herr Duktig med historier om hur han levde på 200 kr som student ungefär för 10-20 år sen, helt utan perspektiv över hur pengars värde förändrats och att utgifter för levnadskostnader är ungefär det tiodubbla.

Det går inte att be om råd här och förvänta sig att såna människor ens för en sekund kan se förbi sitt eget arsle och hålla sig till sakfrågan. SÅ TRAGISKT!

Det kommer att bli en månad av yttersta svält om du ska leva på 200 kr. Skulle säga att det är helt omöjligt utan kontakter eller anhöriga att få äta hos.

Socialbidragsnormen är ca 60 kr/dagen till mat när övriga räkningar är betalda och är långt under ÈU´s fattigdomsgräns.

Om du har ett lager hemma med basvaror kan det funka bättre, men du måste ändå köpa färskvaror, och allt blir dyrare när man inte kan storhandla och köpa större förpackningar.

Se till att få i dig mat som mättar länge med mycket fibrer. Grönsakssoppor med bönor och linser är billigt och bra och räcker länge. Kanske kan du be om hjälp hos socialen? Man kan ibland få ett lån som man får betala tillbaks när pengarna kommer. Kanske kan du ringa till någon av Hjälporganisationer som FVO eller gå till kyrkan  (soppkök)och be om hjälp. Alternativt sälja något eller samla lite burkar.

Kanske kan du tigga till dig en slant om du vågar? Be en medmänniska i din stad om hjälp. Hoppas det löser sig för dig.

• Limeblad
    Anonym (Tufft) skrev 2019-10-29 00:36:30 följande:

Moralisterna på FL är skrämmande oempatiska fort det handlar om människor som har det dåligt ställt ekonomiskt. Plötsligt kommer Herr Duktig med historier om hur han levde på 200 kr som student ungefär för 10-20 år sen, helt utan perspektiv över hur pengars värde förändrats och att utgifter för levnadskostnader är ungefär det tiodubbla.

Det går inte att be om råd här och förvänta sig att såna människor ens för en sekund kan se förbi sitt eget arsle och hålla sig till sakfrågan. SÅ TRAGISKT!

Fast det ÄR ju extremt oansvarigt att inte ha någon som helst buffert i ts situation (i alla situationer). Tänk om det skulle hända hästen något denna månad.

Kanske går det ansöka om nödpengar för mat från soc. Eller skaffa ett kreditkort eller annat lån. Risken är dock att ts då alltid kommer släpa efter en månad och det är ju inte hållbart om hon har så pass små (inga) marginaler.
  • Anonym (Rationell)

Kan du inte äta hästen bara? Det bör räcka i ett par-tre månader minst

• Barbro45

Ja, ibland hamnar man i en sån situation. Om du tror att du klarar av att betala tillbaka så är ett snabblån en bra lösning. Dessa lån har fått dåligt rykte då man enbart hör om den som lånat, inte kunnat betala tillbaka och sedan inte klarat den höga räntan. Räkna ut den summa du absolut behöver, bilkostnader och billig mat. Låna enbart detta, betala till sk allt vid första lön. Du kommer att få leva mycket snålt i två månader men sedan är du skuldfri. Se dessa två månader som en utmaning, man klarar ofta mer än man tror, lycka till.

• alltvarupptaget

Men vad är det ni inte förstår? Jag kommer få full lön igen nästa löning. Om hästen skadas så är det inga problem för hon är som sagt fullförsäkrad. Släpp hästen om ni vill tillföra något vettigt. Jag hamnade mellan två löner för att på jobbet innan så fick vi lön för samma månad. Men det nya så får man månaden efter. Inte så konstigt va ?. Lägg ner att vara otrevliga.

Svar på tråden Inga pengar..